text_structure.xml
10.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 18 lipca 2006 r. (nr SPS-024-1408/06) dotyczące zapytania Pana Posła Jerzego Zawiszy w sprawie pomocy resortu w zapewnieniu zatrudnienia starszym pracownikom Departament Rynku Pracy informuję, że sytuacja osób bezrobotnych po 50. roku życia stanowi przedmiot szczególnej uwagi władz, co znajduje odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) osoby powyżej 50. roku życia są uznane za ˝osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy˝, do których mogą być dodatkowo stosowane działania określone w art. 50-61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</p>
<p xml:id="div-3">Art. 50 ust. 1 tej ustawy nakłada na powiatowy urząd pracy obowiązek przedstawienia osobie bezrobotnej powyżej 50. roku życia w okresie 6 miesięcy od dnia rejestracji propozycji zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych. Ponadto zgodnie z art. 51 i 57 starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych skierowanego bezrobotnego, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składek na ubezpieczenie społeczne.</p>
<p xml:id="div-4">Z uwagi na trudną sytuację osób 50-letnich na rynku pracy w trakcie prac nad ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy został przyjęty obecnie obowiązujący zapis art. 59 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umożliwiający oprócz refundowania części kosztów wynagrodzenia poniesionych przy zatrudnieniu w ramach prac interwencyjnych także dofinansowanie wyposażenia nowego stanowiska pracy w wysokości nie wyższej niż 500% przeciętnego wynagrodzenia. Ponadto w ust. 4 tego artykułu przewidziano dla bezrobotnych spełniających warunki do nabycia prawa świadczenia przedemerytalnego wyższą kwotę refundacji, która miała w swoim założeniu spowodować zachętę do podejmowania wydłużonego zatrudnienia przez określone w tym artykule osoby. Ustawodawca określił maksymalną skalę refundacji na poziomie 80% minimalnego wynagrodzenia. Jednak indywidualna wysokość refundacji każdorazowo jest określona w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy starostą (powiatowym urzędem pracy) a pracodawcą. Należy jednak pamiętać, że z uwagi na to, że pracodawca otrzymuje pomoc państwa, która od dnia wejścia Polski do Unii Europejskiej podlega reglamentacji, konieczne jest przy ustalaniu ostatecznej kwoty refundacji należnej pracodawcy wzięcie pod uwagę przepisów dotyczących pomocy publicznej.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie osoby bezrobotne powyżej 50. roku życia mogą korzystać z tych wszystkich instrumentów rynku pracy, które są przeznaczone do aktywizowania wszystkich bezrobotnych.</p>
<p xml:id="div-6">Pragnąc uzyskać wiedzę co do innych możliwych instrumentów i działań, Ministerstwo ponadto podjęło się realizacji programu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych po 50. roku życia.</p>
<p xml:id="div-7">Program ˝50 PLUS˝ adresowany był do osób bezrobotnych w wieku powyżej 50. roku życia. Celem programu było zwiększenie zatrudnienia bezrobotnych w tej grupie wieku przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnych systemów bezpieczeństwa socjalnego w przypadku tych osób, które na rynku pracy znajdują się w najtrudniejszej sytuacji. Granty były finansowane ze środka specjalnego ówczesnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy, utworzonego na podstawie art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z póżn. zm.). Kwota przewidziana na ten cel wynosiła 8,2 mln zł. Granty przeznaczone były wyłącznie na pilotażowe projekty aktywizacji zawodowej, których celem było ułatwienie dostępu lub udziału osób bezrobotnych w wieku powyżej 50. lat w przedsięwzięciach zwiększających szanse na podjęcie pracy i jej utrzymanie lub uruchomienie własnej działalności gospodarczej.</p>
<p xml:id="div-8">Departament Rynku Pracy prowadził monitoring programu przez cały okres jego realizacji, a obecnie trwają prace nad przygotowaniem sprawozdania końcowego z wykonania programu.</p>
<p xml:id="div-9">Jednocześnie informuję, że trwają prace nad nowelizacją ustawy o rynku pracy, która przewiduje jeszcze większy system zachęt dla pracodawców do zatrudniania osób bezrobotnych po 50 roku życia.</p>
<p xml:id="div-10">Dlatego zaproponowano, aby przedsiębiorcy, którzy przyjmą do pracy osoby po 50. roku życia, mogli skorzystać z częściowej refundacji ich wynagrodzeń (dotyczy to składek na ubezpieczenie społeczne). Natomiast pracodawcy, którzy zatrudnią bezrobotnego w wieku powyżej 50. roku życia w ramach prac interwencyjnych, otrzymają wyższą niż obecnie refundację wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne tej osoby. Teraz wynosi ona 100 proc. zasiłku dla bezrobotnych.</p>
