text_structure.xml 9.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Artura Zawiszy z dnia 12 czerwca br. (znak: SPS-024-2863/07) w sprawie cudzoziemców podejmujących prace sezonowe w rolnictwie, przedstawiam następujące stanowisko, opracowane we współpracy z Ministerstwem Finansów.</p>
        <p xml:id="div-2">Przywołane w interpelacji rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 sierpnia 2006 r. zwolniło cudzoziemców pochodzących z państw graniczących z RP i podejmujących zatrudnienie krótkoterminowe o charakterze sezonowym w rolnictwie, w tym także w sadownictwie, z obowiązku uzyskiwania zezwolenia na pracę. Oznacza to, że osoby podejmujące takie zatrudnienie nie ponoszą już opłat związanych z zalegalizowaniem pracy w naszym kraju. Warto podkreślić, iż z dniem 20 lipca br. ułatwieniami takimi objęci zostaną cudzoziemcy ze wspomnianych państw podejmujący krótkoterminowe zatrudnienie także we wszystkich innych rodzajach działalności. Rozporządzenie w tej sprawie opublikowane zostało w Dzienniku Ustaw z 2007 r. Nr 120, poz.824.</p>
        <p xml:id="div-3">Zawarta w wystąpieniu Pana Posła propozycja środowiska sadowników ma polegać na wprowadzeniu w przepisach podatkowych ˝ryczałtowej opłaty˝, która wykupiona i opłacona przez polskich rolników uprościłaby zatrudnianie pracowników sezonowych w sadownictwie.</p>
        <p xml:id="div-4">Przy założeniu, że propozycja ta zmierza do tego, aby ryczałtowa opłata zastępowała podatek dochodowy od osób fizycznych należny od dochodów osoby zatrudnionej przez rolnika do pracy sezonowej i niwelowała obowiązki związane z przekazaniem podatku, należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.). Ponadto zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.</p>
        <p xml:id="div-5">W przypadku stosunku pracy płatnikiem w rozumieniu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane ˝zakładami pracy˝, zatrudniające pracowników i dokonujące na ich rzecz wypłat (świadczeń) z tytułu łączącego stosunku pracy. Oznacza to, że płatnikiem podatku dochodowego (czyli podmiotem obowiązanym do obliczenia, pobrania i wpłacenia pobranego podatku) są również rolnicy lub sadownicy (jako osoby fizyczne) zatrudniające na podstawie umowy o pracę cudzoziemców. Bez znaczenia w tym przypadku jest liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę, pora roku, w jakiej to następuje, oraz kraj rezydencji podatkowej pracownika. Na gruncie przepisów ustawy podatkowej dochody z pracy wykonywanej przez osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu na takich zasadach, jak dochody uzyskane przez rezydenta Polski (obliczenia i poboru zaliczek zakłady pracy dokonują zgodnie z art. 32, stosownie do art. 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).</p>
        <p xml:id="div-6">Dodatkowo, zakład pracy (zatrudniający rolnik lub sadownik) jest obowiązany do sporządzenia - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym albo w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka na podatek - imiennej informacji o wysokości dochodów uzyskanych przez zatrudnianą osobę (tzw. PIT-11). Jeden egzemplarz tej informacji płatnik przekazuje podatnikowi, a drugi - właściwemu urzędowi skarbowemu. Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym rolnik - jako płatnik podatku dochodowego - jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania roczną deklarację (tzw. PIT-4R) o kwotach zaliczek na podatek dochodowy pobranych ze środków podatnika.</p>
        <p xml:id="div-7">Wyżej przedstawione informacje dotyczą wyłącznie dochodów ze stosunku pracy. Nie mają zatem zastosowania do należności wynikających z umów cywilnoprawnych zawieranych z osobami, które w świetle umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz polskiego ustawodawstwa podatkowego traktowane są jako osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Do tego rodzaju świadczeń ma zastosowanie art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od przychodów z umów zlecenia lub z umów o dzieło pobiera się podatek w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.</p>
        <p xml:id="div-8">Jeżeli przychody te uzyskiwane są bez pośrednictwa płatnika (płatnikiem w tym przypadku są wyłącznie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej - art. 41 ust. 1), obowiązanym do obliczenia i zapłacenia podatku od uzyskanych przychodów jest sam podatnik. Powyższe wynika z postanowień art. 44 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na rolnikach lub sadownikach, którzy do robót sezonowych zatrudniają na podstawie umów cywilnoprawnych osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania w Polsce, nie ciążą żadne obowiązki związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem podatku, jak również ze sporządzeniem stosownej informacji oraz deklaracji podatkowej.</p>
        <p xml:id="div-9">Jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów należy zauważyć, że w przypadku dochodów uzyskiwanych przez cudzoziemców, podlegających w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu każdy przypadek należy analizować odrębnie, w świetle bilateralnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a krajem rezydencji danego podatnika.</p>
        <p xml:id="div-10">Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów ze względu na konstytucyjne zasady równości i sprawiedliwości nie jest możliwe wprowadzenie szczególnych rozwiązań w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego w odniesieniu do jednej kategorii osób czy podmiotów (przykładowo rolników lub sadowników).</p>
        <p xml:id="div-11">Odnosząc się do kwestii składek na ubezpieczenie społeczne, uprzejmie informuję, iż należy mieć świadomość, że skutkiem finansowym każdego zwolnienia ze składek lub obniżenia składek albo podstawy ich wymiaru jest obniżenie dochodów Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z którego na bieżąco wypłacane są emerytury i renty oraz zasiłki macierzyńskie, chorobowe i świadczenia rehabilitacyjne. Fundusz ten nie jest samowystarczalny finansowo i od wielu lat dla zapewnienia jego płynności finansowej konieczna jest coroczna dotacja budżetowa. W ubiegłym roku wyniosła ona 24,5 mld zł, a w bieżącym roku zaplanowano ją na kwotę ponad 21,5 mld zł. Dotacje te nie są jednak wystarczające i dla zapewnienia płynności wypłat ZUS jest zmuszony do zaciągania kredytów komercyjnych.</p>
        <p xml:id="div-12">Jednocześnie w związku z wprowadzeniem zmniejszenia wysokości składek rentowych w dwóch etapach - od 1 lipca br. i od 1 stycznia 2008 r. (ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 115, poz. 792)) - konieczne będzie znaczne zwiększenie dotacji budżetowej do FUS w kolejnych latach. Jest to niezwykle istotna okoliczność w świetle pogarszającej się sytuacji demograficznej w Polsce i wzrostu liczby świadczeniobiorców FUS w stosunku do liczby osób aktywnych zawodowo opłacających składki do tego funduszu.</p>
        <p xml:id="div-13">W związku z powyższym zwolnienie ze składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również jakakolwiek obniżka składek adresowana jedynie do pracowników branży sadowniczej nie wydają się możliwe. Natomiast realne może być podjęcie prac, w ścisłej współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, nad ewentualnymi rozwiązaniami w zakresie procedur zgłoszeniowych i rozliczeniowych zmierzających np. do umożliwienia płatnikom (pracodawcom) dokonywania rozliczeń z ZUS dopiero po zakończeniu pracy przez wspomnianych pracowników sezonowych. Byłoby to istotne ułatwienie proceduralne dla pracodawców tych osób.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Mirosław Mielniczuk</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 11 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>