text_structure.xml 6.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 5 grudnia 2006 r., znak: SPS-024-1960/06, przekazujące zapytanie Pana Grzegorza Janika, Posła na Sejm RP, w sprawie możliwości wykorzystania metanu ujmowanego w kopalniach węgla kamiennego jako odnawialnego źródła energii, proszę przyjąć następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Podstawą działań regulacyjnych mających na celu wspieranie rozwoju produkcji energii ze źródeł odnawialnych jest ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, z poźn. zm.). Przepisy ustawy ustanawiają definicję odnawialnego źródła energii jako źródła wykorzystującego w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu składowanych szczątek roślinnych i zwierzęcych.</p>
        <p xml:id="div-3">Definicja ta została dostosowana do wymogów dyrektywy nr 2001/77/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie wspierania produkcji na rynku wewnętrznym energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych. Zgodnie z ww. dyrektywą odnawialne źródła energii oznaczają niekopalne źródła energii (wiatr, energia słoneczna, geotermalna, pływów i fal morskich, hydroenergia, biomasa oraz biogaz). W świetle tej definicji energia wytwarzana z metanu z pokładów węgla kamiennego nie jest zaliczana do energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.</p>
        <p xml:id="div-4">W związku z powyższym zmiana regulacji prawnych i zaliczenie energii wytworzonej z gazu kopalnianego do energii ze źródeł odnawialnych spowodowałaby niezgodność prawa polskiego z prawem europejskim.</p>
        <p xml:id="div-5">Chciałbym jednakże zaznaczyć, że dostrzegam potrzebę wykorzystania metanu ujmowanego z kopalń węgla kamiennego do produkcji energii. Metan to gaz mający wśród innych gazów cieplarnianych największy wpływ na zwiększanie się efektu szklarniowego, dlatego też idea wykorzystania go jest bardzo istotna i warta poparcia. Wykorzystanie energetyczne mieszaniny powietrzno-metanowej, ujmowanej podczas dołowych robót górniczych, wpływa na zmniejszenie zagrożeń środowiska wynikających z emisji metanu, a także poprawę bezpieczeństwa pracy górników.</p>
        <p xml:id="div-6">Rozwiązaniem, które w znaczący sposób wesprze wykorzystanie metanu ujmowanego z kopalń węgla kamiennego, są regulacje zawarte w przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne, ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności. Projekt nowelizacji stwarza mechanizm wsparcia jednostek kogeneracyjnych, w tym szczególnymi preferencjami obejmuje kogenerację opartą na paliwach gazowych. Praktyczne rozwiązania ujmowania metanu z kopalń węgla kamiennego wskazują na wykorzystanie go w jednostkach kogeneracyjnych produkujących łącznie energię elektryczną i ciepło. Wytwarzanie energii w jednostkach kogeneracyjnych pozwala na zwiększenie efektywności przetwarzania energii zawartej w paliwach pierwotnych, co jest rozwiązaniem bardzo korzystnym. W kopalniach węgla kamiennego występuje zapotrzebowanie na ciepło i chłód, nie ma zatem przeszkód do stosowania tego typu jednostek.</p>
        <p xml:id="div-7">Projekt ustawy wprowadza system wspierania rozwoju kogeneracji zbliżony do systemu wspierania rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii, nakładając na przedsiębiorstwa energetyczne sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym obowiązek uzyskania i przedłożenia do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji albo uiszczenia opłaty zastępczej. W ten sposób producenci energii elektrycznej w jednostkach kogeneracyjnych, obok przychodu uzyskanego ze sprzedaży energii elektrycznej w ramach wsparcia, otrzymują świadectwo pochodzenia potwierdzające wytworzenie energii elektrycznej w tych jednostkach. Prawa majątkowe wynikające z tych świadectw pochodzenia podlegają obrotowi na Towarowej Giełdzie Energii. Specjalne preferencje w tym zakresie przyznaje się jednostkom kogeneracyjnym wykorzystującym paliwa gazowe, ustalając wielkość opłaty zastępczej, determinującej maksymalną cenę świadectwa pochodzenia w przedziale od 15 do 90% średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym. Wielkość jednostkowej opłaty zastępczej będzie corocznie ustalana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</p>
        <p xml:id="div-8">Powyższe mechanizmy zostaną wzmocnione systemem kar nakładanych na przedsiębiorstwa energetyczne za niewypełnienie ww. obowiązków, przy czym środki uzyskane z opłat zastępczych i kar zasilą konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i będą przeznaczane wyłącznie na wspieranie odnawialnych źródeł energii lub wysokosprawnej kogeneracji.</p>
        <p xml:id="div-9">Warto zaznaczyć, że w ramach istniejących rozwiązań wdrożono dodatkowe preferencje dla jednostek kogeneracyjnych. Regulacje zawarte w ustawie Prawo energetyczne nakładają na operatora systemu elektroenergetycznego obowiązek zapewnienia pierwszeństwa w świadczeniu usług przesyłowych energii elektrycznej wytworzonej w jednostkach kogeneracyjnych. Ustawa redukuje także o 50% ponoszone przez inwestorów koszty przyłączenia do sieci źródeł kogeneracyjnych o małej mocy.</p>
        <p xml:id="div-10">Ponadto czynnikiem poprawiającym konkurencyjność energii elektrycznej wytworzonej z wykorzystaniem metanu uwalnianego i ujmowanego przy dołowych robotach górniczych w kopalniach węgla kamiennego na rynku energii jest zwolnienie, na mocy § 6a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, z podatku akcyzowego produkcji tej energii.</p>
        <p xml:id="div-11">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na postawione przez Pana Posła pytania.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Minister</p>
        <p xml:id="div-14">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 19 grudnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>