text_structure.xml 6.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do przekazanego przez Pana Marszałka przy piśmie SPS-024-1564/06 z dnia 21 sierpnia 2006 r. zapytania Pana Posła Marka Strzalińskiego, dot. funkcjonowania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia:</p>
        <p xml:id="div-2">Pan Poseł pyta, czy nadal aktualna jest koncepcja likwidacji Agencji przez połączenie jej z inną.</p>
        <p xml:id="div-3">Rozważana jest koncepcja utworzenia Agencji Rozwoju Obszarów Wiejskich w kontekście Agencji Płatniczej dla wykonywania zadań Wspólnej Polityki Rolnej. Przeprowadzone dotychczas analizy wskazują na szereg korzyści wynikających z funkcjonowania jednej agencji płatniczej, w szczególności polepszenie koordynacji i pełniejsze wykorzystanie wymogów związanych z cross-compliance, jednolita baza dotycząca podmiotów funkcjonujących w rolnictwie i przetwórstwie, korzystających z unijnych i krajowych funduszy wsparcia, unifikacja procedur, dostarczanie rolnikom i innym beneficjentom informacji przez jedną instytucję, bardziej racjonalne wykorzystanie zbudowanych zasobów danych.</p>
        <p xml:id="div-4">Jednak analizy wskazują także na zagrożenia, które mogłyby się pojawić, gdyby proces zmian instytucjonalnych nie został właściwie przygotowany.</p>
        <p xml:id="div-5">Znajdujemy się w okresie, kiedy Komisja Europejska nie wydała wszystkich dokumentów dotyczących nowego okresu programowania. W Komisji trwa również dyskusja nad reformą poszczególnych rynków rolnych i o uproszczeniach legislacji. Będziemy musieli dostosować procedury do nowych regulacji.</p>
        <p xml:id="div-6">Ważnym aspektem jest utrzymanie płynności obsługi rolników i innych beneficjentów przez dotychczasowe agencje płatnicze. Obecny stan powinien być zachowany do zakończenia zadań realizowanych przez agencje w ramach perspektywy finansowej 2004-2006. Zbudowane systemy informatyczne były bardzo kosztowne i nie wydaje się zasadne wcześniejsze dokonywanie zmian, które wymagałyby kolejnych nakładów finansowych.</p>
        <p xml:id="div-7">Odnośnie drugiego pytania Pana Posła w sprawie pojęcia pracodawcy informuję, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie ustawy i statutu.</p>
        <p xml:id="div-8">Kwestia posiadania statusu pracodawcy przez Agencję oraz jej jednostki organizacyjne (oddziały regionalne) nie została rozstrzygnięta w ustawie. Stosownie do art. 5 ust. 2 ustawy Agencją kieruje Prezes i reprezentuje ją na zewnątrz. W ramach Agencji wyodrębnia się Centralę, oddziały regionalne i biura powiatowe. Oddziałem regionalnym kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Agencji. Biurem powiatowym kieruje kierownik powoływany i odwoływany przez dyrektora oddziału regionalnego. Zgodnie z § 6 statutu ARiMR, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 października 2003 r. w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. Nr 198, poz. 1927) czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Centrali Agencji oraz dyrektorów oddziałów regionalnych i ich zastępców wykonuje Prezes, a w stosunku do pracowników oddziałów regionalnych oraz biur powiatowych z danego województwa wykonuje dyrektor oddziału regionalnego.</p>
        <p xml:id="div-9">Przepisy ustawy, z jednej strony, wskazują na wyodrębnienie organizacyjne, co mogłoby sugerować, że pracodawcą jest zarówno Centrala, oddziały regionalne, jak i biura powiatowe, jednak zapis art. 7 ust. 1 ustawy stanowiący, że Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, oraz art. 7 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym zasady wynagradzania pracowników Agencji określa regulamin wynagradzania, ustalany przez Prezesa Agencji za zgodą ministrów; właściwego do spraw finansów publicznych oraz właściwego do spraw rozwoju wsi, wskazują, że pracodawcą jest Agencja jako całość, a nie poszczególne oddziały regionalne.</p>
        <p xml:id="div-10">Zgodnie z art. 3 K.p. pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników. Przyznanie danej jednostce organizacyjnej zdolności do samodzielnego zatrudniania pracowników powinno być konsekwencją jej wyodrębnienia organizacyjno-technicznego i finansowego w stopniu umożliwiającym samodzielne realizowanie stosunków pracy oraz ponoszenie odpowiedzialności za zobowiązania z nich wynikające. Status pracodawcy odnosi się nie tylko do indywidualnych stosunków pracy, lecz także do zbiorowych stosunków pracy. Pracodawca ustanawia regulamin pracy i regulamin wynagradzania.</p>
        <p xml:id="div-11">Oddziały regionalne, poza wyodrębnieniem organizacyjnym, nie prowadzą samodzielnej gospodarki finansowej. Ustawa nie przyznała również oddziałom regionalnym kompetencji do stanowienia wewnątrzzakładowego źródła prawa pracy, jakim jest regulamin wynagradzania.</p>
        <p xml:id="div-12">W związku z powyższym, w świetle obowiązujących przepisów, oddział regionalny nie jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 K.p., lecz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dyrektor oddziału regionalnego zgodnie z § 6 ust. 2 statutu Agencji, w związku z art. 3</p>
        <p xml:id="div-13">K.p., wykonuje jedynie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników oddziałów regionalnych oraz biur powiatowych z danego województwa.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Marek Zagórski</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 13 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>