text_structure.xml
10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 14 grudnia 2006 r. (znak SPS-024-2016/06) dotyczące interpelacji Pana Posła Marka Kuchcińskiego w sprawie uruchomienia odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych na przejściu granicznym polsko-ukraińskim w Medyce, uprzejmie informuję co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej zewnętrzne granice kraju stały się granicami Unii Europejskiej. W związku z powyższym, aby zapewnić możliwość swobodnego przepływu towarów pochodzenia roślinnego, wprowadzanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw trzecich, do innych państw członkowskich, graniczna kontrola fitosanitarna przeprowadzana w punktach wwozu takich towarów musi spełniać standardy wyznaczone w tym zakresie dla wszystkich państw członkowskich. Aby zapewnić prawidłowy przebieg takiej kontroli w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie warunków, jakie powinny spełniać miejsca, w których przeprowadza się graniczną kontrolę fitosanitarną (Dz.U. Nr 73, poz. 661) zostały określone szczegółowe wymagania organizacyjno-techniczne, jakie muszą spełniać punkty wwozu. Należy przy tym zaznaczyć, że przepisy tego rozporządzenia wdrażają do prawa polskiego postanowienia dyrektywy Komisji 98/22/WE z dnia 15 kwietnia 1998 r. ustanawiającej minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich (Dz.Urz. WE L 126 z 28.04.1998) i przy wyznaczaniu punktów wwozu, w których przeprowadzana będzie graniczna kontrola fitosanitarna, nie są możliwe jakiekolwiek odstępstwa od określonych w nim wymagań.</p>
<p xml:id="div-3">Z informacji przekazanych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa wynika, że warunki techniczne w obrębie kolejowego przejścia granicznego Medyka-Żurawica nie spełniają obecnie wymagań określonych we wspomnianym wyżej rozporządzeniu, co uniemożliwia utworzenie na tym przejściu punktu odpraw fitosanitarnych. Wyjaśniam przy tym, że zastrzeżenia zgłaszane przez Inspekcję dotyczą zarówno braku odpowiedniej infrastruktury, niezbędnej dla prawidłowego przebiegu kontroli, jak i bezpieczeństwa inspektorów w trakcie wykonywania czynności kontrolnych. Należy przy tym przypomnieć, że w 1995 r. w Żurawicy, podczas wykonywania czynności związanych z graniczną kontrolą fitosanitarną, doszło do śmiertelnego wypadku. O powyższych zastrzeżeniach poinformowany został pismem znak HORkor 076/32/2006 z dnia 22 maja 2006 r. Wojewoda Podkarpacki.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie, mając na uwadze przytoczone w przedmiotowej interpelacji argumenty, przemawiające za utworzeniem na przejściu granicznym Medyka-Żurawica punktu wwozu wyjaśniam, że istnieje możliwość uruchomienia na tym przejściu punktu granicznej kontroli fitosanitarnej, jednak dopiero po zapewnieniu warunków umożliwiających - zgodnie z obowiązującymi przepisami - prawidłowe i bezpieczne wykonywanie tej kontroli.</p>
<p xml:id="div-5">Niezależnie od powyższego w przypadku weterynaryjnej kontroli granicznej z dniem 1 maja br. odprawa towarów podlegających weterynaryjnej kontroli granicznej odbywa się w wytypowanych do tego celu posterunkach kontroli, dla których został już zakończony kilkuletni proces dostosowawczy do wymogów Unii Europejskiej. Proces dostosowawczy był realizowany zgodnie z strategią zagospodarowania granicy do roku 2010 opracowaną już w 1999 r. przez Międzyresortowy Zespół ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej działający przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. W strategii tej określono generalne kierunki działań w sferze zagospodarowania granicy państwowej. Założenia strategii zagospodarowania granicy stanowią wyjściowy dokument do cyklicznego sporządzania krótkookresowych, 3-letnich programów zagospodarowania granicy państwowej, szczegółowo określających aspekty prawne, techniczno-organizacyjne i finansowe. Na podstawie ww. strategii Zespół opracował, przyjętą przez Radę Ministrów, Strategię Zintegrowanego Zarządzania Granicą w latach 2003-2005. Zgodnie z zapisami ww. dokumentu przejście kolejowe w Medyce nie zostało uwzględnione jako przejście graniczne, które byłoby modernizowane i dostosowywane do wymagań Unii Europejskiej w zakresie prowadzenie kontroli weterynaryjnej zwierząt lub produktów pochodzenia zwierzęcego.</p>
<p xml:id="div-6">W okresie przedakcesyjnym po przeprowadzeniu szczegółowej oceny istniejącej wówczas infrastruktury na przejściach granicznych, gdzie dokonywana była kontrola weterynaryjna do dnia 1 maja 2004 r. oraz sporządzeniu statystyk dotyczących ilości przesyłek kontrolowanych na tych przejściach przed akcesją i prognoz dotyczących wielkości ruchu towarowego po 1 maja 2004 r., wytypowano 11 przejść granicznych, dla których zaplanowano ustanowienie 10 granicznych inspektoratów weterynarii i budowę posterunków kontroli weterynaryjnej odpowiadających standardom UE, spełniających wymagania określone w decyzji Komisji 2001/812/WE z dnia 21 listopada 2001 r. ustanawiającej wymogi dla zatwierdzenia urzędów kontroli granicznej odpowiedzialnych za kontrolę weterynaryjną produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich (Dz.Urz. L 306 z 23.11.2001 r., str. 28-33).</p>
