text_structure.xml 4.07 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Sandry Lewandowskiej, przesłane przy piśmie nr SPS-024-2520/07 z dnia 5 kwietnia 2007 r., w sprawie zamknięcia mostu w ciągu drogi powiatowej w Bogacicy, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115) zarządcą dróg powiatowych jest zarząd powiatu.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 20 powołanej ustawy do zarządcy drogi należy m.in. opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających.</p>
        <p xml:id="div-3">Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz.U. Nr 267, poz. 2251) zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg powiatowych oraz zarządzania nimi finansowane są przez samorząd powiatowy.</p>
        <p xml:id="div-4">Istotnym źródłem dofinansowania zadań drogowych jest rezerwa subwencji ogólnej tworzona w budżecie państwa na mocy art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966), z której mogą być dofinansowywane zadania drogowe. Zgodnie z art. 26 ust. 4 powołanej ustawy środki z powyższej rezerwy przeznacza się na dofinansowywanie:</p>
        <p xml:id="div-5">1) inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1999 r.;</p>
        <p xml:id="div-6">2) utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu oraz w kwocie nie mniejszej niż w roku bazowym;</p>
        <p xml:id="div-7">3) budowy, modernizacji, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.</p>
        <p xml:id="div-8">Zgodnie z art. 26 ust. 6 ww. ustawy omawianą rezerwą dysponuje minister właściwy ds. finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym ds. transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-9">Jednocześnie samorządy mogą uzyskać środki na finansowanie zadań drogowych z funduszy unijnych. W ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013 przewidziano środki, które będą przeznaczane na przedsięwzięcia lokalne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Instytucją zarządzającą programu są zarządy województw.</p>
        <p xml:id="div-10">Jak wynika z powyższego, budowa nowego mostu, jak również remont istniejącego mostu leżącego w ciągu drogi powiatowej w Bogacicy, pozostaje w gestii Zarządu Powiatu Kluczborskiego. Z przykrością informuję, że w obowiązującym stanie prawnym resort transportu nie ma możliwości formalnych finansowania realizacji zadań na drogach samorządowych oraz podejmowania interwencji w sprawach pozostających w kompetencji władz samorządowych.</p>
        <p xml:id="div-11">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-13">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 7 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>