text_structure.xml 3.44 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Mateusza Piskorskiego przesłane dnia 22 maja 2006 roku, znak SPS-024-1156/06, w sprawie pogłębiania toru wodnego Szczecin-Świnoujście, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Jednym z podstawowych zadań zarówno Urzędu Morskiego w Szczecinie, jak i spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, jest zapewnienie należytego stanu technicznego obiektów infrastruktury portowej i odpowiednich warunków nawigacyjnych, co polega w szczególności na umożliwieniu maksymalnych zanurzeń jednostek pływających, warunkowanych ich ładownością oraz dopuszczalnymi konstrukcyjnymi parametrami obiektów infrastruktury.</p>
        <p xml:id="div-3">Lokalizacja portów w ujściu Odry i naturalne tendencje do zamulania akwenów powodują, że prace służące utrzymaniu właściwego stanu technicznego infrastruktury portowej muszą mieć charakter ciągły. Utrzymanie prawidłowych głębokości technicznych i możliwości odpowiedniego zanurzenia wiąże się przede wszystkim z koniecznością permanentnego wykonywania robót pogłębiarskich.</p>
        <p xml:id="div-4">Jak informuje Zarząd Portów, w roku 2006 odnotowano pewne utrudnienia w ruchu statków, wynikające ze spłyceń na wodach portowych. Nie stwierdzono jednak zakłóceń w ruchu statków wynikających ze spłyceń infrastruktury dojściowej do portów.</p>
        <p xml:id="div-5">Zarząd Portów wyraża nadzieję, że trudności te miały charakter jedynie przejściowy. Zdaniem Zarządu, wynikły one z zamieszania na szczecińskim rynku wykonawców robót pogłębiarskich, spowodowanego rezygnacją w sierpniu 2005 r. z wykonywania tych robót przez spółkę ˝Dragmor˝ sp. z o.o. w Szczecinie. Spółka ˝Dragmor˝ (a wcześniej przedsiębiorstwo państwowe), od ponad 50 lat wykonywała roboty związane z utrzymaniem właściwych głębokości w akwenach portowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Obecnie Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych sp. z o.o. w Gdańsku na bazie wydzierżawionego terenu oraz odkupionej od spółki ˝Dragmor˝ części sprzętu tworzy placówkę w Szczecinie celem realizacji niezbędnych dla portów robót. Jak informuje Zarząd Portów, inne podmioty nie przejawiają, niestety, zainteresowania podczyszczeniowymi robotami pogłębiarskimi, prawdopodobnie z uwagi na stosunkowo niewielkie ich rozmiary oraz zróżnicowane lokalizacje i technologie, wymagające zaangażowania znacznej ilości specjalistycznego sprzętu.</p>
        <p xml:id="div-7">W ocenie Zarządu Portów sytuacja w najbliższym czasie powinna ulec znacznej poprawie, ponieważ w związku z pozyskaniem nowych zleceń w regionie PRCiP sp. z o.o. w Gdańsku zamierza skierować do swojej placówki w Szczecinie dodatkowy sprzęt z bazy w Gdańsku. Zwiększenie potencjału wykonawczego PRCiP sp. z o.o. powinno zagwarantować wykonywanie niezbędnych w portach robót pogłębiarskich.</p>
        <p xml:id="div-8">Z szacunkiem</p>
        <p xml:id="div-9">Minister</p>
        <p xml:id="div-10">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 24 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>