text_structure.xml
12.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem z dnia 17.07.2007 r. znak: SPS-024-3065/07, dotyczącym zapytania poselskiego z dnia 19.06.2007 r. złożonego przez posła Sylwestra Wiśniewskiego w sprawie przyszłości Zakładów Mięsnych Płock SA, przedstawiam następujące informacje i wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Jednoosobowa spółka Skarbu Państwa Zakłady Mięsne Płock SA znajduje się w trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej od 2001 roku. Działalność spółki, prowadzona ze stratą, jest nierentowna. W latach 2001-2003 poziom produkcji i sprzedaży spadał, zadłużenie wzrastało, banki postawiły w stan wymagalności spłatę kredytów obrotowych. Spółka nie regulowała zobowiązań publicznoprawnych, a także wobec pracowników i dostawców. Znacznie opóźniony był proces prowadzenia prac dostosowujących zakład do norm unijnych. Opracowany w 2003 roku program restrukturyzacji zakładał restrukturyzację we wszystkich dziedzinach działalności spółki, w tym restrukturyzację majątkową, produktową, finansową, zatrudnienia, działalności handlowej.</p>
<p xml:id="div-3">Na realizację programu restrukturyzacji w grudniu 2003 roku przyznana została spółce pomoc finansowa w wysokości 5.900 tys. zł w drodze podwyższenia kapitału zakładowego ze środków Ministra Skarbu Państwa. Udzielona pomoc publiczna przeznaczona została w szczególności na spłatę części przeterminowanych zobowiązań z tytułu kredytu i dostaw oraz częściowe sfinansowanie kosztów wdrożenia systemu kontroli jakości HACCP. Udzielona pomoc publiczna została wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem. Dotychczasowe działania restrukturyzacyjne nie przyniosły jednak oczekiwanych efektów w formie uzyskania trwałej zdolności do konkurowania na rynku.</p>
<p xml:id="div-4">Spółka nadal prowadzi działalność ze stratą. Skumulowana strata za lata 2001-2004 wynosiła 7,182 mln zł, co powodowało, że banki odmawiały udzielenia kredytu obrotowego i inwestycyjnego. W celu poprawy standingu finansowego uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 15.09.2005 r., została przyjęta strata z lat 2001-2004 w drodze obniżenia kapitału zakładowego.</p>
<p xml:id="div-5">W latach 2005-2006 przychody spółki nadal spadały, powodując stratę netto w wysokości ponad 2 mln zł rocznie. Na ograniczenie przychodów ze sprzedaży wpływa przede wszystkim brak zezwolenia na handel z krajami Unii Europejskiej. Konieczność ponoszenia zwiększonych wydatków na dostosowanie się do nowych wymogów wynikających z rygorów sanitarno-weterynaryjnych oraz ochrony środowiska, przy braku możliwości uzyskania kredytów, powoduje zagrożenie działalności spółki.</p>
<p xml:id="div-6">W kwietniu 2007 r. Zarząd sporządził ˝Modyfikację programu restrukturyzacji˝, która przewiduje sfinansowanie zadań restrukturyzacyjnych w wysokości 22 mln zł, w tym inwestycji w wysokości 14 mln zł oraz spłaty części zaległych zobowiązań w wysokości 8 mln zł. Źródłem finansowania tych zadań mają być środki z pomocy publicznej w formie dotacji ze środków Ministra Skarbu Państwa w kwocie 14,55 mln zł oraz środki własne w wysokości 7,45 mln zł. Od uzyskania pomocy publicznej uzależnione jest przeprowadzenie modernizacji zakładu mającej na celu usunięcie braków strukturalnych oraz spłata przeterminowanych zobowiązań, determinujących dalsze istnienie spółki.</p>
<p xml:id="div-7">˝Modyfikacja programu restrukturyzacji˝ została zatwierdzona uchwałą Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 18.06.2007 r. Udzielenie pomocy publicznej na realizację programu wymaga wyrażenia przez Komisję Europejską zgody w procesie jego notyfikacji. Realizacja zadań restrukturyzacyjnych przewidzianych w ˝Modyfikacji programu restrukturyzacji˝ doprowadzić ma do odzyskania przez spółkę zdolności do konkurowania na rynku.</p>
