text_structure.xml
6.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 5 września 2006 r. (sygn. SPS-024-1614/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Władysława Stępnia w sprawie stanowiska rządu w zakresie rozwiązań emerytalnych dla pełniących funkcje z wyboru w samorządach lokalnych i wojewódzkich, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Reformując system ubezpieczeń społecznych, a w szczególności porządkując ubezpieczenia emerytalne, kierowano się zasadą równego traktowania wszystkich ubezpieczonych. Respektowanie powszechnej zasady ubezpieczeń społecznych: równego świadczenia za równą składkę, wymagało ujednolicenia warunków nabywania uprawnień emerytalnych. W związku z powyższym system emerytalny uregulowany w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.) oparty jest na ścisłym powiązaniu wysokości świadczenia z wysokością realnie opłaconej składki. Ogranicza on możliwość wcześniejszego przechodzenia na emeryturę i stwarza zachęty do opóźnienia momentu pobierania emerytury. Nie przewiduje preferencyjnych warunków nabywania prawa do emerytury dla poszczególnych grup zawodowych w powszechnym systemie emerytalnym.</p>
<p xml:id="div-3">Biorąc powyższe pod uwagę, ustawa przewiduje jedynie z uwagi na prawa nabyte wcześniejsze przechodzenie osób na emeryturę tylko w sytuacji, kiedy osoby te spełnią warunki do tej emerytury w określonym czasie, tj. do końca 2007 r. Dotyczy to zatem kobiet urodzonych do końca 1952 r. oraz osób zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, które były zatrudnione w tych warunkach lub w tym charakterze w dniu 1 stycznia 1999 r.</p>
<p xml:id="div-4">Elementem uzupełniającym będzie natomiast system ubezpieczenia dodatkowego, z którego byłyby finansowane emerytury pomostowe dla osób wykonujących prace, które znalazły się na liście prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Kwestia warunków wymaganych do nabycia prawa do emerytury pomostowej do czasu osiągnięcia wieku emerytalnego będzie uregulowana odrębną ustawą.</p>
<p xml:id="div-5">Emerytura według nowych zasad będzie przysługiwała osobom, które osiągnęły co najmniej 60 lat (kobiety) i co najmniej 65 lat (mężczyźni). Nie jest określony minimalny wymagany okres ubezpieczenia dla przyznania emerytury, jednakże silne uzależnienie jej wysokości od okresu opłacania składek powoduje, że ubezpieczeni zainteresowani są tym, aby pracować jak najdłużej. Określony w ustawie wiek emerytalny jest minimalnym wiekiem uzyskania uprawnień i nie oznacza obligatoryjnego momentu zaprzestania pracy zawodowej.</p>
<p xml:id="div-6">Wysokość nowej emerytury to równowartość kwoty zgromadzonych po dniu 31 grudnia 1998 r. i zwaloryzowanych składek oraz kwoty zwaloryzowanego tzw. kapitału początkowego podzielona przez wyrażone w miesiącach średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę osoby wnioskującej o jej przyznanie.</p>
<p xml:id="div-7">Warto również zwrócić uwagę, że w sytuacji wysokiego bezrobocia, czyli dużej nadwyżki podaży pracy nad popytem, wycofanie tej nadwyżki z rynku pracy w dłuższej perspektywie okazuje się bardzo kosztowne dla finansów publicznych, szczególnie w kontekście starzenia się społeczeństwa. Jest również szkodliwe dla rynku pracy, ponieważ w sposób istotny rosną koszty pracy, szczególnie pozapłacowe. W Polsce udział pozapłacowych kosztów pracy w kosztach ogółem jest w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej szczególnie wysoki. Dlatego też zasadnym jest obniżanie tych kosztów. Należy jednak być świadomym, że wysokość kosztów pracy jest bardzo mocno uzależniona od liczby osób, których świadczenia trzeba opłacać z bieżących wynagrodzeń osób pracujących.</p>
<p xml:id="div-8">Dlatego dezaktywizacja zawodowa przy wykorzystaniu systemu zabezpieczenia społecznego nie tylko nie prowadzi do poprawy sytuacji na rynku pracy, lecz wręcz ją pogarsza. Im więcej osób pobiera świadczenia finansowane z transferów obciążających pozostałą część społeczeństwa, tym więcej miejsc pracy ulega likwidacji i tym trudniej tworzyć nowe miejsca pracy.</p>
<p xml:id="div-9">Opuszczanie przez osoby starsze rynku pracy nie stwarza nowych miejsc pracy, a wręcz przeciwnie powoduje, iż relacja między liczbą pracujących, a liczbą pobierających różnego rodzaju świadczenia pogarsza się, co pociąga za sobą wzrost kosztów pracy i spadek liczby pracujących.</p>
<p xml:id="div-10">Dane z roku 2005 wskazują, iż w Polsce średni wiek wycofywania się z rynku pracy wyniósł 56,8 lat. Oznacza to, że w Polsce pracuje się znacznie krócej niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie średnia wieku wycofywania się z rynku pracy wynosi ponad 60 lat.</p>
<p xml:id="div-11">Należy również podkreślić, że rynek pracy i system emerytalny są ze sobą silnie powiązane. Granica minimalnego ustawowego wieku emerytalnego determinuje w znacznym stopniu wycofywanie się z rynku pracy przed ustawowym wiekiem emerytalnym.</p>
<p xml:id="div-12">Przedstawiając powyższe informacje, należy podkreślić, że przyjęte rozwiązania prawne nie wyróżniają w zakresie świadczeń emerytalnych żadnej z grup wykonujących mandat przedstawicielski. Dlatego też objęcie wcześniejszymi emeryturami wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz starostów i marszałków byłoby sprzeczne z zasadą równego traktowania osób pełniących funkcje publiczne z wyboru w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-14">Minister</p>
<p xml:id="div-15">Ludwik Dorn</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 30 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>