text_structure.xml 8.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 22 lutego 2007 r. roku, znak: SPS-024-2298/07, zapytanie Posłów Sławomira Jana Piechoty, Jarosława Dudy i Stanisława Tadeusza Huskowskiego w sprawie finansowania kosztów ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych związanych z likwidacją barier w komunikowaniu się osób niepełnosprawnych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Ad 1. Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 96 poz. 861, ze zm.), dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków Funduszu. W świetle ww. przepisu wniosek o dofinansowanie likwidacji barier funkcjonalnych nie może być złożony przed upływem trzech lat od daty otrzymania dofinansowania na ten cel, przy czym datą uzyskania - w każdym indywidualnym przypadku - będzie data faktycznego otrzymania środków z danego tytułu (np. data wpływu środków na konto wnioskodawcy).</p>
        <p xml:id="div-3">Wprowadzenie okresu karencji w możliwości ubiegania się o dofinansowanie tego samego rodzaju bariery spowodowane było czynnikami o charakterze funkcjonalnym, systemowym oraz finansowym. W zdecydowanej większości przypadków sposób likwidacji barier, w szczególności architektonicznych, ale również technicznych i w komunikowaniu się, ma charakter trwały i służy osobom niepełnosprawnym przez kilka lat. Ustalenie trzyletniego terminu ma także na celu optymalizację wykorzystania środków finansowych oraz uwzględnia ograniczone w stosunku do potrzeb osób niepełnosprawnych możliwości ich finansowego zaspokojenia ze środków PFRON przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych, określonych szczegółowo przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-4">W przypadku konieczności posługiwania się przez osobę niepełnosprawną psem przewodnikiem należy wyodrębnić dwa rodzaje wydatków, mianowicie wydatki na zakup i szkolenie psa, które co do zasady mają charakter jednorazowy oraz wydatki na utrzymanie psa, które mają charakter ciągły.</p>
        <p xml:id="div-5">Przepis § 9 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia znajduje swoje zastosowanie w sytuacji składania kolejnego wniosku o dofinansowanie likwidacji tego samego rodzaju bariery. Wówczas, jeżeli dysponent środków Funduszu stwierdzi, że w terminie trzech lat przed złożeniem wniosku wnioskodawca uzyskał dofinansowanie ze środków PFRON na ten sam cel, rozpatrzy wniosek negatywnie.</p>
        <p xml:id="div-6">Inaczej będzie wyglądała sytuacja w przypadku istnienia umowy o dofinansowanie likwidacji barier. Istniejący pomiędzy powiatem reprezentowanym przez starostę a osobą niepełnosprawną stosunek cywilnoprawny strony mogą kształtować według swojego uznania, z ograniczeniami wynikającymi z jego istoty oraz obowiązujących przepisów. Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 przedmiotowego rozporządzenia strony zobowiązują się do zachowania formy pisemnej w przypadku zmiany lub rozwiązania umowy. Oznacza to możliwość zmiany terminu obowiązywania umowy. Aneks do umowy wymagać będzie formy pisemnej i może rozciągnąć zakres czasowy jej obowiązywania na kolejny rok. Warunkiem niezbędnym jest jednak posiadanie wystarczających środków finansowych Funduszu przez powiat. Ocena tego należy do dysponenta środków Funduszu w powiecie. Należy jednocześnie podkreślić, iż przedmiotem aneksu mogą być wyłącznie okoliczności objęte złożonym wnioskiem. Taki sposób działania pozwala na zawieranie aneksów do umów o dofinansowanie utrzymania psa przez kolejne lata.</p>
        <p xml:id="div-7">Przy stosowaniu tego typu konstrukcji warto zwrócić uwagę na tezy zawarte w orzeczeniu Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych z dnia 7 listopada 2005 r. (sygn.: DF/GKO/Odw-35/46/2005/331). W ich świetle za dopuszczalne należy uznać zaciąganie zobowiązań o charakterze warunkowym wykraczających poza rok budżetowy. Wymaga to jednak zachowania przez dysponenta środków najwyższej staranności w działaniu.</p>
        <p xml:id="div-8">Odnosząc się do problemu zakupu okularów w ramach likwidacji barier w komunikowaniu się, pragnę na wstępie zauważyć, że przepisy rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, nie definiują pojęcia ˝bariera w komunikowaniu się˝. W związku z brakiem definicji legalnej organ realizujący zadanie może samodzielnie określić sposób jego realizacji. Samodzielność organu w tym zakresie nie ma jednak charakteru dowolnego, ograniczona jest znaczeniem, jakie termin ten posiada na gruncie językowym (definicja słownikowa o charakterze powszechnym i/lub specjalistycznym). Przez bariery w komunikowaniu się należy rozumieć ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji. Rozstrzygnięcie dotyczące realizacji wniosku o dofinansowanie zakupu okularów w ramach likwidacji barier, powinno zostać poprzedzone oceną tego, w jakim zakresie pozostaje ono w związku z procesem rehabilitacji, o którym mowa w przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pojęcie rehabilitacji zdefiniowane jest w art. 7 ust. 1 ustawy i oznacza ono zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej. W katalogu tym znalazła się również rehabilitacja lecznicza, lecz jak wynika z ust. 2 ww. artykułu realizowana jest ona na podstawie odrębnych przepisów. Ponieważ zakup różnego typu soczewek oraz pomocy optycznych dla niedowidzących, wskazanych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego wykazu wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi i środków pomocniczych, wysokości udziału własnego świadczeniobiorcy w cenie ich nabycia, kryteriów ich przyznawania, okresów użytkowania, a także wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi podlegającymi naprawie w zależności od wskazań medycznych oraz wzoru zlecenia na zaopatrzenie w te wyroby i środki (Dz. U. Nr 276, poz. 2739, ze zm.) objęty jest dofinansowaniem w ramach realizowanego przez powiat ze środków Funduszu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, to nie ma w mojej ocenie możliwości jego dofinansowania w ramach likwidacji barier w komunikowaniu się. Wynika to z faktu, iż odstępstwa od zasady wyrażonej w art. 7 ust. 2 ustawy o rehabilitacji powinny być traktowane w sposób zawężający, a więc ograniczone do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych wskazanych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-9">Ad 2. W świetle powyższych wyjaśnień nie wydaje się celowe podjęcie działań nowelizujących przedmiotowe przepisy w najbliższym czasie. Pragnę jednocześnie poinformować, iż obowiązujące w zakresie rehabilitacji oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych rozwiązania wprowadzone ustawą o rehabilitacji podlegają ocenie w związku z podjęciem prac nad założeniami do projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia i integracji osób niepełnosprawnych. Celem tej oceny jest wyeliminowanie na gruncie przyszłej ustawy wszystkich tych mankamentów obecnych rozwiązań, które w sposób nieuzasadniony ograniczają proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Minister</p>
        <p xml:id="div-12">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 15 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>