text_structure.xml 5.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Marii Zbyrowskiej z dnia 18 stycznia 2007 r., znak: SPS-024-2130/07, dotyczące planowanego wzrostu składek na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC), uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">W dniu 5 grudnia 2006 r. został przyjęty przez Radę Ministrów, a następnie skierowany do Sejmu celem kontynuowania prac legislacyjnych, projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Projekt ten wprowadza uregulowania, zgodnie z którymi zakłady ubezpieczeń przekazywać będą na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia comiesięcznie opłatę w wysokości 12% sumy składek na obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Jednocześnie należy wskazać, iż wysokość opłaty ustalona w ustawie dotyczy tylko roku 2007, albowiem na każdy kolejny rok jej wysokość będzie ustalana za pomocą wskaźnika, określanego w rozporządzeniu wydawanym przez Ministra Zdrowia, uwzględniając rzeczywiste koszty świadczeń opieki zdrowotnej, udzielane ofiarom wypadków komunikacyjnych i kolizji drogowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Obecnie w istocie zakłady ubezpieczeń ponoszą część kosztów związanych z leczeniem osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych lub kolizjach drogowych - z wyjątkiem kosztów świadczeń ponoszonych przez Narodowy Funduszu Zdrowia. Wprowadzenie regulacji zakładających uiszczenie na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia opłaty, z której pokrywane będą koszty świadczeń opieki zdrowotnej finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków publicznych, jest zatem wyłącznie uzupełnieniem systemu kompensacji szkód istniejącego w tym zakresie. Należy bowiem zauważyć, że w obecnym stanie prawnym Fundusz, finansując koszty świadczeń zdrowotnych udzielonych ofiarom wypadków drogowych, wykonuje zadania, które, z tytułu wykupionych polis OC, ciążą na zakładach ubezpieczeń. W istocie więc zakłady ubezpieczeń doznają bezpodstawnego wzbogacenia kosztem Funduszu.</p>
        <p xml:id="div-4">Projektowane regulacje nie nakładają na ubezpieczonych żadnych nowych obowiązków związanych z opłacaniem składki na obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, albowiem istotą tych przepisów jest jednoznaczne sprecyzowanie podmiotu poszkodowanego, którego szkodą powstałą w następstwie wypadku lub kolizji jest pokrycie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, za które odpowiedzialny jest inny podmiot. Narodowy Fundusz Zdrowia w systemie prawnym nie pełni bowiem roli wyłącznie organu publicznego odpowiedzialnego za udzielenie świadczeń, ale w stosunkach i obrocie cywilnoprawnym powinien funkcjonować na takich samych zasadach, jak inni poszkodowani, na co zwrócił uwagę Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 27 kwietnia 2001 r. w sprawie o sygn. akt I CZP 5/01, opubl. 2001/11/161.</p>
        <p xml:id="div-5">Ustosunkowując się do kwestii wzrostu składek na ubezpieczenie OC dla kierowców, wyjaśniam, iż zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151, z późn. zm.) wysokość składek ubezpieczeniowych ustala zakład ubezpieczeń po dokonaniu oceny ryzyka ubezpieczeniowego, a składkę ubezpieczeniową ustala się w wysokości, która powinna co najmniej zapewnić wykonanie wszystkich zobowiązań z umów ubezpieczenia i pokrycie kosztów wykonywania działalności ubezpieczeniowej zakładu ubezpieczeń.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.) zakład ubezpieczeń przedstawia organowi nadzoru informacje o taryfach składek ubezpieczeniowych za ubezpieczenia obowiązkowe, a informacja ta powinna zawierać w szczególności analizę szkodowości oraz kosztów obsługi ubezpieczenia, uzasadniającą każdorazowo zmiany w taryfie.</p>
        <p xml:id="div-7">W związku z tym należy stwierdzić, że proponowane w przedmiotowym projekcie rozwiązania nie oddziałują na żaden z ww. czynników decydujących o wymiarze składki i w związku z tym nie powinny stanowić dla zakładów ubezpieczeń podstawy do automatycznego podniesienia składek, a ewentualne podniesienie przez zakłady ubezpieczeń składek będzie wynikiem wyłącznie chęci zwiększenia zysku i poprawy wyniku finansowego.</p>
        <p xml:id="div-8">Jednocześnie w związku z docierającymi do Ministra Zdrowia sygnałami w tym zakresie uprzejmie informuję, że w porozumieniu z innymi organami państwa, w tym w szczególności ze sprawującym nadzór nad zakładami ubezpieczeń Przewodniczącym Komisji Nadzoru Finansowego, będę podejmował działania mające na celu odpowiednie zabezpieczenie praw osób ubezpieczonych.</p>
        <p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>