text_structure.xml
7.42 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 17 września 2006 r. w sprawie zapytania posła Stanisława Piosika w sprawie warunków nabycia prawa do zaliczki alimentacyjnej, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Pomoc państwa w postaci zaliczki alimentacyjnej przewidzianej w ustawie z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732 z późn. zm.) adresowana jest do dzieci uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego, którego egzekucja jest bezskuteczna, jeżeli dziecko:</p>
<p xml:id="div-3">1) jest wychowywane przez osobę samotnie wychowującą dziecko;</p>
<p xml:id="div-4">2) jest wychowywane przez osobę pozostającą w związku małżeńskim z osobą, która przebywa w zakładzie karnym powyżej 3 miesięcy albo jest całkowicie ubezwłasnowolniona;</p>
<p xml:id="div-5">3) jest osobą uczącą się, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, co oznacza osobę pełnoletnią uczącą się, niepozostającą na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub z zasądzeniem od rodziców na jej rzecz alimentów, jeżeli wyrok sądu orzekający alimenty został wydany przed osiągnięciem pełnoletności przez osobę uczącą się.</p>
<p xml:id="div-6">Zaliczka alimentacyjna przysługuje:</p>
<p xml:id="div-7">1) do ukończenia 18 roku życia,</p>
<p xml:id="div-8">2) do ukończenia 24 roku życia, w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej.</p>
<p xml:id="div-9">Świadczenie to przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 583,00 zł (przy ustalaniu prawa do zaliczki do dochodu rodziny nie wlicza się otrzymywanej zaliczki).</p>
<p xml:id="div-10">Zaliczka nie przysługuje jednak, jeżeli osoba uprawniona (dziecko):</p>
<p xml:id="div-11">1) przebywa w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie (dom pomocy społecznej, placówka opiekuńczo-wychowawcza, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, areszt śledczy, zakład karny, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, a także szkoła wojskowa lub inna szkoła zapewniająca nieodpłatne pełne utrzymanie, w tym wyżywienie, zakwaterowanie i umundurowanie),</p>
<p xml:id="div-12">2) przebywa w rodzinie zastępczej,</p>
<p xml:id="div-13">3) zawarła związek małżeński,</p>
<p xml:id="div-14">4) jest uprawniona do zasiłku rodzinnego na własne dziecko.</p>
<p xml:id="div-15">Brak prawa do zaliczki alimentacyjnej na dziecko przebywające w rodzinie zastępczej wynika z faktu, że rodziny zastępcze otrzymują już wsparcie z budżetu państwa. W polskich warunkach rodzina zastępcza jest w ponad 95% rodziną naturalną dziecka (najczęściej, tak jak w opisanym w zapytaniu przypadku, stanowi ją babcia), zobowiązaną na podstawie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego do alimentacji tego dziecka, dlatego m.in. w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) jest mowa o pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie wydatków związanych z opieką nad dzieckiem w rodzinie zastępczej. Rodzina zastępcza otrzymuje, niezależnie od sytuacji dochodowej tej rodziny, na zdrowe dziecko 40% kwoty 1647,00 zł, co stanowi 658,80 zł (nieopodatkowane). Świadczenie to jest zwiększane w zależności od wieku dziecka, stanu zdrowia, stopnia niedostosowania społecznego. Kwoty te są znacznie wyższe od przyjętych w ustawie o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej kwot zaliczki alimentacyjnej przypadających na jedno dziecko.</p>
<p xml:id="div-16">Brak prawa do zaliczki alimentacyjnej nie oznacza braku prawa do zasądzonych przez sąd alimentów. W przypadku ich nieskutecznej egzekucji ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej przewiduje szereg rozwiązań służących poprawie skuteczności egzekucji w każdym przypadku zasądzenia alimentów, niezależnie od nabycia prawa do zaliczki alimentacyjnej. Te rozwiązania to:</p>
<p xml:id="div-17">- ścisła współpraca gmin z komornikami w zakresie poprawy skuteczności egzekucji alimentów - komornik jest zobowiązany informować gminę o stanie egzekucji alimentów oraz przyczynach jej bezskuteczności,</p>
<p xml:id="div-18">- zwiększenie kontroli sądu nad działalnością komorników (komornik, nie rzadziej niż co 6 miesięcy, ma obowiązek przekazać prezesowi sądu informacje o działaniach podejmowanych w toku postępowań prowadzonych przeciwko osobom zobowiązanym do alimentacji),</p>
<p xml:id="div-19">- współpraca gmin z urzędem pracy, mająca na celu aktywizację zawodową dłużnika alimentacyjnego, a w przypadku braku takiej aktywności gmina może zwrócić się do starosty o skierowanie dłużnika do prac społecznie użytecznych, np. robót publicznych,</p>
<p xml:id="div-20">- w przypadku niepodjęcia przez dłużnika zaoferowanych prac lub uporczywego uchylania się od nich gmina składa wniosek o ściganie dłużnika za przestępstwo określone w art. 209 § 1 Kodeksu karnego, tj. uporczywego uchylania się od ciążącego na nim obowiązku alimentacji, oraz kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego, może także wytoczyć powództwo o zasądzenie alimentów przeciwko osobom zobowiązanym w dalszej kolejności na podstawie art. 132 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (czyli np. przeciwko dziadkom),</p>
<p xml:id="div-21">- w sytuacji gdy dłużnik będzie zalegał z alimentami dłużej niż 12 miesięcy, komornik jest zobowiązany do złożenia wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego o wpis dłużnika do rejestru dłużników niewypłacalnych (to uniemożliwi dłużnikowi zaciągnięcie kredytów i pożyczek),</p>
<p xml:id="div-22">- nowe przepisy mające na celu usprawnienie egzekucji alimentów - zwiększają swobodę działania komorników poprzez nadanie im dodatkowych uprawnień, w szczególności komornik jest zobowiązany z urzędu przeprowadzić dochodzenie w celu ustalenia zarobków i stanu majątkowego dłużnika oraz jego miejsca zamieszkania.</p>
<p xml:id="div-23">Wymienione rozwiązania funkcjonują od 1 czerwca 2005 r., dlatego też dziadkowie stanowiący rodzinę zastępczą dla wnuka powinni monitorować postępowanie komornika prowadzącego egzekucję zasądzonych alimentów. Komornik powinien przede wszystkim przesłać do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego (lub innego organu zajmującego się prowadzeniem postępowania wobec dłużników alimentacyjnych) informację o stanie egzekucji i przyczynach bezskuteczności postępowania egzekucyjnego. Informacja ta zapoczątkuje podjęcie ww. działań.</p>
<p xml:id="div-24">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-25">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-26">Romuald Poliński</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 7 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>