text_structure.xml 6.58 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej, przesłane przy piśmie z dnia 23 czerwca 2006 r. (SPS-024-1321/06), w sprawie praktyk marketingowych stosowanych przez firmy farmaceutyczne przesyłam uprzejmie następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Wymagania dotyczące reklamy produktów leczniczych określa ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 53, poz. 533, ze zm.). Przepisy te w sposób szczegółowy określają zasady prowadzenia reklamy produktów leczniczych. Warunki i formy reklamy produktów leczniczych - skierowanej do publicznej wiadomości, do osób uprawnionych do wystawiania recept i do farmaceutów - określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz. U. Nr 230, poz. 1936).</p>
        <p xml:id="div-3">W rozumieniu ustawy reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Działalność ta obejmuje w szczególności: reklamę produktu leczniczego kierowaną do publicznej wiadomości, reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w te produkty, odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze przez przedstawicieli handlowych i medycznych, dostarczanie próbek produktów leczniczych, sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze, sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.</p>
        <p xml:id="div-4">Reklama polegająca na bezpłatnym dostarczaniu próbek produktu leczniczego w myśl art. 54 może być kierowana wyłącznie do osób uprawnionych do wystawiania recept, pod warunkiem że: osoba upoważniona do wystawiania recept wystąpiła w formie pisemnej do przedstawiciela handlowego lub medycznego o dostarczenie próbki produktu leczniczego, osoba dostarczająca próbkę kontroluje i prowadzi ewidencję dostarczanych próbek, każda dostarczana próbka stanowi jedno najmniejsze opakowanie produktu leczniczego dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, każda dostarczana próbka jest opatrzone napisem ˝próbka bezpłatna - nie do sprzedaży˝, do każdej dostarczanej próbki dołączona jest Charakterystyka Produktu Leczniczego, ilość dostarczanych próbek tej samej osobie, tego samego produktu leczniczego, nie przekracza pięciu opakowań w ciągu jednego roku. Powyższy przepis stosuje się również do próbek dostarczanych do lekarza i zastosowanych do leczenia pacjentów w zakładach opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-5">Przepisy ustawy (art. 55) zabraniają prowadzenia reklamy polegającej na oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni w zamian za dostarczanie dowodów, że doszło do nabycia produktu leczniczego.</p>
        <p xml:id="div-6">Zabrania się reklamy produktów leczniczych niedopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz kierowania do publicznej wiadomości reklamy dotyczącej produktów leczniczych wydawanych wyłącznie na podstawie recepty, zawierającej środki odurzające i substancje psychotropowe, reklamy polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promujących produkty lecznicze, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Przepisy nie dotyczą dawania lub przyjmowania przedmiotów o znikomej wartości, opatrzonych znakiem reklamującym daną firmę.</p>
        <p xml:id="div-7">Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie reklamy sprawuje Główny Inspektor Farmaceutyczny, a w odniesieniu do produktów weterynaryjnych Główny Lekarz Weterynarii.</p>
        <p xml:id="div-8">Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych, odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept oraz farmaceutów w celu reklamy produktów leczniczych nie może utrudniać prowadzenia przez nich działalności i odbywa się po uprzednim uzgodnieniu terminu spotkania. Termin spotkania ustala się zgodnie z zasadami przyjętymi w danym zakładzie opieki zdrowotnej, aptece lub miejscu wykonywania praktyki lekarskiej.</p>
        <p xml:id="div-9">Odpowiadając na pytanie Pani Poseł, informuję, że obowiązujące przepisy w sposób szczegółowy regulują reklamę produktów leczniczych, jednakże istotne jest, aby nie były nadużywane.</p>
        <p xml:id="div-10">Regulacje ustawowe w tym zakresie obowiązują lekarzy oraz firmy, zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Sporadyczne przypadki nieprzestrzegania obowiązującego prawa nie mogą przesłonić jednakże faktu, że firmy farmaceutyczne mają udział w organizowaniu i finansowaniu szkoleń, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla kadr medycznych, co stanowi istotne źródło podnoszenia ich kwalifikacji.</p>
        <p xml:id="div-11">Jednocześnie uprzejmie informuję, że zakończone zostały międzyresortowe prace nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne. Zaproponowane zmiany dotyczą uściślenia zapisów odnośnie do reklamy produktów leczniczych jak również wprowadzają ograniczenia w szczególności w zakresie przekazywania informacji osobom uprawnionym do wystawiania recept lub osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi oraz przyjmowania przedmiotów o wartości materialnej związanych z praktyką medyczną.</p>
        <p xml:id="div-12">Projekt nowelizacji przedmiotowej ustawy jest obecnie ostatecznie uzgadniany w Komisji Prawniczej Rządowego Centrum Legislacji i zostanie skierowany do Sejmu w najbliższych tygodniach.</p>
        <p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 14 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>