text_structure.xml
3.51 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania Pana Posła Marka Jerzego Łatasa (nr SPS-024-1118/06), skierowanego do Prezesa Rady Ministrów, w sprawie uznania Polskiego Języka Migowego jako równoprawnego z językiem osób słyszących, dziękując Panu Posłowi za zainteresowanie problemami osób niesłyszących, uprzejmie wyjaśniam.</p>
<p xml:id="div-2">Ministerstwo współpracuje z Polskim Związkiem Głuchych, największą organizacją skupiającą osoby z uszkodzonym narządem słuchu. Uważam, że to do Związku powinien zostać skierowany postulat o wszczęcie dyskusji nad wprowadzeniem Polskiego Języka Migowego jako języka mniejszości. Jednocześnie wyjaśniam, że stanowisko surdopedagogów - naukowców i praktyków - jest w tej kwestii podzielone.</p>
<p xml:id="div-3">Kształceniem z zakresu języka migowego zajmuje się i organizuje szkolenia Polski Związek Głuchych lub poszczególne szkoły specjalne, w których pracują surdopedagodzy uprawnieni do organizowania takich szkoleń.</p>
<p xml:id="div-4">W pracy z uczniami z uszkodzonym narządem słuchu stosowana jest metoda oralna lub język migowy. Nauka języka migowego nie jest obligatoryjna. Stosownie do możliwości psychofizycznych uczniów i ich rozwoju intelektualnego nauczyciele w porozumieniu z rodzicami ustalają metody pracy z uczniami, np. w ośrodku w Krakowie rodzice uczniów zdecydowali, że ma to być metoda oralna.</p>
<p xml:id="div-5">Nie ma przeszkód prawnych, które ograniczałyby stosowanie języka migowego. Możliwości wykorzystania tego języka w celu nawiązania codziennej komunikacji uzależnione są od przesłanek zewnętrznych leżących poza Ministerstwem Edukacji Narodowej, takich jak: kształcenie pracowników biur, różnych instytucji itp. w zakresie umiejętności posługiwania się językiem migowym. Zniesienie tej przeszkody należy do pracodawców, a nie do resortu edukacji.</p>
<p xml:id="div-6">W programach szkolnych nie ma obligatoryjnego wymogu nauczania języka migowego. Należy jednak zaznaczyć, że dzięki rozwojowi idei integracji wiele szkół organizuje szkolenia - dla uczniów chętnych do zapoznania się z tym językiem - w zakresie umiejętności posługiwania się językiem migowym. Znaczną przeszkodą w upowszechnianiu tego języka nie jest brak możliwości nauczania, lecz raczej w dalszym ciągu występujące i funkcjonujące bariery w świadomości społecznej. Przełamywanie tych barier jest jednym z podstawowych zadań nauczycieli i innych specjalistów pracujących w szkołach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych.</p>
<p xml:id="div-7">Szanowny Panie Marszałku! Podzielam Pana troskę o jak najlepszą edukację uczniów niesłyszących i przygotowanie ich do samodzielności w życiu dorosłym. Zapewniam, że Ministerstwo będzie podejmowało działania na rzecz poprawy warunków kształcenia uczniów niesłyszących zarówno w zakresie metodyki nauczania, jak i doposażenia szkół w nowoczesne środki i pomoce dydaktyczne.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Mirosław Orzechowski</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 19 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>