<p xml:id="div-11">Ministerstwo chciałoby również zachęcić pracodawców do tworzenia funduszu szkoleniowego. Projekt nowej ustawy zakłada więc, że ci przedsiębiorcy, którzy utworzą fundusz szkoleniowy, będą płacić niższą składkę na Fundusz Pracy. Teraz wynosi ona 2,45%. Zobligowani do tworzenia tego funduszu będą pracodawcy zatrudniający co najmniej 10 pracowników, w ramach posiadanych środków. Mniejsi pracodawcy mogą, choć projekt ustawy nie zmusza ich do tworzenia takiego funduszu.</p>
<p xml:id="div-12">Zmianami mają być objęte także publiczne służby zatrudnienia. Projekt przewiduje, że w strukturze organizacyjnej powiatowych urzędów pracy zostaną wyodrębnione dwa piony. Jeden będzie się zajmował administracją. Do jego zadań należeć będzie rejestracja, naliczanie i wypłata świadczeń osobom bezrobotnym. Urzędnicy w nim zatrudnieni będą przy tym współpracować z instytucjami pomocy społecznej. Drugi pion, tzw. prozatrudnieniowy, zajmować się ma aktywnym poszukiwaniem ofert pracy oraz kojarzeniem osób bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami. Będzie działać w formie Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ), czyli zajmować się organizacją prac interwencyjnych, robót publicznych i zatrudnienia socjalnego.</p>
<p xml:id="div-13">Należy także wspomnieć, że osoby bezrobotne powyżej 50. roku życia zgodnie z art. 2 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. Nr 120, poz. 1252) mogą ubiegać się o świadczenia przedemerytalne. Prawo do świadczenia przedemerytalnego nabywa osoba, która jest zarejestrowana jako bezrobotna i pobierała bezpośrednio przed ubieganiem się o świadczenie przez okres co najmniej 6 miesięcy zasiłek dla bezrobotnych oraz:</p>
<p xml:id="div-14">- do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z powodu likwidacji zakładu pracy lub niewypłacalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, w którym była zatrudniona lub pozostawała w stosunku służbowym przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ukończyła co najmniej 56 lat kobieta oraz 61 lat mężczyzna i posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn lub</p>
<p xml:id="div-15">- do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001), w którym była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ukończyła co najmniej 55 lat - kobieta oraz 60 lat - mężczyzna oraz posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 30 lat dla kobiet i 35 dla mężczyzn, lub</p>
<p xml:id="div-16">- do dnia ogłoszenia upadłości prowadziła nieprzerwanie i przez okres nie krótszy niż 24 miesiące pozarolniczą działalność, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) i za ten okres opłaciła składki na ubezpieczenie społeczne oraz do dnia ogłoszenia upadłości ukończyła co najmniej 56 lat - kobieta i 61 lat - mężczyzna, i posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, lub</p>
<p xml:id="div-17">- zarejestrowała się we właściwym urzędzie pracy w ciągu 30 dni od dnia ustania prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, pobieranej nieprzerwanie przez okres co najmniej 5 lat, i do dnia, w którym ustało prawo do renty, ukończyła co najmniej 55 lat kobieta i 60 lat mężczyzna, i osiągnęła okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 20 lat kobieta i 25 lat mężczyzna, lub</p>
<p xml:id="div-18">- do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w którym była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, lub</p>
<p xml:id="div-19">- do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego z powodu likwidacji pracodawcy lub niewypłacalności pracodawcy, u którego była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 34 lata dla kobiet i 39 lat dla mężczyzn.</p>
<p xml:id="div-20">Pragnę jednocześnie poinformować, że wspomniana ustawa nie zawiera dla Ministra Pracy i Polityki Społecznej ani dla nikogo innego upoważnienia do przyznawania prawa do świadczenia przedemerytalnego, nawet w drodze wyjątku, osobie niespełniającej warunków ustawowych do jego nabycia.</p>
<p xml:id="div-21">Natomiast jeżeli chodzi o osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku, to z racji swojej trudnej sytuacji materialnej mogą się ubiegać o udzielenie im stosownej pomocy do ośrodków pomocy społecznej.</p>
<p xml:id="div-22">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-23">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-24">Bogdan Socha</p>
<p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 8 sierpnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>