text_structure.xml 6.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Piotra Gadzinowskiego w sprawie wypłaty nagród dla pracowników Agencji Produkcji Filmowej w Warszawie uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie przedstawionych poniżej wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Państwowa instytucja filmowa p.n. Agencja Produkcji Filmowej utworzona została w 1991 r. Jej zadaniem statutowym było:</p>
        <p xml:id="div-3">1) uczestniczenie w produkcji filmów w formie udziału we wspólnych przedsięwzięciach produkcyjnych z innymi podmiotami;</p>
        <p xml:id="div-4">2) prowadzenie prac organizacyjnych (system pakietowy) i ekonomicznych w zakresie produkcji filmowej;</p>
        <p xml:id="div-5">3) świadczenie usług osobowych w zawodach filmowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Na realizację zadań statutowych, wskazanych w pkt 1 i 2, oraz na pokrycie kosztów utrzymania Agencja otrzymywała dotacje podmiotowe z budżetu państwa, przekazywane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków ujętych w części budżetowej, której był dysponentem.</p>
        <p xml:id="div-7">Wobec wejścia w życie z dniem 19 sierpnia 2005 r. ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111) powierzającej kompetencje państwa w zakresie mecenatu nad rozwojem kinematografii Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej dalsze kontynuowanie działalności statutowej przez wymienioną Agencję, w sytuacji gdy jej główne cele i zadania miał przejąć Instytut, nie znajdowało merytorycznego uzasadnienia. Zaistniały więc przesłanki do postawienia Agencji w stan likwidacji z powodu ustania społecznej potrzeby prowadzenia przez nią dalszej działalności. Otwarcie likwidacji nastąpiło z dniem 18 sierpnia 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-8">Z datą wszczęcia postępowania likwidacyjnego Agencja jako jednostka objęta przepisami ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zm.) zobowiązana była do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji, do sporządzenia na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych sprawozdania finansowego składającego się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, do otwarcia ksiąg rachunkowych na dzień rozpoczęcia likwidacji, do sporządzenia na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych sprawozdania finansowego.</p>
        <p xml:id="div-9">Wynikający z powyższych przepisów obowiązek był bezpośrednio związany z zakończeniem pewnego etapu działalności Agencji, a nie utratą przez nią bytu prawnego, czy też zakończeniem działalności w dotychczasowej formie. Agencja nadal kontynuowała w 2005 r. swoją działalność; w ramach przyznanej dotacji podmiotowej realizowała prawa i obowiązki wynikające z zawartych do 18 sierpnia 2005 r. umów na dofinansowanie produkcji filmów.</p>
        <p xml:id="div-10">Sporządzone sprawozdanie finansowe Agencji na dzień poprzedzający postawienie jej w stan likwidacji, tj. na dzień 17 sierpnia 2005 r., przedstawione Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dniu 30 listopada 2005 r. do zatwierdzenia, wykazało zysk netto w kwocie 402.666,54 zł. W dacie przedstawienia sprawozdania, jak i jego zatwierdzenia nie obowiązywało już rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 lutego 1988 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej instytucji filmowych (Dz. U. Nr 9, poz. 67), które w § 8 ust. 4 dopuszczało możliwość, czyli miało charakter fakultatywny, przeznaczenia części zysku - pozostałego po dokonaniu obowiązkowego odpisu na fundusz rezerwowy - na fundusz rozwoju, na fundusz załogi i na inne potrzeby. Zgodnie z § 3 cytowanego rozporządzenia, uchylonego z dniem 19 sierpnia 2005 r. znowelizowaną ustawą z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach filmowych, właściwą podstawą do podziału zysku był roczny bilans instytucji, toteż sprawozdanie za okres od 1.01 do 17.08.2005 r. nie mogło stanowić podstawy do przyznania pracownikom ewentualnych nagród.</p>
        <p xml:id="div-11">Okoliczność, że stosownie do zapisów ustawy o rachunkowości księgi instytucji zostały zamknięte na dzień poprzedzający postawienie instytucji w stan likwidacji i otwarte na dzień rozpoczęcia likwidacji, nie oznacza, że wystąpiły przesłanki do naliczenia zysku na fundusz załogi. Tym bardziej że nie było to jednoznaczne z zakończeniem prowadzonej działalności, która na dzień 31 grudnia 2005 r. zakończona została ujemnym wynikiem finansowym netto w kwocie 1.361.528,22 zł.</p>
        <p xml:id="div-12">Wypłata nagród nie była więc możliwa zarówno z punktu widzenia formalnoprawnego, jak i braku uzasadnienia merytorycznego i ekonomicznego. Jak już wspomniano, koszty działalności Agencji ponosił budżet państwa i z tego tytułu trudno mówić, iż zysk wykazany w sprawozdaniu, na dzień poprzedzający postawienie Agencji w stan likwidacji, wypracowali pracownicy. Tym bardziej że na dzień postawienia w stan likwidacji Agencja posiadała pozabilansowe zobowiązania wynikające z podpisanych do dnia 18 sierpnia 2005 r. umów o dofinansowanie produkcji filmowej na kwotę 29.794.973,40 zł.</p>
        <p xml:id="div-13">Przedstawiając powyższe, pragnę równocześnie nadmienić, że w 2006 r. zwalnianym pracownikom Agencji w liczbie 148 osób (w tym 112 osób to pracownicy pionu pomocniczo-twórczego, np. reżyserzy, operatorzy filmowi, charakteryzatorzy itp., na tzw. ˝gotowości˝, z najniższym wynagrodzeniem) wypłacone zostały należności w łącznej kwocie 1.248.000 zł, co stanowi średnio kwotę 8.432,40 zł na osobę, przy przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w Agencji 1.698zł. W wyniku wynegocjowanych przez związki zawodowe porozumień z likwidatorem np. pracownicy pionu pomocniczo-twórczego otrzymali odprawy wyższe od przewidzianych w Kodeksie pracy średnio o 1.670 zł na osobę, a pracownicy samotnie wychowujący dzieci do lat 18 otrzymali dodatkowo na jedno dziecko kwotę 1.600 zł.</p>
        <p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Jarosław Sellin</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 20 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>