text_structure.xml 4.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jakuba Szulca w sprawie budowy obwodnicy Kłodzka i realizacji drogi ekspresowej S46, pragnę przedstawić wyjaśnienia dotyczące poruszonych problemów.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Odnośnie do sprawy ograniczenia ruchu pojazdów ciężarowych i budowy obwodnicy Kłodzka.</p>
        <p xml:id="div-3">W Kotlinie Kłodzkiej istnieją tylko 2 przejścia graniczne w ciągach dróg krajowych, tj.: w Kudowie-Słonym w ciągu drogi krajowej nr 8 dla samochodów bez ograniczeń tonażu oraz w Boboszowie w ciągu drogi krajowej nr 33 dla samochodów o ładowności do 3,5 t, zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej lub Republice Czeskiej. Dojazd do przejścia granicznego w Kudowie-Słonym odbywa się drogą nr 8 o klasie technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego), takiej samej jak droga krajowa nr 46, natomiast droga krajowa nr 33 posiada klasę techniczną G (droga główna). Jak z tego wynika, lepsze warunki ruchu mają drogi nr 8 i nr 46. Na drogach nr 8, nr 33 i nr 46 dopuszczany jest ruch pojazdów o nacisku 100 kN na oś, z wyjątkiem odcinka drogi krajowej nr 33 Bystrzyca Kłodzka - granica państwa, na której dopuszcza się ruch pojazdów o nacisku do 80 kN na oś.</p>
        <p xml:id="div-4">Kudowa-Słone jest jedynym przejściem granicznym z Czechami w Kotlinie Kłodzkiej dla samochodów ciężarowych bez ograniczeń tonażowych. Przejście to, a następnie cały odcinek drogi krajowej nr 8 przebiegający przez Kotlinę Kłodzką, generuje największy w tym regionie ruch drogowy, a w szczególności bardzo uciążliwy ruch pojazdów ciężarowych dla mieszkańców, turystów i kuracjuszy.</p>
        <p xml:id="div-5">Również nie można pominąć faktu, że czasowe ograniczenie tonażowe na przejściu granicznym w Jakuszycach, które miało miejsce po sierpniowej powodzi w okolicach Szklarskiej Poręby, wpłynęło na zwiększenie ruchu pojazdów ciężarowych na przejściu w Kudowie-Słonym.</p>
        <p xml:id="div-6">Ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t przejeżdżających przez m. Kłodzko musiałoby być powiązane z takimi samymi ograniczeniami na przejściu granicznym w Kudowie Słonym, które jest jedynym przejściem z Czechami w Kotlinie Kłodzkiej bez ograniczeń tonażowych, na drodze nr 8 o międzynarodowym charakterze, łączącej dwa przejścia graniczne Polski z Litwą (Budzisko) i z Czechami (Kudowa-Słone). Wobec nieplanowanych ograniczeń tonażowych na przejściu granicznym w Kudowie-Słonym (co nie należy do kompetencji GDDKiA) brak jest możliwości ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych na drogach krajowych przebiegających przez Kotlinę Kłodzką.</p>
        <p xml:id="div-7">Obecnie trwają prace przygotowawcze związane z uzyskaniem decyzji lokalizacyjnej dla obwodnicy Kłodzka. Następne etapy prac przygotowawczych wskazują, że realizacja obwodnicy możliwa będzie w latach 2011-2013.</p>
        <p xml:id="div-8">2. Odnośnie do sprawy drogi ekspresowej S46 Włodawa - Kudowa Zdrój.</p>
        <p xml:id="div-9">Warunkiem niezbędnym do uruchomienia jakichkolwiek prac studialnych lub planistycznych dotyczących nowych dróg, w tym i drogi ekspresowej S46, jest wykazanie potrzeby istnienia takiej drogi, jej funkcji w sieci drogowej i oszacowanie horyzontu czasowego, od kiedy winna funkcjonować, aby jej budowa była ekonomicznie uzasadniona. Wykazać to ma opracowanie ˝Studium układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, układ kierunkowy do 2015 roku wraz z analizą podziału funkcjonalnego sieci drogowej w Polsce˝. Umowa na opracowanie studium jest obecnie negocjowana z wykonawcą.</p>
        <p xml:id="div-10">Łączę wyrazy największego szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 25 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>