text_structure.xml
5.26 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 3 sierpnia 2006 r., znak: SPS-024-1513/06, przy którym przekazał Pan Marszałek zapytanie poseł Jadwigi Wiśniewskiej w sprawie trudnej sytuacji pracowników Myszkowskiej Fabryki Naczyń Emaliowanych ˝Światowid˝ S.A., uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, dokąd postanowienie sądu o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości, o którym informuje posłanka, nie jest prawomocne, dotąd pomoc pracownikom ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie jest możliwa.</p>
<p xml:id="div-2">Ustalenie daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu, a także wskazanie przez sąd przesłanki oddalenia wniosku jest bardzo istotne, ponieważ warunkiem ustawowym wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest wystąpienie jednej z przesłanek niewypłacalności pracodawcy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 85, z późn. zm.). Art. 3 ust 1 tej ustawy stanowi, iż niewypłacalność pracodawcy, w rozumieniu ustawy, zachodzi m.in., gdy: ˝oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości pracodawcy, ponieważ jego majątek oczywiście nie wystarcza nawet na zaspokojenie kosztów postępowania˝, która to przesłanka najprawdopodobniej wystąpi w omawianym przypadku. Za dzień wystąpienia niewypłacalności pracodawcy uważa się w tym przypadku, zgodnie z ustawą, dzień uprawomocnienia się orzeczenia sądowego.</p>
<p xml:id="div-3">Pod rządami obowiązującej ustawy, tj. ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (art. 7), po dniu niewypłacalności pracodawcy wniosek do Funduszu będzie mogła złożyć osoba sprawująca zarząd majątkiem pracodawcy. Wobec braku organów spółki najprawdopodobniej będzie to kurator, o ile ostatecznie decyzja sądu w tym zakresie okaże się ostateczna (zostało złożone zażalenie na tę decyzję). Jeśli zostanie ustalony dzień niewypłacalności pracodawcy, ale osoba taka nie zostanie powołana lub zostanie powołana i nie wystąpi do Funduszu z wnioskiem, pracownicy będą mogli złożyć wnioski indywidualne, zgodnie z przepisem art. 7 ust. 3 ww. ustawy. Należy przy tym zwrócić uwagę na terminy do złożenia takich wniosków, tj. dwa tygodnie od upływu miesiąca po dniu niewypłacalności, czyli dwa tygodnie od terminu, w którym wniosek zbiorczy winna złożyć osoba sprawująca zarząd majątkiem.</p>
<p xml:id="div-4">Fakt wypłacania aktualnie pracownikom częściowo kwot należnych wynagrodzeń nie odbiera prawa do wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Fundusz wypłaci pracownikom różnicę pomiędzy kwotą wypłaconą a kwotą należnego wynagrodzenia lub różnicę pomiędzy wypłaconą kwotą a kwotą przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszaną przez GUS - o ile należne wynagrodzenie (lub świadczenie z innych wymienionych w ustawie tytułów) byłoby od tej średniej wyższe. Będzie oczywiście też brany pod uwagę okres trzech miesięcy przed dniem niewypłacalności i sześciomiesięczny okres ˝referencyjny˝ w przypadku pracowników zwolnionych przed tym dniem.</p>
<p xml:id="div-5">Powyższe wyjaśnienia opieram na przepisach obowiązującej ustawy, zakładając, że wcześniej zostanie ustalony dzień niewypłacalności, niż wejdzie w życie nowa ustawa.</p>
<p xml:id="div-6">Gdyby jednak dzień niewypłacalności nastąpił po wejściu w życie nowej ustawy, niewypłacalność pracodawcy najprawdopodobniej nastąpi z tej samej przesłanki, tj. z powodu oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości pracodawcy, jeżeli jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania (art. 3 ust. 1 pkt 4 projektu ustawy). Nowa ustawa nie wpłynie zatem na zmianę sytuacji pracowników fabryki.</p>
<p xml:id="div-7">Jeśli okazałoby się jednak, że w ogóle nie wystąpi niewypłacalność pracodawcy, nie będzie miał do pracowników fabryki zastosowania przepis art. 43 projektu ustawy, ponieważ i w tym przypadku zaistnienie niewypłacalności jest warunkiem ustawowym wypłaty świadczeń.</p>
<p xml:id="div-8">Przypominam jednocześnie, że zarówno pod rządami obowiązującej ustawy, jak również zgodnie z przepisami nowej ustawy, Fundusz nie zaspokaja roszczeń pracowniczych z tytułu wynagrodzeń (i podobnych roszczeń) należnych po dniu niewypłacalności - należne po tym dniu wypłacane są odprawy, a po wejściu w życie nowej ustawy będą wypłacane i odprawy, i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia, należne za okres 4 miesięcy po dniu niewypłacalności pracodawcy.</p>
<p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Bogdan Socha</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 11 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>