text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 31 maja 2006 r. (sygn. SPS-024-1161/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pani Joanny Skrzydlewskiej w sprawie planów resortu dotyczących zaostrzenia walki z pseudokibicami, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na podstawie Decyzji Nr 57 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie systemu gromadzenia i przetwarzania przez Policję informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych oraz udzielania informacji o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakaz wstępu na imprezę masową (Dz.Urz. KGP Nr 6, poz. 22), utworzono system gromadzenia i przetwarzania informacji obejmujący wszystkie jednostki organizacyjne Policji. W KGP powołano Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Imprez Masowych, w komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji zostały utworzone wojewódzkie punkty kontaktowe ds. imprez masowych. W komendach powiatowych (miejskich, rejonowych) utworzono lub wyznaczono komórki realizujące zadania z zakresu gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych oraz osoby odpowiedzialne za rozpoznanie środowisk kibiców. Osoby te pełnią jednocześnie rolę łączników z władzami klubów piłki nożnej. W skład tych zespołów wchodzą również policjanci z pionów kryminalnych odpowiadający za koordynację działań związanych z rozpoznaniem środowisk pseudokibiców. Ponadto Krajowy Punkt Kontaktowy koordynuje wymianę informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych na terenie kraju oraz udziela pomocy terenowym jednostkom Policji. Dane teleadresowe KPK oraz wojewódzkich punktów kontaktowych zostały udostępnione podmiotom zobowiązanym do przekazania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych podmiotom upoważnionym do otrzymywania takich informacji.</p>
        <p xml:id="div-3">W ramach działalności punktów kontaktowych podjęto współpracę z partnerami europejskimi, w tym z Holandią, z Niemcami oraz z Austrią. W 2005 r. zorganizowano szkolenie dla policjantów zajmujących się problematyką bezpieczeństwa imprez masowych. W ramach ww. szkolenia poruszano tematy związane z rozwiązaniami prawnymi i taktycznymi wypracowanymi i przyjętymi w powyższych krajach, które zmierzają do wyeliminowania zjawiska ˝chuligaństwa˝ ze stadionów.</p>
        <p xml:id="div-4">Policja gromadzi i analizuje dane dotyczące bezpieczeństwa imprez masowych, w tym także informacje na temat bezpieczeństwa meczów piłkarskich. Corocznie sporządzany jest ˝Raport o bezpieczeństwie imprez masowych˝, w którym zawarte są dane dotyczące wszelkich aspektów bezpieczeństwa podczas takich wydarzeń. W związku z przestępstwami popełnianymi przez pseudokibiców policjanci służby kryminalnej prowadzą czynności dochodzeniowo-śledcze i operacyjno-rozpoznawcze. Funkcjonariusze operacyjni jednostek różnego szczebla podejmują działania mające na celu zdobywanie informacji w celu wykrywania przestępstw, ścigania ich sprawców, a także zapobiegania czynom zabronionym. Czynności te zmierzają do ustalania danych osobowych najbardziej agresywnych pseudokibiców, uzyskiwania informacji wyprzedzających o planowanych przestępstwach lub zbierania wiadomości o zamiarach, z jakimi udają się oni na poszczególne imprezy sportowe.</p>
        <p xml:id="div-5">Od kwietnia 2006 r. Policja wyposażona została w Policyjny Rejestr Imprez Masowych (PRIM), który ułatwia gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych. Wdrożona obecnie pierwsza faza funkcjonalna aplikacji umożliwia wprowadzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa meczów I i II ligi piłki nożnej, meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym, imprez masowych o podwyższonym ryzyku oraz innych imprez, w związku z którymi nastąpiło naruszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Policyjny Rejestr Imprez Masowych jest budowany jako wyodrębniony moduł Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (KSIP), który ma na celu gromadzenie i usystematyzowanie informacji dotyczących imprez masowych, poprawienie efektywności rozpoznawania zagrożeń, jak również planowania sił i środków Policji przy organizacji zabezpieczania tego typu imprez, a także umożliwi wsparcie służb policyjnych w zakresie analizy zdarzeń zaistniałych podczas imprez masowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto Policja współpracuje z PZPN jako jednym z podmiotów odpowiedzialnych za propagowanie bezpiecznego sportu. W ramach tej współpracy Policja wymienia informacje m.in. na temat terminarza rozgrywek krajowych oraz międzynarodowych, danych dotyczących planowanych wyjazdów na mecze międzynarodowe, danych osób, które udają się na te mecze. Jednocześnie PZPN, jako podmiot uprawniony, może otrzymać od Policji wykaz osób objętych zakazem stadionowym.</p>
