text_structure.xml 7.79 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Czesława Mroczka nadesłane przy piśmie nr SPS-024-528/06 z 3 sierpnia 2006 r. w sprawie zmiany planu finansowego Krajowego Funduszu Drogowego na 2006 r. pragnę przedstawić wyjaśnienia dotyczące zgłoszonych problemów.</p>
        <p xml:id="div-2">- Aktualizacja Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego ma na celu odzwierciedlenie faktycznego tempa realizacji poszczególnych zadań umieszczonych w Programie oraz uwzględnienie w Programie sześciu nowych zadań inwestycyjnych, których uruchomienie w roku 2006 jest konieczne. Zmiana nie powoduje opóźnienia realizacji inwestycji, przedstawia jedynie zmienioną ich dynamikę;</p>
        <p xml:id="div-3">- Środki z Krajowego Funduszu Drogowego, wymagane do realizacji Programu nie ulegają zmianie. Zmieniły się niektóre wartości kosztorysowe niektórych zadań w związku z wynikiem przetargów, a niekiedy doszło do aktualizacji wartości kontraktu w trakcie budowy, wynikającej z rzeczywistego obmiaru robót. Dodatkową przyczyną są także różnice kursowe walut mające wpływ na wartość kosztorysową przy rozliczaniu kontraktów płaconych w euro. Te same przyczyny powodują, iż inna jest ogólna suma wydatków przewidzianych do poniesienia w danym roku z Krajowego Funduszu Drogowego;</p>
        <p xml:id="div-4">- Wprowadzono do Programu nowe dodatkowe zadania:</p>
        <p xml:id="div-5">- przystosowanie odcinków autostrad A-2 i A-4 do poboru opłat za przejazd autostradą. Nowa koncepcja budowy i eksploatacji autostrad płatnych w Polsce przewiduje, że autostrady A-4 na odcinku Wrocław - Katowice i A-2 na odcinku Konin - Stryków będą zarządzane przez instytucje sektora publicznego, opłaty za przejazd autostradą pobierane będą przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (˝GDDKiA˝). Wprowadzenie odpłatności za przejazd autostradą, wymaga przystosowania ww. odcinków autostrad do standardów autostrady płatnej. Istnieje zatem konieczność sfinansowania niezbędnych prac ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Wpływy z tych opłat posłużą do realizacji budowy kolejnych odcinków autostrad;</p>
        <p xml:id="div-6">- budowa obwodnicy Nowych Skalmierzyc na drodze Nr 25. Inwestycja ta stanowi przedłużenie istniejącej drogi dwujezdniowej, przebiegającej przez Kalisz. Realizacja inwestycji umożliwi wyprowadzenie znacznego ruchu tranzytowego z miejscowości, zwiększy przepustowość i prędkość ruchu pojazdów oraz poprawi warunki bezpieczeństwa;</p>
        <p xml:id="div-7">- budowa obwodnicy Arynowa na drodze Nr 50. Inwestycja jest kontynuacją realizowanej w ramach projektu ISPA inwestycji na drodze krajowej Nr 50 na odcinku Grójec - Mińsk Mazowiecki. W wyniku realizacji tego zadania powstanie dwupoziomowy węzeł (w miejscu jednopoziomowego skrzyżowania dróg krajowych Nr 2 i 50), dzięki któremu ruch tranzytowy będzie mógł przebiegać bez zakłóceń z ominięciem niebezpiecznych skrzyżowań;</p>
        <p xml:id="div-8">- rozbudowa i wzmocnienie drogi Nr 1 Świecie - Toruń. Inwestycja będzie realizowana na odcinku przynależnym do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Inwestycja ma służyć polepszeniu stanu infrastruktury drogowej w obszarze tej strefy, co z kolei ma sprzyjać lokalizacji zagranicznej inwestycji firmy ˝Sharp˝ na terenie Specjalnej Strefy;</p>