<p xml:id="div-8">Mając na uwadze podjęte działania wynikające z ˝Modyfikacji programu restrukturyzacji˝ dające spółce możliwość prowadzenia dalszej działalności i rozwoju, w tym związane z uzyskaniem uprawnień Unii Europejskiej do handlu oraz zewnętrznych źródeł finansowania, Zwyczajne Walne Zgromadzenia w dniu 18.06.2007 r. podjęło uchwałę, postanawiając o dalszym istnieniu spółki.</p>
<p xml:id="div-9">Wskazać należy, że dotychczasowa pomoc finansowa udzielona spółce przez Ministra Skarbu Państwa poprzez udzielenie pomocy publicznej w drodze dokapitalizowania kwotą 5,9 mln zł, pokrycie strat z lat 2001-2004 w kwocie 7.182 mln zł w drodze obniżenia kapitału zakładowego oraz planowane udzielenie dotacji w wysokości 14,55 mln zł wskazuje na duże zaangażowanie finansowe Ministra Skarbu Państwa w proces ratowania spółki.</p>
<p xml:id="div-10">Przystosowanie do norm i wymogów unijnych w celu uzyskania uprawnień unijnych jest warunkiem koniecznym dla dalszego rozwoju spółki. Brak uprawnień unijnych do handlu skutkuje nie tylko brakiem możliwości eksportowych, ale przede wszystkim stanowi barierę w handlu krajowym.</p>
<p xml:id="div-11">Okres przejściowy do uzyskania uprawnień unijnych dla Zakładów Mięsnych Płock SA został ustalony do dnia 30.06.2006 r. W terminie tym spółka wykonała większość prac modernizacyjnych, w wyniku czego uzyskała Certyfikat na zgodność z wymaganiami HACCP i Certyfikat na zgodność z wymaganiami PN-EN ISO 9001: 2001. Ponadto Decyzją nr 11/2006 z dnia 6.07.2006 r. Powiatowy Lekarz Weterynarii w Płocku zatwierdził warunkowo Zakłady Mięsne Płock SA do prowadzenia produkcji przeznaczonej na rynek wspólnotowy Unii Europejskiej w pełnym zakresie zdolności produkcyjnych. W dniu 16.08.2006 r. wykonanie tej decyzji zostało jednak wstrzymane z urzędu przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii. W dniu 2.10.2006 r. Główny Lekarz Weterynarii uchylił w całości decyzję Powiatowego Lekarza Weterynarii z dnia 6.07.2006 r.</p>
<p xml:id="div-12">W wyniku licznych kontroli weterynaryjnych, które nasiliły się od początku lipca 2006 r., stwierdzane były braki w zakresie infrastruktury i wyposażenia uniemożliwiające uzyskanie uprawnień unijnych.</p>
<p xml:id="div-13">W trakcie wielu spotkań członków kierownictwa Ministerstw: Skarbu Państwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także Inspekcji Weterynaryjnej ze strony resortu rolnictwa wyrażana była troska o dalsze losy zakładów oraz składane były deklaracje zaangażowania i pomocy w staraniach spółki w spełnieniu wymaganych warunków.</p>
<p xml:id="div-14">Minister Skarbu Państwa kierował także do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpienia z prośbą o interwencję w związku z trudną sytuacją spółki oraz zagrożeniem jej dalszej działalności wynikającym z działań Inspekcji Weterynaryjnej.</p>
<p xml:id="div-15">Na spotkaniu w dniu 10.08.2006 r. Główny Lekarz Weterynarii zadeklarował osobiste zaangażowanie i pomoc w staraniach spółki w spełnieniu wymaganych warunków oraz podjęcie starań w instytucjach Unii Europejskiej w celu uzgodnienia nowego okresu przejściowego oraz nieprzeprowadzania kontroli przez inspekcję unijną do czasu spełnienia wymagań.</p>
<p xml:id="div-16">W dniu 13.09.2006 r. w Zakładach Mięsnych Płock SA przeprowadzona została jedna z nielicznych w woj. mazowieckim kontrola z udziałem inspektorów Unii Europejskiej, pomimo że zakłady nie są dopuszczone do produkcji na rynki unijne. W wystąpieniu z dnia 4.10.2006 r. Warszawska Izba Lekarsko-Weterynaryjna uznała przeprowadzoną kontrolę za tendencyjną.</p>
