text_structure.xml 9.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 8 maja 2006 roku, znak: SPS-024-1046/06 zapytanie z dnia 7 kwietnia 2006 roku złożone przez Pana Jana Filipa Libickiego, Posła na Sejm RP, w sprawie dyskryminacji przez pracodawców osób cierpiących na epilepsję uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Przede wszystkim należy podkreślić, iż problematyka związana z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych i trudnościami, jakie napotykają te osoby w życiu codziennym, nie jest obojętna dla Rządu RP. Systematycznie podejmowane są działania mające na celu pobudzanie aktywności zawodowej tej grupy osób oraz poprawę ich ogólnej sytuacji. Jest oczywiste, iż działania te dotyczą również osób cierpiących na epilepsję, które są traktowane z taką samą uwagą, jak osoby z innymi rodzajami niepełnosprawności.</p>
        <p xml:id="div-3">Wśród inicjatyw podejmowanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej oraz Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych należą m. in. nowe rozwiązania legislacyjne zawarte w projekcie nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, ze zm.). Całokształt zawartych w projekcie uregulowań ma uprościć i ujednolicić system wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych, co powinno skutkować zwiększeniem aktywności tych osób zarówno na otwartym, jak i chronionym rynku pracy.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto w ramach Działania 1.4 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich ˝Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych˝, a także Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL (głównie Obszar tematyczny A: ˝Ułatwianie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich˝), których perspektywa programowa dotyczy lat 2004-2006, przewidziane są działania mające m.in. na celu identyfikację barier w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych oraz poszukiwanie rozwiązań umożliwiających podjęcie pracy osobom, które ze względu na niepełnosprawność mogą mieć trudności w dostosowaniu się do tradycyjnej organizacji pracy. Jako jeden z kluczowych elementów tych procesów uznano tworzenie pozytywnego wizerunku osoby niepełnosprawnej jako pracownika oraz kształtowanie pozytywnych postaw wobec niepełnosprawnych, które to postawy oparte będą na zrozumieniu ich specyficznych potrzeb.</p>
        <p xml:id="div-5">Jednym z projektów realizowanych dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej w ramach Działania 1.4 jest ogólnopolska kampania medialna ˝Praca dla każdego niepełnosprawnego˝ realizowana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Głównym zadaniem kampanii jest zmiana postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych wśród pracodawców i pracowników otwartego rynku pracy. Edukacja w tej formie zaowocuje z pewnością wykształceniem pozytywnych postaw pracodawców i stopniowym zmniejszaniem przejawów dyskryminacji osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Obecnie w ramach Działania 1.4 realizowane są również inne projekty, np. prace badawcze, kampanie społeczne, szkolenia, które mają zdiagnozować przyczyny trudnej sytuacji osób niepełnosprawnych na rynku pracy oraz przeciwdziałać jej. Realizatorami projektów są m.in. PFRON, instytucje rynku pracy, organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego, a także pracodawcy.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto wiele Partnerstw na rzecz Rozwoju zawiązanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL koncentruje swe działania na osobach niepełnosprawnych ze schorzeniami szczególnie utrudniającymi wykonywanie pracy, do których niewątpliwie należy epilepsja.</p>
        <p xml:id="div-7">Również w przyszłym okresie programowania 2007-2013 przewiduje się wspieranie działań mających zapewnić równy dostęp do zatrudnienia wszystkim osobom doświadczającym różnego rodzaju dyskryminacji na rynku pracy, w szczególności osobom niepełnosprawnym (Program Operacyjny Kapitał Ludzki - projekt dokumentu z maja 2006).</p>
