text_structure.xml 8.88 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem nr SPS-024-1893/06 z dnia 8 listopada 2006 r., za którym Marszałek Genowefa Wiśniowska przesłała zapytanie poselskie Posła na Sejm RP Pana Mieczysława Łuczaka z dnia 23 października 2006 r., dotyczące przeprowadzania odpraw samochodów - pragnę niniejszym poinformować o uwarunkowaniach związanych z importem pojazdów samochodowych na obszar celny Wspólnoty.</p>
        <p xml:id="div-2">Od 1 maja 2004 r., tj. od chwili przystąpienia do Unii Europejskiej, Polska funkcjonuje w ramach jednolitego obszaru celnego Wspólnoty obejmującego terytoria wszystkich państw członkowskich. Oznacza to, że:</p>
        <p xml:id="div-3">- państwa członkowskie przekazują do budżetu Unii Europejskiej 75% kwoty cła pobranego w przywozie towarów na obszar celny Wspólnoty, zaś 25% tej kwoty pozostaje własnością państwa, w którym dokonano formalności celnych (dopuszczenia towaru do obrotu na obszarze celnym Wspólnoty),</p>
        <p xml:id="div-4">- w zakresie przepisów prawa celnego wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do stosowania ustawodawstwa unijnego, wynikającego w szczególności ze Wspólnotowego Kodeksu Celnego oraz Rozporządzenia Wykonawczego do Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a co za tym idzie, nie ma żadnych różnic wynikających z przepisów stosowanych przez te państwa w imporcie towarów,</p>
        <p xml:id="div-5">- importer może dokonać zgłoszenia celnego na obszarze celnym całej Wspólnoty, w każdym państwie członkowskim i brak jest w obowiązujących przepisach uregulowań pozwalających na stosowanie ograniczeń w tym zakresie. W związku z tym polscy importerzy mogą dokonywać formalności celnych tak przed polskimi, jak i niemieckimi organami celnymi, podobnie jak importerzy z Niemiec.</p>
        <p xml:id="div-6">Pewne natomiast różnice mogą dotyczyć wyłącznie metodyki kontroli i mogą wynikać z organizacji odpraw celnych, rozwiązań informatycznych wspomagających funkcjonariuszy celnych przy wykonywaniu ich obowiązków oraz obsady kadrowej jednostek organizacyjnych Służby Celnej. W tym zakresie polska administracja celna na bieżąco podejmuje działania mające na celu usprawnienie procesu dokonywania odpraw celnych, jak również wprowadzenie kolejnych ułatwień dla importerów tak, aby dokonanie formalności celnych nie stanowiło bariery w prawidłowym funkcjonowaniu polskich podmiotów gospodarczych zajmujących się międzynarodową wymianą towarową; dotyczy to także importerów samochodów.</p>
        <p xml:id="div-7">Wśród tego rodzaju działań na pierwszy plan wysuwają się kwestie dotyczące informatyzacji procedur związanych z dokonywaniem i kontrolą odpraw celnych. Obecnie trwają np. intensywne prace mające na celu wdrożenie systemu kontroli importu, który pozwoli m. in. na znaczne przyspieszenie i uproszczenie czynności kontrolnych podejmowanych przez organy celne. Ponadto w obrębie tej części problematyki prawa celnego, która regulowana jest przepisami krajowymi wprowadzane są ułatwienia i uproszczenia dla polskich importerów poprzez odformalizowanie, w dopuszczalnym zakresie, procedur związanych z importem towarów. Polska administracja celna współpracuje w tym celu z organizacjami zrzeszającymi podmioty zajmujące się międzynarodowym obrotem towarowym, jak również współdziała z Radą Celno-Akcyzową, która jest organem opiniodawczo-doradczym ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sprawach należących do zadań Służby Celnej. W skład Rady wchodzą m. in. przedstawiciele środowisk gospodarczych. Niezależnie od powyższego, mając na uwadze konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania organów celnych, realizowany jest program szkoleń, w ramach których przekazywana jest wiedza nie tylko z zakresu szeroko pojętego prawa celnego, ale również właściwego kształtowania relacji na linii funkcjonariusz celny - importer. Ma to na celu budowę m. in. przyjaznego wizerunku administracji celnej w środowiskach gospodarczych i od dłuższego czasu dają się zauważyć istotne efekty tych działań. Należy jednak podkreślić, że nawet najbardziej przyjazne podejście administracji celnej do importerów nie może skutkować odstąpieniem od obowiązków (dotyczących m. in. konieczności podejmowania działań kontrolnych), które zostały nałożone na organy celne przepisami prawa celnego.</p>