        <p xml:id="div-9">- remonty nawierzchni na drogach krajowych. Zmiany gospodarcze w Polsce spowodowały lawinowy wzrost ruchu pojazdów na drogach krajowych, które stanowiąc obecnie zaledwie około 5% ogólnej sieci dróg publicznych w Polsce, przenoszą ponad 40% całości ruchu. Tak znaczne obciążenie dróg, które w większości przypadków nie są przystosowane do przenoszenia intensywnego ruchu spowodowało i powoduje pogorszenie ich stanu. Generalny Pomiar Ruchu wykonany w 2005 r. wykazał, że nadal odnotowuje się systematyczny wzrost ruchu najcięższych pojazdów, co ma negatywny wpływ nie tylko na warunki ruchu na drogach, ale także znacznie przyspiesza tempo degradacji nawierzchni dróg. Mimo wykonywania systematycznych remontów dróg i wzrostu ilości wykonywanych robót nawierzchniowych nadal 48,9% sieci drogowej jest w stanie złym i niezadowalającym. Jest to wynik wieloletniego niedofinansowania drogownictwa, nieadekwatnego do rosnących wraz z ruchem potrzeb. Wielkość nakładów inwestycyjnych na nadrobienie wszystkich zaległości remontowych na drogach krajowych ocenia się na 11,5 mld zł. Ze środków KFD w roku 2006 zamierza się przeznaczyć 507 mln zł. Kwota powyższa została przedstawiona w podziale na poszczególne województwa w treści niniejszego projektu rozporządzenia;</p>
        <p xml:id="div-10">- Zwiększono w Programie o 600 mln zł pulę środków przeznaczonych na prowadzenie prac przygotowawczych i projektowych, co wiąże się głównie z rosnącą dynamiką procesu wykupu nieruchomości pod przyszłe inwestycje drogowe. Zapoczątkowane zostały i są prowadzone intensywne prace projektowe na ciągach tras priorytetowych, w tym na autostradzie A-1;</p>
        <p xml:id="div-11">- Oczekiwanymi efektami działań GDDKiA, związanymi z proponowaną nowelizacją rozporządzenia będzie znacząca poprawa procesu planowania i monitorowania realizacji Programu, w tym:</p>
        <p xml:id="div-12">- usprawnienie procesów planowania,</p>
        <p xml:id="div-13">- dynamizowanie procesów przygotowania inwestycji,</p>
        <p xml:id="div-14">- ograniczenie ryzyka błędów w planowaniu i przygotowaniu inwestycji,</p>
        <p xml:id="div-15">- unikanie nieprawidłowości w procesie przygotowania zadań do realizacji,</p>
        <p xml:id="div-16">- szybka poprawa stanu istniejącej sieci dróg krajowych na znacznej długości.</p>
        <p xml:id="div-17">- Dokonano realokacji części środków KFD w kwocie 250 mln zł na zadania związane z utrzymaniem bieżącym dróg krajowych. Możliwość finansowania z KFD utrzymania dróg wynika bezpośrednio z przepisu art. 39a ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, w którym stwierdza się, że ˝Fundusz: 1) gromadzi środki finansowe na przygotowanie, budowę przebudowę, remonty, utrzymanie i ochronę autostrad, dróg ekspresowych, a także innych dróg krajowych; 2) finansuje realizacje zadań, o których mowa w pkt 1 (...)˝, przy czym pojęcie ˝utrzymanie dróg krajowych˝ należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w przepisach o drogach publicznych. Celowość finansowania z KFD utrzymania dróg została podyktowana koniecznością zabezpieczenia, jeszcze w tym roku, określonej kwoty na wydatki związane z utrzymaniem dróg, z uwagi na okoliczność, iż środki budżetowe zapisane na drogi krajowe w obecnej ustawie budżetowej okazały się nieadekwatne do istniejących potrzeb. W ustawie budżetowej zmniejszono kwotę na drogi przeznaczając jednocześnie kwotę 1 055 596 tys. zł na infrastrukturę kolejową. Zmniejszona w ten sposób kwota, znalazła swoje odbicie w redukcji planowanych na 2006 r. wydatków na bieżące utrzymanie dróg. Z uwagi na dłuższy okres zimowy i zwiększony zakres napraw nawierzchni, który po nim nastąpił konieczne jest pozyskanie środków na ten cel.</p>
        <p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-20">Barbara Kondrat</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 22 sierpnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>