text_structure.xml 11.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Jerzego Wenderlicha w sprawie postępowania sądowego za niewdrożenie dyrektyw w zakresie zmian klimatu, znak pisma: SPS-024-1117/06, przekazuję następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Spośród licznych aktów prawnych tworzących podstawy ochrony klimatu we Wspólnocie dwa z nich należą do szczególnie ważnych, a są to:</p>
        <p xml:id="div-3">1. dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275, str. 32),</p>
        <p xml:id="div-4">2. decyzja nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych i wdrażania Protokołu z Kioto we Wspólnocie, przyjęta w lutym 2004 (Dz.U. L 49/1).</p>
        <p xml:id="div-5">Pierwszy dokument ustala zasady prowadzenia handlu emisjami w ramach Wspólnoty w celu osiągnięcia celów przyjętych w Protokole z Kioto w sposób najbardziej efektywny ekonomicznie. Mechanizm elastyczności, jakim jest system handlu uprawnieniami do emisji, został transponowany do polskiego prawa ustawą z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784). Weszły już w życie akty wykonawcze niezbędne do uruchomienia systemu handlu uprawnieniami do emisji w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-6">Wdrożenie wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji związane jest również z przygotowaniem:</p>
        <p xml:id="div-7">1. Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji CO</p>
        <p xml:id="div-8">(KPRU) oraz,</p>
        <p xml:id="div-9">2. systemu inwentaryzowania i rejestrowania obrotu uprawnieniami do emisji - Krajowego Rejestru Uprawnień do Emisji.</p>
        <p xml:id="div-10">Prace nad Krajowym Planem Rozdziału Uprawnień do emisji CO</p>
        <p xml:id="div-11">na lata 2005-2007 rozpoczęły się w 2003 r., a we wrześniu 2004 r. został on przekazany do Komisji Europejskiej. Komisja Europejska decyzją z dnia 8 marca 2005 r. przyjęła warunkowo polski Plan Rozdziału Uprawnień do emisji CO</p>
        <p xml:id="div-12">na lata 2005-2007 i zobowiązała rząd RP do zmniejszenia całkowitej puli przydziału uprawnień o 16,5%. Po tej decyzji konieczna była weryfikacja resortu środowiska wielkości przydziałów uprawnień dla poszczególnych grup instalacji. W wyniku prac wprowadzono korektę metodologii oraz opracowano nowe przydziały dla sektorów i poszczególnych instalacji. Efektem tych działań są limity uprawnień określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27.12.2005 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2005-2007 oraz wykazu instalacji czasowo wykluczonych ze wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. (Dz. U. Nr 264, poz. 2206).</p>
        <p xml:id="div-13">Zgodnie z wymaganiami dyrektywy 2003/87/WE każdy kraj członkowski zobowiązany jest do przygotowania Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień na lata 2008-2012 i przekazania tego dokumentu do akceptacji Komisji Europejskiej do 30 czerwca 2006 r. W związku z powyższym Krajowy Administrator Systemu Handlu Emisjami, którego zadaniem jest opracowanie projektu tego dokumentu, prowadzi prace związane z przygotowaniem Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do Emisji na lata 2008-2012. W dniu 22.05.2006 r. materiał ten został przekazany do konsultacji społecznych, a w dniu 5.06.2006 r. - do konsultacji międzyresortowych. Zarówno resorty, stowarzyszenia, jak i wszystkie podmioty objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji CO</p>
        <p xml:id="div-14">mają możliwość zgłaszania uwag do zastosowanej metodyki rozdziału, w celu uzgodnienia zaproponowanego limitu uprawnień na lata 2008-2012.</p>
        <p xml:id="div-15">Jedynym elementem w tym obszarze, w ramach którego zostało wszczęte przez Komisję Europejską postępowanie, jest niewdrożenie przez Polskę rejestru uprawnień - naruszenie art. 3 ust. 1, art. 6 ust. 1 oraz art. 8 ust. 2 nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów, stosownie do Dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz Decyzji 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, zwanego dalej rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2216/2004 (Dz. U. L 386 z dnia 29 grudnia 2004 r., str. 1).</p>
        <p xml:id="div-16">Pragnę nadmienić, że od listopada 2005 r. nastąpiło istotne przyspieszenie realizacji zadań wynikających z wdrożenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji, jednakże potrzebny jest czas do usunięcia wszystkich zaległości.</p>
        <p xml:id="div-17">Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (DZ. U. Nr 19, poz. 177) została przeprowadzona procedura przetargowa na zakupu licencji oprogramowania - rejestru, w wyniku której zostało zakupione oprogramowanie dla krajowego rejestru uprawnień do emisji. Wybrano system SERINGAS opracowany przez Caisse des Depots et Consignations z Francji. System został zainstalowany w dniach 11-12 kwietnia br.</p>
        <p xml:id="div-18">W dniach 4-5 maja 2006 r. przedstawiciel Komisji Europejskiej przeprowadził techniczną akredytację i ustanowił łącze komunikacyjne pomiędzy Krajowym Rejestrem i niezależnym dziennikiem transakcji Wspólnoty. Minister Środowiska przekazał do Komisji Europejskiej przy piśmie z dnia 11 maja 2006 r. uzupełnione formularze wynikające z załącznika XIV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004.</p>