        <p xml:id="div-8">W kontekście powyższego trzeba mieć na uwadze fakt, że dynamiczny wzrost wymiany handlowej jest, z jednej strony, niezmiernie korzystnym zjawiskiem z punktu widzenia rozwoju gospodarki, zaś z drugiej strony niejednokrotnie prowadzi do zintensyfikowania działań niektórych nieuczciwych importerów, mających na celu zaniżenie lub ominięcie należnych Skarbowi Państwa opłat przywozowych (np. zaniżanie wartości celnej, fałszowanie pochodzenia towaru, deklarowanie nieprawidłowego kodu Taryfy Celnej). Tego rodzaju przypadki dotyczą najczęściej importu tzw. towarów wrażliwych, w tym również importu pojazdów samochodowych, w szczególności używanych. W związku z podatnością tej grupy towarowej na nieprawidłowości, o których mowa wyżej, organy celne na bieżąco podejmują działania mające na celu ochronę polskiego rynku. Oczywisty jest jednak, że działania te wynikają i są zgodne ze wspomnianymi wyżej przepisami wspólnotowymi.</p>
        <p xml:id="div-9">Należy przy tym podkreślić, że w myśl obowiązujących przepisów prawa celnego i podatkowego do podstawowych zadań realizowanych przez polskie organy administracji celnej należą:</p>
        <p xml:id="div-10">- kontrola przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów,</p>
        <p xml:id="div-11">- wymiar i pobór należności celnych i innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów,</p>
        <p xml:id="div-12">- wymiar i pobór podatku od towarów i usług oraz akcyzy z tytułu importu towarów,</p>
        <p xml:id="div-13">- zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń związanych z przywozem i wywozem towarów.</p>
        <p xml:id="div-14">Tym samym administracja celna zobowiązana jest do podejmowania wszelkich działań mających na celu zapewnienie zgodnego z prawem przywozu towarów, w tym prawidłowego wymiaru należności celnych i podatków w imporcie. Wprawdzie z zapytania poselskiego Posła Mieczysława Łuczaka nie wynika, jakie konkretnie ˝utrudnienia˝ wprowadzane są przez polskich funkcjonariuszy celnych podczas przeprowadzania odpraw samochodów, jednakże wydaje się, że prawdopodobnie może chodzić o działania, o których wspomniałam wyżej, realizowanych głównie poprzez czynności kontrolne.</p>
        <p xml:id="div-15">Pragnę podkreślić, że związane z importem towarów do Wspólnoty zadania, realizowane przez poszczególne administracje celne państw członkowskich, są w praktyce bardzo zbliżone. Tak więc również zadaniem niemieckiej administracji celnej (podobnie jak administracji celnych pozostałych państw członkowskich) jest zapewnienie zgodnego z prawem przywozu towarów oraz prawidłowego wymiaru należności celnych w imporcie. Pewne różnice w praktycznej realizacji tych zadań mogą wynikać z rozłożenia ciężaru działań kontrolnych i weryfikacyjnych podejmowanych przez organy celne. O ile w Polsce działania te podejmowane są przez organy celne już w momencie zgłoszenia towaru do odprawy celnej, ale też i po dopuszczeniu towaru do obrotu (tzw. kontrola postimportowa), o tyle niemieckie organy celne skupiają się głównie na działaniach kontrolnych podejmowanych już po dopuszczeniu towaru do obrotu. Jednakże takie podejście polskich organów celnych do kwestii kontroli używanych pojazdów samochodowych wynika z faktu, że znakomitą większość importerów tej grupy towarowej stanowią osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, w przypadku których kontrola po dopuszczeniu towaru do obrotu jest nieskuteczna.</p>
        <p xml:id="div-16">Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że działania polskiej administracji celnej w kwestii przeciwdziałania nieprawidłowościom w zakresie importu pojazdów samochodowych są uzasadnione i podyktowane z jednej strony realizacją obowiązków nałożonych na organy celne Wspólnoty przepisami prawa celnego, zaś z drugiej strony koniecznością zabezpieczenia dochodów budżetowych tak Polski, jak i Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Marian Banaś</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 1 grudnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>