text_structure.xml
5.62 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 25 lipca 2007 r. (sygn. SPS-024-3085/07), przekazującego zapytanie posła na Sejm RP pani Krystyny Łybackiej z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie przywrócenia Inspekcji Handlowej i Policji możliwości dokonywania zakupu kontrolowanego w sprawach związanych z przewozami taksówkowymi, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie wskazać należy, iż zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.) w sprawach o przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 cytowanej ustawy Policja może prowadzić czynności operacyjno-rozpoznawcze zmierzające do sprawdzenia uzyskanych wcześniej wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz ustalenia sprawców i uzyskania dowodów przestępstwa polegających na dokonaniu w sposób niejawny nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi obrót jest zabroniony, a także przyjęcia lub wręczenia korzyści majątkowej. Zgodnie z art. 19a ust. 2 ww. ustawy czynności operacyjne prowadzone przez Policję mogą polegać również na złożeniu propozycji nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub obrót którymi są zabronione, a także na przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej. Dlatego też w przypadku przewozu taksówkami można brać pod uwagę przestępstwa z art. 304 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.) i przestępstwa skarbowe. Są one co prawda objęte instytucją ˝zakupu kontrolowanego˝, ale istnieje określona granica wyrządzenia szkody majątkowej lub wartości mienia (pięćdziesięciokrotna wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę). Zniesienie wspomnianej bariery kwotowej umożliwiłoby stosowanie instytucji ˝zakupu kontrolowanego˝ w stosunku do wymienionych przestępstw popełnionych przy świadczeniu usług taksówkowych. Jednakże w chwili obecnej MSWiA nie prowadzi prac legislacyjnych zmierzających do wprowadzenia takich zmian. Jednocześnie informuję, iż MSWiA na bieżąco współpracuje z Ministerstwem Transportu w zakresie kontroli krajowych przewozów drogowych. Ponadto Komenda Główna Policji wraz z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego współdziałają w zakresie szkolenia, zarówno inspektorów, jak i policjantów, prowadzą bieżącą wymianę informacji w kwestiach organizacji kontroli transportu oraz jej dokumentowania i sprawozdawczości. Na poziomie wojewódzkim współpraca odbywa się w obszarze prowadzenia zadań kontrolnych.</p>
<p xml:id="div-3">Nadmienić warto, iż w dniu 2 lutego 2007 r. w MSWiA odbyło się spotkanie dotyczące usług transportowych świadczonych przez ˝przewoźników okazjonalnych˝ w kontekście regulacji zawartych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 8 poz, 65, z późn. zm.). Uczestniczyli w nim przedstawiciele m.in.: Sejmu RP, Ministerstwa Finansów, Policji, Związku Zawodowego Taksówkarzy m.st. Warszawy, Związku Zawodowego Taksówkarzy oraz Mazowieckiego Inspektoratu Transportu Drogowego.</p>
<p xml:id="div-4">Wspomnieć należy, iż w dniu 3 marca 2007 r. minister SWiA wystąpił do ministra transportu z prośbą o rozważenie możliwości zmian przepisów w zakresie regulacji zawartych w cytowanych powyżej ustawach. Ponadto wystąpił również do komendanta głównego Policji o stałe podejmowanie czynności kontrolno-koordynujących w omawianym zakresie w celu eliminowania pojawiających się nieprawidłowości oraz przedstawienie informacji dotyczącej planowanych działań do końca września 2007 r., ze szczególnym uwzględnieniem okresu wakacyjnego, w tym także informacji dotyczącej realizacji przez funkcjonariuszy Policji przepisów zawartych w ww. ustawie o transporcie drogowym, szczególnie z zakresu kontroli przewoźników krajowych osób pod kątem:</p>
<p xml:id="div-5">- stanu technicznego pojazdów,</p>
<p xml:id="div-6">- przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy przewozie pasażerów,</p>
<p xml:id="div-7">- wymaganej przepisami dokumentacji uprawniającej do wykonywania przewozu osób, wraz ze wskazaniem ewentualnych problemów przy realizacji zadań wynikających z powyższego aktu prawnego.</p>
<p xml:id="div-8">Odnosząc się do kwestii przywrócenia Inspekcji Handlowej oraz Policji możliwości dokonywania zakupu kontrolowanego w sprawach związanych z przewozami taksówkowymi, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie jest właściwe do podejmowania inicjatywy legislacyjnej w zakresie nadawania dodatkowych uprawnień Inspekcji Handlowej, gdyż inspekcja podlega prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i to od decyzji tego organu zależy podjęcie ewentualnej inicjatywy legislacyjnej w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Zbigniew Rau</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 9 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>