text_structure.xml
4.65 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Katarzyny Marii Piekarskiej, przekazane przy piśmie Nr SPS-024-1094/06, pragnę poinformować, że koncepcja włączenia Instytutu Reumatologii w struktury Akademii Medycznej w Warszawie stanowiła element założeń kierunkowych reorganizacji i restrukturyzacji instytutów nadzorowanych przez Ministra Zdrowia.</p>
<p xml:id="div-2">Przeprowadzanie analizy funkcjonowania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra Zdrowia stanowiło element tego typu działań prowadzonych we wszystkich resortach. W resorcie zdrowia ich celem było wypracowanie optymalnego modelu placówek mogących podejmować zadania w zakresie nauki, ochrony zdrowia i służby państwowej w danym obszarze. Oceny jednostek dokonał powołany przeze mnie Zespół, który dokonał wielopłaszczyznowej analizy struktur instytutów, stosunków własnościowych, kadry, potencjału naukowego i sytuacji ekonomicznej oraz roli w systemie nauki i ochrony zdrowia, kierując się następującymi wskazaniami:</p>
<p xml:id="div-3">- koniecznością koncentracji potencjału naukowego i tworzenia prężnych jednostek zdolnych do działania w europejskim obszarze badawczym,</p>
<p xml:id="div-4">- potrzebą dalszego wzmacniania poszczególnych dziedzin nauk medycznych, w tym wzmocnieniem realizacji strategicznych polityk w dziedzinie zdrowia publicznego,</p>
<p xml:id="div-5">- stworzeniem warunków organizacyjno-prawnych ukierunkowanych na zmniejszenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez poszczególne jednostki badawczo-rozwojowe,</p>
<p xml:id="div-6">- bardziej efektywnym wykorzystywaniem infrastruktury, aparatury i sprzętu medycznego,</p>
<p xml:id="div-7">- stworzeniem warunków umożliwiających osiąganie zadowalających wyników finansowych.</p>
<p xml:id="div-8">Koncepcja włączenia Instytutu Reumatologii do Akademii Medycznej w Warszawie oparta była na następujących ustaleniach Zespołu.</p>
<p xml:id="div-9">Mimo posiadania kadry naukowej o bardzo wysokich kwalifikacjach i dysponowania odpowiednią bazą, Instytut realizuje relatywnie niewielką liczbę grantów i programów naukowych, ma bardzo ograniczoną współpracę z zagranicą. Na tym tle liczba publikacji naukowych pracowników oraz znaczący udział w kształceniu podyplomowym skłania do wniosku, że funkcjonowanie jednostki w strukturze renomowanej uczelni miałoby pozytywny wpływ na pełne wykorzystanie potencjału naukowego. Instytut, który ma wszelkie dane po temu, nie spełnia funkcji jednostki użyteczności publicznej, czego dowodzi chociażby fakt, iż nie były zgłaszane projekty działań z zakresu epidemiologii i zdrowia publicznego. Działalność polegająca na wykonywaniu wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych (co należy do obowiązków statutowych Instytutu) jest realizowana w sposób wysoce niezadowalający. Kontrakty realizowane przez instytut są nieadekwatne do jego możliwości, w efekcie czego baza łóżkowa jest niewykorzystana, a równocześnie okres oczekiwania na leczenie jest bardzo długi. Poza powyższym kontrola doraźna przeprowadzona na moje polecenie w miesiącu lutym br. w komórce organizacyjnej Instytutu w Konstancinie Jeziornej ujawniła cały szereg nieprawidłowości, w tym podejmowanie decyzji niezgodnych z prawem w sferze zarządzania, a także gospodarki finansowej, co stanowi dodatkową przesłankę podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania uchybień.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że gdyby doszło do realizacji omawianej koncepcji, nie stanowi to zagrożenia dla pacjentów, jako że część kliniczna Instytutu działałaby jako szpital kliniczny Uczelni, przy czym reorganizacja i restrukturyzacja placówki umożliwiałaby pełniejsze wykorzystanie jej potencjału, umożliwiając leczenie większej niż obecnie liczby pacjentów.</p>
<p xml:id="div-11">Przedkładając powyższe chciałbym zaznaczyć, iż nie jest wykluczone odstąpienie od omawianej koncepcji restrukturyzacyjnej, szczególnie wówczas gdyby Instytut opracował i przedłożył program naprawczy.</p>
<p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Jarosław Pinkas</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 5 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>