        <p xml:id="div-19">Następnym krokiem do uruchomienia rejestru jest wyrażenie zgody przez Komisję Europejską na wprowadzenie do Krajowego Rejestru tabel rozdziału uprawnień wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2005-2007 oraz wykazu instalacji czasowo wykluczonych ze wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. Krajowy Administrator w chwili obecnej przygotowuje się do otwierania rachunków posiadania dla prowadzących instalacje i osobistych rachunków posiadania dla podmiotów pośredniczących w obrocie.</p>
        <p xml:id="div-20">Wyjaśnienia w tej sprawie zostały przekazane przez stronę polską do Komisji Europejskiej w celu odstąpienia od wszczętego postępowania.</p>
        <p xml:id="div-21">Drugi wymieniony powyżej dokument, czyli decyzja nr 280/2004/WE, stworzył podstawy prawne do monitorowania emisji gazów cieplarnianych w krajach członkowskich, na podstawie którego kraje są zobowiązane do opracowania i wdrożenia krajowych programów redukcji emisji, w tym podjętych działań, a także projekcji emisji do 2020 r. dla każdego gazu i sektora, monitorowania postępu w wypełnianiu postanowień Konwencji Klimatycznej i Protokołu z Kioto, w tym wdrażania systemu handlu emisjami i innych mechanizmów przyjętych w Protokole. Kraje członkowskie zobowiązane są do corocznego raportowania do Komisji Europejskiej stanu emisji i pochłaniania w roku poprzedzającym, a co dwa lata - oceny postępu w wypełnianiu zobowiązań w tym zakresie, stanu wdrażania w zakresie krajowych programów, inwentaryzacji oraz krajowych systemów i rejestrów. Raporty musza być przygotowywane z zachowaniem punktualności, kompletności, dokładności, przejrzystości. Muszą także umożliwiać porównywanie wyników z wszystkimi krajami członkowskimi.</p>
        <p xml:id="div-22">Ww. decyzja nakłada zobowiązanie do wykonania przez resort środowiska m.in. następujących raportów:</p>
        <p xml:id="div-23">- IV Raport Rządowy dla Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu;</p>
        <p xml:id="div-24">- Raport dla wykazania postępu w wypełnianiu przez Polskę zobowiązań Protokołu z Kioto;</p>
        <p xml:id="div-25">- Raport dla oceny przewidywanego postępu, wymagany zgodnie z art. 3 ust. 2 Decyzji 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto.</p>
        <p xml:id="div-26">W raportach tych powinny zostać zawarte projekcje emisji gazów cieplarnianych. Dane wejściowe do opracowania prognoz (tzw. aktywności) pozyskane zostały od resortów m.in. gospodarki, rolnictwa i transportu. Opracowane prognozy emisji na bazie tego materiału są umieszczone w ww. raportach. Wyżej wymienione dokumenty są po uzgodnieniach wewnętrznych i międzyresortowych. Materiał ten został przedłożony pod obrady Komitetu Europejskiego Rady Ministrów w czerwcu br. Podczas obrad KERM resort gospodarki zgłosił uwagi do ww. dokumentu, że warianty emisji prezentowane w raportach powinny zostać oparte na jednym scenariuszu ˝podstawowym - węglowym˝ zawartym w ˝Długoterminowej prognozie zapotrzebowania na paliwa i energię do roku 2025˝ (wykonanej przez Agencję Rynku Energii SA w listopadzie 2004 r.). Według resortu gospodarki przyjmowany w raportach ˝scenariusz efektywnościowy˝ jest niewłaściwy, gdyż zakłada przyrosty produkcji energii elektrycznej oparty na gazie, a wzrost ceny gazu wpłynął i wpłynie na ograniczenie ekonomicznych możliwości użycia gazu do produkcji energii w elektrowniach zawodowych. W tej sytuacji zasadne jest przygotowanie wariantu emisji wg scenariusza ˝podstawowego - węglowego˝. W związku z deklaracją Ministerstwa Gospodarki w zakresie sfinansowania i przekazania Ministerstwu Środowiska w pierwszych dniach czerwca br. projekcji wariantu ˝podstawowego - węglowego˝ krajowego zużycia energii, w podziale na sektory i rodzaje paliw, w latach 2000-2020 w odstępach pięcioletnich (2005, 2010, 2015, 2020). Resort środowiska oczekuje na ww. dane, które mają zostać przekazane na początku czerwca. Na tej podstawie zostanie dokonane ponowne przeliczenie wariantów emisji i ten materiał zostanie przekazany ponownie pod obrady KERM, a następnie do Komisji Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-27">Odnosząc się do sygnalizowanych obaw o grożące Polsce ewentualne sankcje z powodu niewypełnienia zobowiązań akcesyjnych, należy podkreślić, że zarówno kierowany przeze mnie resort, jak i pozostałe resorty dokładają wszelkich starań, by nie dopuścić do sytuacji postawienia kraju przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Podkreślenia wymaga także fakt, że sankcje wobec państw członkowskich za nieprzestrzeganie prawa ochrony środowiska, w tym kary pieniężne, są stosowane w ostateczności. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy wszystkie etapy działań zapobiegawczych kończą się niepowodzeniem, jak również nieskuteczne okazuje się postępowanie wyjaśniające pomiędzy Komisją Europejską a państwem członkowskim, prowadzone w świetle art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę.Europejską.. Procedura w.sprawach o naruszenie prawa, która składa się z kilku etapów, umożliwia krajom członkowskim złożenie wyjaśnień oraz podjęcie działań służących rozwiązaniu problemu, zanim Komisja Europejska wniesie sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.</p>
        <p xml:id="div-28">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-29">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-30">Agnieszka Bolesta</p>
        <p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 6 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>