<p xml:id="div-17">Decyzją Nr 17/2006 z dnia 2.10.2006 r. Powiatowy Lekarz Weterynarii zatwierdził harmonogram z dnia 27.09.2006 r. eliminacji braków strukturalnych obejmujący działalność uboju, rozbioru i produkcji mięsa mielonego i przetwórstwa zakładu w terminie do 31.12.2007 r. Zrealizowanie wszystkich prac wskazywanych przez Inspekcję Weterynaryjną stanowić będzie podstawę do wpisania spółki na listę podmiotów uprawnionych do handlu na rynkach UE.</p>
<p xml:id="div-18">Sfinansowanie prac przez Ministra Skarbu Państwa w ramach pomocy publicznej może nastąpić dopiero po uzyskaniu notyfikacji ˝Modyfikacji programu restrukturyzacji˝ w Komisji Europejskiej. Z uwagi na termin realizacji prac do końca 2007 roku podejmowane są działania mające na celu uzyskanie kredytu pomostowego, co z uwagi na trudną sytuację ekonomiczno-finansową spółki stanowi duży problem.</p>
<p xml:id="div-19">Odnosząc się do szczegółowych pytań zawartych w zapytaniu poselskim posła Sylwestra Wiśniewskiego, uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-20">1. Który z ministrów właściwych ma nadzór właścicielski nad Zakładami Mięsnymi w Płocku?</p>
<p xml:id="div-21">Nadzór właścicielski nad spółką Zakłady Mięsne Płock SA sprawuje Minister Skarbu Państwa w drodze wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiada za nadzór weterynaryjny nad spółką.</p>
<p xml:id="div-22">2. Jaki jest pomysł rządu dla przyszłego funkcjonowania Zakładów Mięsnych Płock SA?</p>
<p xml:id="div-23">Z przedstawionych informacji wynika, że dalsze funkcjonowanie spółki uzależnione jest od przeprowadzenia restrukturyzacji, w tym wykonania niezbędnych prac eliminujących stwierdzone braki w infrastrukturze i wyposażeniu przy wsparciu finansowym Ministra Skarbu Państwa. Zrealizowanie wszystkich prac wymaganych przez Inspekcję Weterynaryjną umożliwi uzyskanie przez spółkę uprawnień unijnych do handlu, co jest warunkiem niezbędnym do dalszego funkcjonowania spółki, a w perspektywie do 2011 roku stworzy warunki do odzyskania przez nią trwałej zdolności do konkurowania na rynku.</p>
<p xml:id="div-24">3. Jaki jest kapitał zakładowy Spółki Zakłady Mięsne w Płocku?</p>
<p xml:id="div-25">Aktualnie kapitał zakładowy spółki wynosi 6.818.000 zł.</p>
<p xml:id="div-26">4. Jaka jest wartość księgowa Spółki Zakład Mięsne w Płocku?</p>
<p xml:id="div-27">Wartość księgowa spółki wg bilansu na dzień 31.12.2006 r. wynosi 2.169.744,18 zł.</p>
<p xml:id="div-28">5. Jaka jest wartość odtworzeniowa Spółki Zakłady Mięsne w Płocku?</p>
<p xml:id="div-29">Wycena spółki nie została przeprowadzona.</p>
<p xml:id="div-30">6. Kiedy dział produkcji zostanie doprowadzony do standardów UE?</p>
<p xml:id="div-31">Zrealizowanie wszystkich prac do końca 2007 r. mających na celu eliminację braków strukturalnych, obejmujących działalność uboju, rozbioru i produkcji mięsa mielonego i przetwórstwa zakładu, zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym przez Inspekcję Weterynaryjną, będzie podstawą do wpisania spółki na listę podmiotów uprawnionych do handlu na rynku unijnym.</p>
<p xml:id="div-32">7. Co jest powodem braku tzw. okrągłej pieczęci zezwalającej na eksport wyrobów?</p>
<p xml:id="div-33">Spółka nie została wpisana na listę podmiotów uprawnionych do handlu na rynkach europejskich w wyniku stwierdzonych przez kontrole weterynaryjne braków w zakresie infrastruktury i wyposażenia.</p>
<p xml:id="div-34">8. Czy Pan Premier widzi możliwość wykupu Zakładów Mięsnych w Płocku przez pracowników lub dostawców trzody, ewentualnie przez obie te grupy łącznie?</p>
<p xml:id="div-35">W związku z trudną sytuacją ekonomiczno-finansową spółki oraz zamiarem Skarbu Państwa udzielenia dalszej pomocy finansowej na realizację programu restrukturyzacji obecnie nie jest rozważana prywatyzacja spółki.</p>
<p xml:id="div-36">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-37">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-38">Paweł Piotrowski</p>
<p xml:id="div-39">Warszawa, dnia 1 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>