text_structure.xml
5.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Adama Szejnfelda z dnia 11 października 2006 roku, znak: SPS-024-1870/06, w sprawie kontrowersji związanych z propozycją podziału terytorialnego kraju na jednostki statystyczne NTS-3, na przykładzie powiatu międzychodzkiego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">1. Przekazany w dniu 29 czerwca br. do Sekretariatu Generalnego Komisji Europejskiej i Eurostatu wstępny projekt podziału kraju na 66 jednostek NTS-3 (podregiony), w którym powiat międzychodzki został włączony do proponowanego podregionu leszczyńskiego, został przygotowany przez Międzyresortowy Zespół do Spraw Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS-3) na poziomie NTS-3, powołany zarządzeniem nr 76 Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 maja 2006 r. W skład zespołu wchodzili przedstawiciele Ministra Rozwoju Regionalnego, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministra Budownictwa, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej oraz Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.</p>
<p xml:id="div-3">Projekt podziału jest zgodny z kryteriami rozporządzenia nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. ustalającego wspólną klasyfikację tych jednostek. Kryteriami tymi są istniejące w danym państwie jednostki administracyjne oraz liczba ludności. W przypadku jednostek NTS-3 liczba ludności winna się kształtować w granicach 150-800 tys. i powinny być one utworzone w wyniku połączenia ze sobą odpowiedniej liczby istniejących przylegających mniejszych jednostek administracyjnych (w naszym przypadku powiatów).</p>
<p xml:id="div-4">W istniejącym w naszym kraju od 2000 r. podziale na jednostki NTS-3 obecnie aż 19 na 45 jednostek przekracza limit 800 tys. mieszkańców wyznaczony jako maksymalny dla jednostek NTS-3. W tej sytuacji konieczne stało się zwiększenie ich liczby. Jednocześnie większa liczba podregionów będzie miała wpływ na konieczność poniesienia przez GUS znacznych dodatkowych kosztów, finansowanych z budżetu państwa, związanych ze zwiększeniem prób w badaniach reprezentacyjnych w celu uzyskania wiarygodnych wyników na poziomie NTS-3, a także wynikających z potrzeby dokonania przeliczeń retrospektywnych w zakresie zbieranych i udostępnianych na tym poziomie danych, w celu zapewnienia porównywalnych i ciągłych informacji statystycznych.</p>
<p xml:id="div-5">Dlatego w drodze kompromisu i dla dokonania zmian w jak najmniejszej liczbie obecnie istniejących NTS-3, ze względu na dodatkowe koszty, Zespół przyjął podział kraju na 66 jednostek NTS-3 (podregionów), co w przypadku woj. wielkopolskiego oznaczało podział na 6 jednostek NTS-3 i włączenie powiatu międzychodzkiego do podregionu leszczyńskiego. Należy podkreślić, że uwzględnienie kosztów i korzyści proponowanego podziału na jednostki NTS-3 wynika z zapisów § 2 pkt 1 zarządzenia nr 76 Prezesa Rady Ministrów.</p>
<p xml:id="div-6">2. Największym problemem w przypadku województwa wielkopolskiego był zasięg przestrzenny podregionu poznańskiego odpowiadający zasięgowi metropolii poznańskiej. Na etapie wypracowania projektu Zespół otrzymał stanowisko Prezydenta Miasta Poznania Ryszarda Grobelnego (pismo w załączeniu), który do podregionu poznańskiego zaliczył powiaty: obornicki, poznański, szamotulski, średzki i śremski. Taki kształt przestrzenny podregionu poznańskiego, jak i decyzja Zespołu o ograniczeniu liczby jednostek NTS-3 w woj. wielkopolskim do 6, wpłynęła na zasięg przestrzenny pozostałych pięciu podregionów w tym województwie, w tym zwłaszcza leszczyńskiego.</p>
<p xml:id="div-7">Przygotowany przez Zespół projekt podziału został pozytywnie zaopiniowany przez stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju i Radę Statystyki, a następnie uzyskał rekomendację Komitetu Europejskiego Rady Ministrów i został przyjęty przez Radę Ministrów.</p>
<p xml:id="div-8">3. Zgodnie z rozporządzeniem nr 1059/2003 formalnie nowy podział na jednostki NTS-3 będzie obowiązywał od 1 stycznia 2008 r. Do tego momentu będzie trwał wynikający z przepisów unijnych proces legislacyjny. Pierwsze etapy tego procesu zostały nakreślone w piśmie, które strona polska otrzymała 20 września br. od Dyrektora Generalnego Eurostatu, jako odpowiedź na przesłaną pod koniec czerwca koncepcję podziału. Między innymi w dniu 16 listopada br. przesłany projekt podziału na jednostki NTS-3 będzie dyskutowany i opiniowany na posiedzeniu Komitetu ds. Programu Statystycznego Eurostatu. Będzie w nim uczestniczył przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego, który ustali, czy istnieje możliwość zgłoszenia autopoprawek do przesłanego pod koniec czerwca br. do Komisji Europejskiej i Eurostatu projektu podziału na 66 jednostek NTS-3, wynikających z uwag i zastrzeżeń zgłoszonych po 30 czerwca br. przez środowiska regionalne, w tym m.in. dotyczących umiejscowienia powiatu międzychodzkiego w podregionie poznańskim*).</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Grażyna Gęsicka</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>