        <p xml:id="div-7">Policja realizując swoje ustawowe zadania, podejmuje również współpracę z właścicielami obiektów sportowych w zakresie wydawania opinii na temat obiektów, na których prowadzone są masowe imprezy sportowe. Czynnie uczestniczy w zabezpieczeniu terenu bezpośrednio przylegającego do miejsca odbywania się imprezy sportowej. Niejednokrotnie na terenie, na którym przebiega impreza, realizowane są zadania operacyjne przez nieumundurowanych funkcjonariuszy.</p>
        <p xml:id="div-8">W związku z organizacją Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej polska Policja podjęła współpracę z niemieckim partnerem. Na czas trwania mistrzostw do Niemiec skierowanych zostało 68 polskich policjantów, którzy wspomagali działania policji niemieckiej oraz uczestniczyli w patrolach (bez podejmowania interwencji w ramach oddziałów zwartych). Wśród innych zadań wymienić należy: konsultowanie i doradzanie niemieckim funkcjonariuszom, formułowanie zadań dla Policji w Polsce w celu szybkiego wyjaśniania spraw, koordynowanie wymiany informacji, udzielanie informacji dziennikarzom (we współpracy z rzecznikami policji niemieckiej), pomoc w rozpoznawaniu polskich środowisk kryminalnych (bez podejmowania interwencji). Delegacja polskich policjantów wróciła do kraju dwa dni po ostatnim meczu polskiej reprezentacji piłkarskiej. Do końca Mistrzostw Świata na terenie Niemiec pozostaną jedynie osoby koordynujące wymianę danych operacyjnych i procesowych.</p>
        <p xml:id="div-9">Uprzejmie informuję, iż w dniu 23 maja br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych przedłożony przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Powyższy projekt wprowadza zmiany, które mają na celu jeszcze skuteczniejsze egzekwowanie orzeczonych kar zakazu wstępu na imprezy masowe, połączone również z obowiązkiem stawiennictwa w jednostce Policji podczas odbywania się imprezy. Niestosowanie się do zakazu oraz niestawiennictwo będzie dodatkowo karane. Uważa się bowiem, że środek karny w postaci zakazu wstępu na imprezę masową powinien być obligatoryjnie połączony z obowiązkiem osobistego stawiennictwa ukaranego we właściwej ze względu na miejsce zamieszkania jednostce Policji. Takie rozwiązanie pozwoli na rzeczywistą egzekucję kary i w znacznym stopniu wpłynie na skuteczność walki z chuliganami.</p>
        <p xml:id="div-10">Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 909) nie sankcjonuje nieuprawnionego wejścia na teren ˝nieprzeznaczony dla publiczności˝ w czasie trwania imprezy masowej. Zachowania takie są szczególnie groźne w przypadku masowych imprez sportowych. Propozycja penalizacji wyżej wymienionych czynów przyczyni się do egzekwowania przepisów ustawy oraz regulaminów imprez. Za powyższe czyny, zgodnie z wcześniejszą propozycją, mógłby zostać orzeczony, obok kary podstawowej, środek karny zakazu wstępu na imprezę masową.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto proponuje się ustawowe wydzielenie ze służby porządkowej: służby realizującej zadania porządkowo-ochronne i służby informacyjnej, przy jednoczesnym wskazaniu, że do realizacji zadań porządkowo-ochronnych mogą być kierowane wyłącznie osoby posiadające licencję ochrony osób i mienia. Pozwoli to na rezygnację z ustawowego obowiązku prowadzenia kosztownych szkoleń służb porządkowych organizatorów, a także wyeliminuje ze składu tych służb przypadkowe osoby.</p>
        <p xml:id="div-12">W odniesieniu do kwestii szybkiego i skutecznego karania pseudokibiców uprzejmie informuję, że Ministerstwo Sprawiedliwości skierowało na posiedzenie Rady Ministrów projekt zmiany ustaw, w tym ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, w zakresie wprowadzenia tzw. sądów 24- godzinnych, które orzekałyby w sprawach naruszeń na stadionach w trybie przyspieszonym.</p>
        <p xml:id="div-13">Wspomnieć należy, że w dniu 17 maja 2006 r. została podpisana przez Ministrów Spraw Wewnętrznych Polski i Niemiec Deklaracja o współpracy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w związku z Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej.</p>
        <p xml:id="div-14">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w dniu 23 czerwca 2006 r. Sekretarz Stanu w MSWiA oraz Komendant Główny Policji otrzymali od Pana Udo Burkholdera z Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Niemiec podziękowanie za współpracę Strony Polskiej podczas pierwszej rundy rozgrywek Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Niemcy 2006. Policja Federalna poinformowała, że współpraca z polskimi policjantami przyczyniła się do sukcesu operacji poprzez ich poświęcenie, zaangażowanie oraz wybitne doświadczenie. Jednocześnie strona niemiecka zwróciła się z prośbą o wyrażenie zgody na przedłużenie pobytu kilku mundurowych policjantów kontyngentu polskiego oraz oficerów wyspecjalizowanych w zwalczaniu kradzieży kieszonkowych, którzy będą wspierać Federalną Policję do dnia 10 lipca 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-15">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-16">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Władysław Stasiak</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 10 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>