        <p xml:id="div-8">Należy zwrócić uwagę, iż zmiana nastawienia pracodawców do osób niepełnosprawnych cierpiących na konkretne schorzenia nie jest możliwa do osiągnięcia jedynie poprzez działania rządu czy poszczególnych ministrów. W procesie tym szczególne jest miejsce edukacji społecznej, która jest widoczna m.in. poprzez opisane powyżej działania. Podkreślenia wymaga, iż zmiana nastawienia pracodawców poprzez akcje o charakterze informacyjnym i utrzymywanie systemu zachęt do zatrudniania osób niepełnosprawnych należą do nielicznych środków, którymi może posługiwać się rząd demokratycznego państwa prawnego. Nie sposób bowiem wyobrazić sobie sytuacji, w której zostałby nałożony na kogokolwiek obowiązek zatrudniania jakiejś grupy społecznej. Tym bardziej, że nie skutkowałoby to poprawą wizerunku tych osób, a wręcz przeciwnie, mogłoby zmienić nastawienie do nich na bardzo negatywne. W ramach swoich możliwości Minister Pracy i Polityki Społecznej oraz Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych podejmują wszelkie działania, które mają skutkować zwiększeniem poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w tym również osób cierpiących na epilepsję. Wypada wspomnieć tu także o współpracy z samorządami i organizacjami pozarządowymi, która realizowana jest przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, jak i poprzez jego Biuro.</p>
        <p xml:id="div-9">Do działań systemowych unormowanych w ustawie o rehabilitacji (...) należą rozwiązania, o których mowa w art. 26a tej ustawy. Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej może otrzymać dofinansowanie do wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej w wysokości określonej w ust. 1 ww. przepisu, a ponadto kwotę odpowiadającą 75% najniższego wynagrodzenia, m.in. w przypadku pracownika cierpiącego na epilepsję. Pracodawca z otwartego rynku pracy może otrzymać dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego w wysokości 70% kwot określonych w art. 26a ust. 1, a jeśli pracownik ten cierpi na epilepsję, dofinansowanie to wzrasta do 90% tych kwot. Zauważalne jest zatem znacząco wyższe wsparcie zatrudniania osób borykających się ze szczególnie trudnymi rodzajami niepełnosprawności, do których należą osoby dotknięte epilepsją.</p>
        <p xml:id="div-10">Efektem długofalowej polityki państwa mającej na celu poprawę sytuacji osób niepełnosprawnych jest fakt, iż wypracowany w Polsce system wspierania tych osób został doceniony na arenie międzynarodowej. Na początku br. Prezydent RP i Prezes Rady Ministrów zostali poinformowani o przyznaniu Polsce międzynarodowej nagrody im. Franklina Delano Roosevelta w dziedzinie niepełnosprawności (Franklin Delano Roosevelt International Disability Award) ustanowionej wspólnie przez The Franklin and Eleanor Roosevelt Institute oraz World Committee on Disability. Decyzja o przyznaniu tej nagrody Polsce została podjęta po zasięgnięciu opinii światowych ekspertów zajmujących się problematyką niepełnosprawności. W uzasadnieniu decyzji kierownictwo Instytutu podkreśliło osiągnięcia Polski w zakresie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym ochrony praw tych osób, poprawy jakości ich życia, a także pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, odnosząc się do rozwiązań zawartych w polskim ustawodawstwie, a zwłaszcza w ustawie o rehabilitacji (...).</p>
        <p xml:id="div-11">Jednocześnie należy stwierdzić, iż osoba, która spotyka się z dyskryminacją ze strony pracodawcy nawet w trakcie procesu rekrutacji jest chroniona przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94, z późn. zm.). Szczególne znaczenie ma w tym przypadku art. 11</p>
        <p xml:id="div-12">Kodeksu pracy, który stanowi, iż ˝jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na (...) niepełnosprawność (...) - jest niedopuszczalna˝, oraz art. 18</p>
        <p xml:id="div-13">, który bezpośrednio zakazuje dyskryminacji w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Osoba dyskryminowana ma prawo do odszkodowania i powinna w sytuacji, kiedy dochodzi do przypadków jej dyskryminowania, złożyć odpowiedni pozew do sądu pracy.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Paweł Wypych</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 31 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>