text_structure.xml
3.56 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 16 lipca 2007 r., znak: SPS-024-3038/07, dotyczące interpelacji posłów Mieczysława Aszkiełowicza i Renaty Rochnowskiej w sprawie systemu wdrażania działania: Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW) uprzejmie przekazuję odpowiedzi na pytania zawarte w korespondencji.</p>
<p xml:id="div-2">Ad 1. Przyjęty w ramach przedmiotowego działania scentralizowany system oceny i finansowania projektów wynika z pozytywnych doświadczeń w tym zakresie zgromadzonych w trakcie realizacji Programu SAPARD oraz Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich˝ (SPO-ROL). Brak podziału środków na koperty regionalne oznacza, iż nie istnieją ograniczenia w dostępie do środków i wspierane są aktywne przedsiębiorstwa, których celem jest rozwój i modernizacja prowadzonej działalności. Mając na uwadze wskazane okoliczności oraz dane w zakresie wdrażania SPO-ROL, nie można się zgodzić z prezentowaną w korespondencji argumentacją, iż planowany system wdrażania stawia woj. warmińsko-mazurskie na przegranej pozycji.</p>
<p xml:id="div-3">Wyniki z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego pokazują, iż przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego z Warmii i Mazur należały do jednych z najbardziej aktywnych firm pod tym względem w kraju, składając 100 wniosków o dofinansowanie realizacji projektu na kwotę prawie 200 mln zł przy 1646 wnioskach złożonych w całym kraju na kwotę 2928 mln zł. Jednocześnie przy planowanej w okresie realizacji PROW stosunkowo niedużej liczbie projektów (ok. 3500) mogłoby się okazać, iż zastosowanie w tym działaniu mechanizmu kopert regionalnych skutkowałoby sytuacją, w której kilka dużych projektów wyczerpywałoby środki przewidziane na dane województwo, tym samym uniemożliwiając skorzystanie ze wsparcia mniejszym firmom.</p>
<p xml:id="div-4">Ad 2. Uprzejmie informuję, iż w projektowanych rozporządzeniach wykonawczych i procedurach wdrożeniowych dla omawianego działania nie istnieją kryteria odnoszące się do konieczności uwzględnienia realizacji lokalnych strategii rozwoju przy podejmowaniu decyzji o dofinansowaniu określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Podkreślenia wymaga jednakże fakt, iż sposobem wykluczenia powstawania lub rozwoju dziedzin gospodarki, które w związku z na przykład warunkami ochrony przyrody nie znalazły miejsca w strategii rozwoju lokalnego, jest konieczność spełnienia przez każdy projekt kryteriów oceny formalnej, tj. uzyskania wszystkich niezbędnych pozwoleń i zezwoleń w zakresie przepisów ochrony środowiska oraz standardów sanitarnych i weterynaryjnych, które to dokumenty wydawane są przez służby na szczeblu powiatowym. Oznacza to, iż przy wydawaniu stosownych dokumentów wskazane służby uwzględniają lokalne i regionalne uwarunkowania do podjęcia lub rozwoju określonej działalności gospodarczej.</p>
<p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-6">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Henryk Kowalczyk</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 8 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>