text_structure.xml 3.28 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo, nr SPS-024-1019/06 z dnia 8 maja 2006 r., uprzejmie przedstawiam odpowiedź na zapytanie Pana Posła Józefa Stępkowskiego w sprawie udziału przedstawicieli Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa w pracach nad projektem nowelizacji ustawy o Służbie Więziennej.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) ˝organizacja związkowa (...) ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych˝. Z kolei w ust. 2 wzmiankowanego przepisu stanowi się, iż ˝organy władzy i administracji rządowej (...) kierują założenia albo projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii, nie krótszy jednak niż 30 dni˝.</p>
        <p xml:id="div-3">W oparciu o wyżej przywołane przepisy Andrzej Grzelak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, podjął decyzję, aby już zredagowany w ramach prac Zespołu Nr 9 do spraw reformy więziennictwa projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761, z późn. zm.) przekazać do Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa w ramach tzw. konsultacji społecznych. Podkreślić należy, że taki tryb prac legislacyjnych jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa i dotychczasową praktyką, każdorazowo bowiem Minister Sprawiedliwości przekazywał do zaopiniowania Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa projekty tych aktów normatywnych, które dotyczyły praw, uprawnień i obowiązków funkcjonariuszy Służby Więziennej, czyli aktów prawnych, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto, zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, organizacja związkowa ma prawo samodzielnego występowania z wnioskami o wydanie lub zmianę ustawy albo innego aktu prawnego w zakresie spraw objętych zadaniami związku zawodowego. Odpowiedni wniosek dotyczący ustawy o Służbie Więziennej NSZZ FiPW mógłby skierować albo do posłów, albo do organu mającego prawo inicjatywy ustawodawczej, czyli do Ministra Sprawiedliwości.</p>
        <p xml:id="div-5">Reasumując, udział strony związkowej w pracach legislacyjnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej prowadzonych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej przewidziany jest głównie w fazie opiniowania zaproponowanych w projekcie rozwiązań.</p>
        <p xml:id="div-6">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-7">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-8">Andrzej Grzelak</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 18 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>