text_structure.xml 5.68 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania Pana Posła Andrzeja Grzyba z dnia 26 lipca br. (Nr SPS-024-1580/06) w sprawie błędnie naliczonej subwencji oświatowej na rok 2000 dla Powiatu Krotoszyńskiego w części dotyczącej zadań pozaszkolnych, uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji i wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">W związku z wdrożeniem od 1 stycznia 1999 r. reformy ustrojowej, w tym reformy oświaty, zmieniły się zasady funkcjonowania i finansowania szkół i placówek oświatowych.</p>
        <p xml:id="div-3">W roku 1999 były dwa źródła finansowania zadań oświatowych przejętych do prowadzenia - jako zadania własne - przez nowo powstałe powiaty i samorządy wojewódzkie:</p>
        <p xml:id="div-4">- zadania szkolne tzw. tablicowe finansowane były poprzez część oświatową subwencji ogólnej,</p>
        <p xml:id="div-5">- zadania pozaszkolne, w tym placówki opiekuńczo-wychowawcze, finansowane były w formie dotacji celowej przekazywanej przez poszczególnych wojewodów.</p>
        <p xml:id="div-6">Począwszy od 1 stycznia 2000 r., wszystkie zadania oświatowe prowadzone (bądź dotowane) przez jednostki samorządu terytorialnego finansowane są poprzez jednolity system części oświatowej subwencji ogólnej.</p>
        <p xml:id="div-7">Tak więc w roku 2000 po raz pierwszy rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 111, poz. 1284, z późn. zm.) wprowadziło algorytmiczne naliczanie subwencji oświatowej na zadania pozaszkolne. W 1999 r. zadania te były finansowane w znacznej mierze poprzez dotacje celowe (oprócz internatów i burs, które były finansowane w ramach subwencji). Subwencja oświatowa na zadania pozaszkolne w 2000 r. naliczana była proporcjonalnie do skali pozaszkolnych zadań oświatowych mierzonych przeliczeniową liczbą wychowanków.</p>
        <p xml:id="div-8">W dniu 19 stycznia 2001 r. Powiat Krotoszyński złożył pozew przeciwko Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Finansów o zasądzenie kwoty 1.255.043 zł wraz z odsetkami ustawowymi od dnia 27 grudnia 2000 r. z tytułu niedoszacowania subwencji oświatowej na rok 2000.</p>
        <p xml:id="div-9">Obecnie sprawa jest rozpatrywana przez Sąd Okręgowy II w Warszawie. Zgodnie z postanowieniem Sądu Okręgowego II w Warszawie z dnia 30 stycznia 2006 r. został ustalony biegły sądowy, którego zadaniem jest wydanie opinii w przedmiotowej sprawie. Przygotowywana opinia biegłego sądowego zostanie przedstawiona na rozprawie, która odbędzie się pod koniec września br. Uprzejmie informuję, że nie został wydany przez Sąd wyrok prawomocny w tej sprawie. W związku z powyższym udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych jest przedwczesne.</p>
        <p xml:id="div-10">Pragnę Pana Marszałka poinformować, że nie można stwierdzić, że Ministerstwo Edukacji Narodowej przedłuża czas zakończenia sporu. Należy podkreślić, że strony każdego postępowania sądowego mają prawo do składania wniosków dowodowych. Natomiast do Sądu należy ocena ww. wniosków i gdyby Sąd uznał, iż określone wnioski dowodowe nie służą wyjaśnieniu sprawy, toby je oddalił. Ponadto należy zaznaczyć, że to niezależny i niezawisły Sąd wyznacza terminy kolejnych rozpraw, na które nie ma wpływu Ministerstwo Edukacji Narodowej.</p>
        <p xml:id="div-11">Ministerstwo Edukacji Narodowej pragnie podkreślić, że w obecnie obowiązującym systemie prawnym nie ma przepisu, z którego wynikałoby, iż budżet państwa gwarantuje w ramach części oświatowej subwencji ogólnej środki na pokrycie wszystkich wydatków na realizację zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego. Wręcz przeciwnie, zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy o systemie oświaty środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, o których mowa w ust. 2 tej ustawy, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-12">Ponadto należy zauważyć, że zgodnie zaś z art. 30 ust. 8 ustawy Karta nauczyciela środki niezbędne na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w ust. 3 i 4, wraz z pochodnymi od wynagrodzeń, środki na odpis, o którym mowa w art. 53 ust. 1, oraz środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego, o których mowa w art. 70a ust. 1, zagwarantowane są przez państwo również w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-13">Z przytoczonych przepisów prawa nie wynika, aby w przypadku finansowania zadań własnych samorządu o charakterze obligatoryjnym na ustawodawcy ciążył obowiązek zapewnienia w ramach subwencji oświatowej środków w pełni pokrywających ich wykonanie. Zasadą jest bowiem wykonywanie zadań własnych w oparciu o dochody jednostki samorządu terytorialnego. Subwencja oświatowa gwarantowana przez państwo jest tylko formą ich uzupełnienia.</p>
        <p xml:id="div-14">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Zdzisław Hensel</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 29 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>