<p xml:id="div-7">Fundusze na te inwestycje pochodziły z programów Phare 1999 i 2000. W rezultacie prowadzonych działań wytypowano jedno przejście graniczne kolejowe znajdujące się w Terespolu-Kobylanach, które objęto modernizacją i korzystając ze środków finansowych pochodzących z budżetu państwa wybudowano nowoczesny obiekt służący m.in. do dokonywania kontroli weterynaryjnej produktów pochodzenia zwierzęcego.</p>
<p xml:id="div-8">Jednocześnie uprzejmie informuję, że spełnienie wymogów wspólnotowych dla posterunków pociąga za sobą duże nakłady inwestycyjne rzędu 2-3 mln EURO w przypadku przejścia drogowego i ok. 6 mln EURO w przypadku przejścia kolejowego, które to koszty w chwili obecnej musiałyby być poniesione przez skarb państwa. Ponadto, według wyliczeń szacunkowych, miesięczne koszty utrzymania posterunku na przejściu kolejowym z kategorią kontrolowanych przesyłek obejmującą tylko produkty pochodzenia zwierzęcego wynoszą ok. 60 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-9">Z uwagi na fakt braku ekonomicznego uzasadnienia dla ponoszenia przez budżet państwa bardzo wysokich kosztów budowy, wyposażenia oraz utrzymania takiego posterunku w Medyce (niewielka liczba kontroli, a wobec tego niewielkie wpływy do budżetu pochodzące z opłat za kontrole), przejście to nie zostało uwzględnione w planach dostosowania do standardów UE w zakresie kontroli weterynaryjnej. Jednocześnie niewielka możliwość przywozu towarów pochodzenia zwierzęcego z Ukrainy, zwłaszcza przeznaczonych do spożycia przez ludzi (praktycznie są to tylko przesyłki miodu) stanowiło argument uzasadniający brak decyzji o budowie takiego posterunku na przejściu granicznym w Medyce. Obecnie są 2 posterunki kontroli weterynaryjnej na przejściach drogowych na granicy z Ukrainą (Korczowa, Dorohusk) a niebawem uruchomiony zostanie kolejny (Hrebenne), który otrzymał już pozytywną ocenę ekspertów Biura Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-10">W chwili obecnej warunki techniczne w obrębie kolejowego przejścia granicznego Medyka-Żurawica nie spełniają obecnie wymagań określonych w prawie wspólnotowym w zakresie wymagań weterynaryjnych.</p>
<p xml:id="div-11">Jednocześnie uprzejmie informuję, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpił w 2004 r. do Komisji Europejskiej z wnioskiem o udzielenie derogacji w zakresie przeprowadzania weterynaryjnej kontroli granicznej przy wyjeździe przesyłek w tranzycie przez kolejowe przejście graniczne w Medyce. Komisja Europejska nie przyznała stronie polskiej takiej derogacji w związku z planowanym ukończeniem budowy posterunku weterynaryjnej kontroli granicznej na kolejowym przejściu granicznym w Terespolu.</p>
<p xml:id="div-12">Należy zaznaczyć, że kontrola weterynaryjna i fitosanitarna dotyczy tylko towarów przywożonych lub przewożonych tranzytem przez terytorium Unii Europejskiej. Nie prowadzi się takich kontroli przy eksporcie ze wspólnoty produktów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego do państw trzecich, a zatem przez przejście graniczne w Medyce może być prowadzony eksport takich produktów na Ukrainę.</p>
<p xml:id="div-13">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w przypadku dużego zainteresowania importerów uruchomieniem odpraw weterynaryjnych i fitosanitarnych mających uzasadnienie ekonomiczne, wynikającego m.in. z wielkości ruchu towarowego, dla tak kosztownej inwestycji, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawi przedmiotową sprawę Międzyresortowemu Zespołowi ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej, który działa przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz podejmie niezbędne konsultacje z właściwymi resortami (w tym z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Budownictwa oraz Ministerstwem Transportu) mające na celu zarezerwowanie w budżecie państwa, w tym w budżecie właściwego terytorialnie wojewody, środków finansowych na utworzenie stosownej infrastruktury, zgodnie z wymaganiami wspólnotowymi, niezbędnej do wykonywania takich odpraw oraz środków na bieżące utrzymanie funkcjonowania takiego przejścia, w tym etatów i związanych z tym kosztów utworzenia nowych miejsc pracy.</p>
<p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-16">Marek Zagórski</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 4 stycznia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>