text_structure.xml 7.53 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 29 września 2006 r., znak SPS-024-1747/06, przy którym przekazane zostało zapytanie posła Joachima Brudzińskiego w sprawie braku zasadności wycinki starodrzewu na terenie Szczecina, przedstawiam poniższą informację.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z ustawą z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435, z późn. zm.) trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu z uwzględnieniem takich celów, jak zachowanie lasów i pełnionych przez nie funkcji. Oznacza to, że zarządzanie i użytkowanie lasu prowadzi się w sposób, który pozwala zachować zasoby leśne jako odnawialną strukturę i nie uszczupli ich w dłuższej perspektywie czasowej.</p>
        <p xml:id="div-3">Szczegółowe zasady sporządzania planów urządzenia lasu (dla lasów Skarbu Państwa) i uproszczonych planów urządzenia lasu (dla lasów prywatnych i gminnych) określa ustawa o lasach oraz rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (Dz. U. Nr 256, poz. 2151), a wcześniej podobne rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 28 grudnia 1998 r.</p>
        <p xml:id="div-4">Sporządzenie uproszczonego planu urządzenia lasu dla lasów gminnych (komunalnych) zleca gmina, a zatwierdzenia takiego planu do końca 2005 r. dokonywał wojewoda. Od dnia 1 stycznia 2006 r. zatwierdzanie uproszczonych planów urządzenia lasu przeszło do kompetencji starostów, którzy jednocześnie nadzorują ich wykonanie.</p>
        <p xml:id="div-5">Z informacji Zakładu Usług Komunalnych w Szczecinie, administratora Lasów Miejskich, wynika, że gospodarka leśna prowadzona jest na podstawie uproszczonego planu urządzenia lasu opracowanego na lata 2002-2011 i zatwierdzonego przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.</p>
        <p xml:id="div-6">Na etapie zatwierdzania projekt uproszczonego planu urządzenia lasu Lasów Miejskich miasta Szczecina wyłożony był do publicznego wglądu w dniach od 11 października do 10 grudnia 2002 r. w siedzibie Urzędu Miejskiego w Szczecinie. Do projektu planu nie wniesiono żadnych zastrzeżeń i został on pozytywnie zaopiniowany przez nadleśnictwa: Kliniska, Gryfino i Trzebież oraz Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody w Szczecinie. Integralną częścią planu jest Program Ochrony Przyrody określający zakres ochrony elementów ekosystemu leśnego.</p>
        <p xml:id="div-7">Lasy Miejskie miasta Szczecina z mocy prawa są lasami ochronnymi. Zgodnie z art. 77 ustawy o lasach lasami ochronnymi stały się lasy zaliczone do ochronnych na podstawie przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych (znajdujące się w granicach administracyjnych miast, a także położone w odległości do 10 km od granic administracyjnych miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców).</p>
        <p xml:id="div-8">W uproszonym planie urządzenia lasu dla Lasów Miejskich miasta Szczecina planowane są zabiegi niezbędne dla zachowania trwałości lasów na tym terenie. Przeważają wskazania związane z pielęgnacją drzewostanów i cięciami sanitarnymi, a tylko dla nielicznych przeszłorębnych zaprojektowano zabiegi związane z przebudową drzewostanów. Przebudowa drzewostanów prowadzona jest rębniami złożonymi o bardzo małym rozmiarze cięć i wymuszana jest wiekiem drzewostanów (ponad 150 lat) oraz dostosowaniem składu gatunkowego przyszłych odnowień do warunków siedliskowych.</p>
        <p xml:id="div-9">Pan Bohdan Ważyński, emerytowany profesor zwyczajny Katedry Urządzania Lasu Akademii Rolniczej w Poznaniu, w opiniach z maja 2005 r. i lutego 2006 r. dotyczących korekty ˝Uproszczonego planu urządzenia lasu dla Lasów Miejskich gminy miasta Szczecina na lata 2002-2011˝ i zasadności wykonywania zabiegów odnowieniowych w lasach komunalnych miasta Szczecina stwierdził, że prowadzone przez leśników zabiegi gospodarcze są zgodne z wytycznymi ustawy o lasach i ustawy o ochronie przyrody, a pozyskanie drewna wynika wyłącznie z potrzeb odnowieniowych i pielęgnacyjnych. Profesor potwierdza również, że uwarunkowania ekologiczne (jako priorytetowe) i uwarunkowania społeczne (rekreacyjna funkcja lasów miejskich) są uwzględniane w uproszczonym planie urządzenia lasu.</p>
        <p xml:id="div-10">Również Rada Naukowo-Społeczna Leśnego Kompleksu Promocyjnego ˝Puszcze Szczecińskie˝, w osobach: prof. dr hab. Saturnin Borowiec, prof. dr hab. Aleksandra Stachak i mgr inż. Jacek Kowalski, w piśmie z dnia 6 maja 2005 r. skierowanym do Rady Osiedla Głębokie-Pilchowo w Szczecinie potwierdziła, że uproszczony plan urządzenia lasu dla Lasów Miejskich miasta Szczecina jest zgodny z prawem. Podczas wizji lokalnej w oddz. 90z i 90x zespół ten stwierdził, że rozpoczęcie procesu odnowienia ponad 150-letniego drzewostanu, poprzez poszerzanie istniejących luk (tworząc tzw. gniazda), stworzy warunki do rozwoju młodego pokolenia dębu szypułkowego. Rosnące w drzewostanie stare sosny są zahubione, a planowane ich usunięcie pozwoli na stworzenie warunków do naturalnego odnowienia buka.</p>
        <p xml:id="div-11">W planach urządzenia lasu i uproszczonych planach urządzenia lasu dla drzewostanów rębnych określany jest minimalny wiek wyrębu, a nie maksymalny. Zgodnie z wymienionym na wstępie rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 r. minimalny wiek wyrębu dla dębu wynosi 120 lat, dla buka i jodły - 100 lat, dla sosny, świerka i modrzewia - 80 lat. W lasach ochronnych (a takimi są lasy miejskie) minimalny wiek wyrębu jest z reguły podwyższany, w zależności od pełnionych przez nie funkcji.</p>
        <p xml:id="div-12">Do zleceniodawcy (gminy) należy ustalenie na etapie planowania zakresu i lokalizacji prac urządzeniowych, w porozumieniu z przedstawicielem zatwierdzającego uproszczony plan urządzenia lasu (starosty) i wykonawcy planu, pełnionych przez lasy funkcji, wieków wyrębu dla poszczególnych gatunków drzew oraz rodzaju rębni i sposobów odnowienia, a także potrzeb w zakresie przebudowy drzewostanów.</p>
        <p xml:id="div-13">Zmiana uproszczonego planu urządzenia lasu może być dokonana aneksem, przy zachowaniu procedur określonych w art. 23 ustawy o lasach.</p>
        <p xml:id="div-14">W świetle powyższego nie ma podstaw prawnych, a w mojej ocenie również merytorycznych, do odebrania lasom miejskim funkcji gospodarczych, jak również zalecenia z urzędu zmiany uproszczonego planu urządzenia lasu dla lasów miasta Szczecina.</p>
        <p xml:id="div-15">Pozwolę sobie podkreślić, że zbyt długie przetrzymywanie starych drzewostanów na pniu, w związku z postępującym procesem zamierania poszczególnych drzew i możliwością ich wywrócenia, może zagrażać życiu i zdrowiu osób, co w sposób szczególny dotyczy lasów silnie penetrowanych przez ludność (lasy w miastach i wokół miast).</p>
        <p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-17">Minister</p>
        <p xml:id="div-18">Jan Szyszko</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 31 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>