text_structure.xml 5.57 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 31 stycznia 2007 r. (sygn. SPS-024-2161) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Krzysztofa Lipca w sprawie interpretacji niektórych przepisów antykorupcyjnych ustawy o samorządzie powiatowym, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Stosownie do postanowień art. 25c ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 z późn. zm) radni powiatu zobowiązani są złożyć oświadczenie majątkowe o stanie majątkowym dotyczące ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową, w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. Radni powiatu składają przewodniczącemu rady powiatu. Natomiast przewodniczący rady składa takie oświadczenie wojewodzie.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 25e ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie powiatowym radny składa oświadczenie:</p>
        <p xml:id="div-4">a) o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka, jeżeli działalność ta wykonywana jest na terenie powiatu, w której osoba obowiązana do złożenia oświadczenia pełni funkcję,</p>
        <p xml:id="div-5">b) umowach cywilnoprawnych zawartych przez małżonka, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami powiatu, jednostkami organizacyjnymi powiatu lub powiatowymi osobami prawnymi i nie dotyczą stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących,</p>
        <p xml:id="div-6">w terminie 30 dni od dnia wyboru, a w trakcie pełnienia funkcji w ciągu 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny złożenia oświadczenia. Jako dzień wyboru należy rozumieć dzień przeprowadzenia wyborów. Radni powiatu składają oświadczenia przewodniczącemu rady powiatu, natomiast przewodniczący rady powiatu składa przedmiotowe oświadczenia wojewodzie.</p>
        <p xml:id="div-7">Odnosząc się do pierwszego pytania Pana Posła, należy wskazać, że radny - przewodniczący rady powiatu podlega wyżej opisanym zasadom składania oświadczeń i informacji przez radnych, z tym że przedkłada je innemu podmiotowi, tj. wojewodzie (art. 25c ust. 3 pkt 2 i art. 25e ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym). Należy zauważyć, że ustawa o samorządzie powiatowym nie przewiduje odrębnego dla przewodniczącego obowiązku złożenia oświadczeń, jak również odrębnej sankcji w przypadku ich niezłożenia.</p>
        <p xml:id="div-8">Wydaje się, że możliwe jest przyjęcie, że radny - przewodniczący rady składa jedno oświadczenie majątkowe, którego obowiązek złożenia wynika z faktu wyboru na radnego, a oświadczenie to powinno być złożone wojewodzie przez radnego - przewodniczącego rady w terminie 30 dni od dnia ślubowania.</p>
        <p xml:id="div-9">Można również przyjąć interpretację, że radny - przewodniczący rady składa jedno oświadczenie o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka i jedno oświadczenie o umowach cywilnoprawnych zawartych przez małżonka, których obowiązek złożenia wynika z faktu wyboru na radnego, a przy tym oświadczenia powinny być złożone w terminie 30 dni od dnia wyboru na radnego. Jeżeli w chwili składania ww. oświadczeń radny jest już przewodniczącym rady, oświadczenia składa bezpośrednio wojewodzie. Natomiast w przypadku gdy radny powiatu złożył oświadczenia, o których mowa powyżej, jeszcze przed jego wyborem na przewodniczącego tejże rady, jego wcześniej złożone oświadczenia winny być przesłane wojewodzie.</p>
        <p xml:id="div-10">Odnosząc się do drugiego pytania dopuszczalnym jest przyjęcie, że wynikający z art. 25e ustawy o samorządzie powiatowym obowiązek można uznać za wypełniony przez radnego, jeżeli w terminie 30 dni od dnia wyboru na radnego złoży on stosowne oświadczenia. Na ocenę faktu spełnienia tego obowiązku w terminie, jak się wydaje, nie będzie miał wpływu późniejszy wybór na przewodniczącego rady powiatu. W takiej sytuacji oświadczenie winno być jednak przesłane do wojewody.</p>
        <p xml:id="div-11">Podkreślenia wymaga, że powyższe rozważania mają charakter wyłącznie teoretyczny i winny być brane pod uwagę przy uwzględnieniu całokształtu okoliczności konkretnego przypadku. Niniejsza opinia opiera się tylko na przedstawionych w interpelacji informacjach. W konsekwencji nie jest możliwe odniesienie się przez MSWiA do indywidualnej, opisanej w wystąpieniu sytuacji.</p>
        <p xml:id="div-12">Ponadto pragnę zdecydowanie podkreślić, iż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie jest uprawnione do zajmowania rozstrzygających stanowisk i opinii w przedmiocie realizacji obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego. Ocena poszczególnych przypadków, jak też analiza przedkładanych informacji pozostaje w wyłącznej kompetencji organów właściwych w zakresie analizy oświadczeń majątkowych oraz ewentualnego podejmowania uchwał (zarządzeń zastępczych) w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.</p>
        <p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>