text_structure.xml
5.55 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Jana Kochanowskiego z dnia 18 maja 2007 r. w sprawie wydawania płatnych interpretacji podatkowych przesłane przy piśmie Marszałka Sejmu RP z dnia 31 maja 2007 r. znak SPS-024-2779/07, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) dokonano kompleksowej zmiany przepisów dotyczących interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przepisy tej ustawy dotyczące interpretacji wejdą w życie z dniem 1 lipca 2007 r. Wprowadzenie powołaną ustawą nowych zasad wydawania interpretacji wynikało z tego, że obecnie obowiązujące przepisy w tym zakresie zawierają wiele nieścisłości i luk utrudniających ich praktyczne stosowanie przez organy podatkowe. Również orzecznictwo sądów administracyjnych i głosy przedstawicieli doktryny prawa podatkowego potwierdzają istnienie poważnych wątpliwości interpretacyjnych nawet w najbardziej fundamentalnych kwestiach.</p>
<p xml:id="div-3">Powołana ustawa zakłada przeniesienie obowiązku wydawania wiążących interpretacji w sprawach indywidualnych z naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celnych na ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Jednocześnie ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. zostało wprowadzone w art. 14b § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) upoważnienie, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych w celu zapewnienia jednolitości wydawanych wiążących interpretacji i usprawnienia obsługi wnioskodawców może w drodze rozporządzenia upoważnić podległe organy do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów. W dniu 21 czerwca 2007 r. minister finansów podpisał rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego stanowiącego wykonanie powołanej delegacji ustawowej.</p>
<p xml:id="div-4">Według przepisów rozporządzenia od dnia 1 lipca 2007 r. w imieniu ministra finansów interpretacje indywidualne będą wydawane wyłącznie przez dyrektorów Izb Skarbowych: w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie. Interpretacje będą opracowywane przez wyodrębnione komórki organizacyjne, działające w ramach ww. izb skarbowych, biura Krajowej Informacji Podatkowej zlokalizowane w Toruniu, Bielsku-Białej, Lesznie i Płocku. W stosunku do stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 czerwca 2007 r. wprowadzenie zaproponowanego w rozporządzeniu ministra finansów rozwiązania zmierza do ujednolicenia stosowania prawa podatkowego przez aparat skarbowy. Z punktu widzenia zapewnienia jakości wydawanych interpretacji, mając na uwadze względy ekonomiczne, w tym odpowiednie zaplecze osobowe i techniczne, przyjęcie powyższego rozwiązania było najbardziej optymalne.</p>
<p xml:id="div-5">Ponadto pragnę poinformować Pana posła, że w postępowaniu w sprawie wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) nie ma potrzeby osobistego kontaktu wnioskodawcy z organem podatkowym wydającym interpretację. Zarówno w aktualnym stanie prawnym, jak i w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od dnia 1 lipca 2007 r., interpretacja stanowi wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego wyłącznie na podstawie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego pisemnie przez wnioskodawcę. W postępowaniu w sprawie wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) nie prowadzi się postępowania dowodowego. Wobec braku potrzeby osobistego kontaktu wnioskodawcy z organem podatkowym wydającym interpretację, fakt wydawania interpretacji przez organ mający siedzibę nawet w znacznej odległości od miejsca zamieszkania wnioskodawcy nie stanowi zatem pogorszenia sytuacji wnioskodawcy.</p>
<p xml:id="div-6">Opłata od wniosku o wydanie interpretacji wynosi 75 zł. Cechą charakterystyczną tej opłaty jest jej ekwiwalentność, co oznacza, że nie może być ona utożsamiana z podatkiem, którego jedną z cech jest nieodpłatność. Opłata ta będzie pobierana odrębnie od każdego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku.</p>
<p xml:id="div-7">Reasumując, przewidziane w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw uregulowania w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego prowadzą do znaczącej poprawy sytuacji każdego podmiotu zainteresowanego uzyskaniem interpretacji indywidualnej. W toku prac parlamentarnych nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który wpłynął do Sejmu RP w dniu 23 czerwca 2006 r., projekt ten, także w zakresie wprowadzenia opłaty za wydanie interpretacji, był pozytywnie zaopiniowany przez sejmową Komisję Finansów Publicznych.</p>
<p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Marian Banaś</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 21 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>