text_structure.xml
8.09 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka otrzymane za pośrednictwem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pismem z dnia 12 kwietnia br. dotyczące zapytania Pana Posła Pawła Arndta w sprawie zwrotu kosztów modernizacji w Domu Pomocy Społecznej w Mielżynie, uprzejmie informuję, że:</p>
<p xml:id="div-2">Od 1 stycznia 1999 roku organizowanie, prowadzenie i finansowanie domów pomocy społecznej jest zadaniem własnym samorządu powiatowego, przy czym samorząd może to zadanie realizować samodzielnie lub zlecić je innemu podmiotowi. Najczęściej poza powiatami domy pomocy społecznej prowadzą w ramach umowy z samorządem Zgromadzenia Zakonne lub organizacje pozarządowe.</p>
<p xml:id="div-3">Art. 19 w pkt 10 ustawy z dnia 13 marca 2004 r. w sprawie pomocy społecznej stanowi, że ˝prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nim skierowanych osób˝ należy do zadań własnych samorządu powiatowego. Artykuł 55 ust. 1 tej samej ustawy wskazuje, że ˝Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających˝. Wyznaczenie standardu świadczonych usług wymusiło na organach prowadzących domy pomocy społecznej zadbanie o jakość świadczonych usług, które sprowadzało się między innymi do różnego rodzaju prac modernizacyjnych, których realizacja dawała gwarancję na funkcjonowanie tych domów w przyszłości.</p>
<p xml:id="div-4">Standardy określają wymogi minimalne w zakresie warunków bytowych, jakie musi spełniać obiekt, oraz zakres i sposób sprawowanej opieki oparty o indywidualny plan wspierania dla każdego mieszkańca, uwzględniający w szczególności prawa podmiotowe jednostki, takie jak godne i intymne traktowanie, zapewnienie wolności osobistej i bezpieczeństwa oraz poczucie intymności - na miarę możliwości psychofizycznych mieszkańca.</p>
<p xml:id="div-5">Dom pomocy społecznej w Mielżynie jest placówką przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych intelektualnie prowadzoną przez Zgromadzenie Sióstr Św. Dominika. W domu tym przeprowadzone zostały prace modernizacyjne. Dom ten korzystał również ze wsparcia finansowego ze środków publicznych.</p>
<p xml:id="div-6">Zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych, na podstawie odrębnego upoważnienia zamieszczonego w ustawie budżetowej lub innej ustawie.</p>
<p xml:id="div-7">Zgromadzenie Sióstr Św. Dominika w sprawie uzyskania środków na rozbudowę Domu Pomocy Społecznej w Mielżynie w ostatnich latach zwracało się do różnych instytucji publicznych, również do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</p>
<p xml:id="div-8">Analiza dotychczasowych źródeł finansowania wykazuje, iż od 1999 r. do 2005 r. w tym domu zaangażowane zostały środki budżetu państwa na ogólną wartość 2.192 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-9">Ponadto pragnę dodać, iż możliwym źródłem dofinansowania zadań inwestycyjnych jednostek prowadzonych przez podmioty niepubliczne są przede wszystkim środki z kontraktu wojewódzkiego w oparciu o przepisy obowiązującej od 7 czerwca 2004 roku ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206). Z dniem 1 stycznia 2005 r. weszły w życie przepisy tej ustawy dotyczące kontraktów wojewódzkich. Kontrakt wojewódzki określa zakres i tryb oraz warunki realizacji działań wynikających z regionalnego programu operacyjnego. Stronami kontraktu są Rada Ministrów i samorząd województwa.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie domy pomocy społecznej mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków PFRON robót budowlanych, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016), dotyczących obiektów służących rehabilitacji, w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów, w oparciu o przepis art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-11">Zadanie takie zostało nałożone na samorząd województwa. Sejmik województwa w formie uchwały określa zadania, na które przeznacza środki przekazywane samorządowi przez Fundusz. Tak więc możliwość dofinansowania robót budowlanych w obiektach służących rehabilitacji - obejmująca zadanie polegające na przyznaniu dodatkowych (poza środkami własnymi i pochodzącymi z innych źródeł) środków pieniężnych na pokrycie części kosztów wykonania, odbudowy, nadbudowy lub rozbudowy oraz przebudowy, montażu i remontu budynków i budowli wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi oraz obiektów małej architektury, służących podejmowaniu działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie osób niepełnosprawnych, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej - ciąży na samorządzie województwa.</p>
<p xml:id="div-12">Środki finansowe na realizację przez samorządy wojewódzkie zadań wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przekazywane są na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 88, poz. 808). Przy czym należy zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku domów pomocy społecznej należy dodatkowo pamiętać o tym, iż o przeznaczeniu obiektu do rehabilitacji nie przesądza status wnioskodawcy, ale faktyczne przeznaczenie danego obiektu i działalność wnioskodawcy, co w tym przypadku oznacza - zgodnie z ustawą o pomocy społecznej - całodobową opiekę oraz zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych i religijnych.</p>
<p xml:id="div-13">Dodatkowo, na podstawie art. 134 ustawy o finansach publicznych, dom może wystąpić do Ministra Finansów lub Prezesa Rady Ministrów o dofinansowanie inwestycji ze środków rezerwy ogólnej budżetu państwa. Rezerwą ogólną dysponuje Rada Ministrów, która może upoważnić, w drodze rozporządzenia, Prezesa Rady Ministrów i Ministra Finansów do dysponowania rezerwą ogólną w zależności od wysokości określonych kwot.</p>
<p xml:id="div-14">Wzorem lat ubiegłych, obecnie w Ministerstwie zbierane są wnioski wojewodów dotyczące niezbędnych prac w zakresie programów naprawczych realizowanych w domach, aby dokonać podziału rezerwy celowej w wysokości 14 mln złotych, jednak ostateczna decyzja, które domy otrzymają wsparcie finansowe, będzie po stronie właściwych wojewodów, których służby mają pełne rozeznanie, które jednostki powinny otrzymać wsparcie w pierwszej kolejności. Wśród złożonych wniosków znajduje się również wniosek domu pomocy społecznej w Mielżynie. W dyspozycji Ministra Pracy i Polityki Społecznej brak jest innych środków finansowych, które mogłyby zostać przeznaczone na wsparcie domu w Mielżynie.</p>
<p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-16">Minister</p>
<p xml:id="div-17">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 27 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>