text_structure.xml 5.31 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem złożonym przez Pana Posła na Sejm Radosława Pardę z dnia 11 kwietnia 2006 r., przekazanym przy piśmie nr SPS-024-969/06 z dnia 20 kwietnia br., w sprawie niezgodności uchwały nr III/28 z dnia 30 września 2002 r. Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej z obowiązującym w Polsce prawem, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz.U. Nr 155, poz. 1298) określiła szczegółowo prawa i obowiązki polskiego związku sportowego, stanowiąc m.in. w art. 12 ust. 1 pkt 9, że do jego zadań należy prowadzenie postępowań dyscyplinarnych na zasadach ustalonych w regulaminach polskiego związku sportowego. Ponadto ustawodawca w art. 39 ustawy postanowił, że odpowiedzialność dyscyplinarna związana z naruszeniem, w czasie lub w związku z zawodami, reguł technicznych i dyscyplinarnych określonych przez właściwe polskie związki sportowe jest realizowana w trybie i na zasadach ustalonych w ich regulaminach, z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych organizacji sportowych. Ustawa przyznała polskim związkom sportowym szerokie kompetencje odnośnie danej dyscypliny sportu uznając, że mają one wyłączne prawo do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach, niezastrzeżonych w ustawie dla organów administracji rządowej lub innych podmiotów.</p>
        <p xml:id="div-3">Z uwagi na fakt członkostwa PZPN w strukturach organizacji międzynarodowych pewne zasady, dotyczące np. odpowiedzialności dyscyplinarnej, są bezpośrednio implementowane i mają zastosowanie na gruncie polskim. W przypadku Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN - jest on oparty na art. 49 statutu UEFA. Minister Sportu nie ma instrumentów władczego wkraczania w wewnętrzne sprawy polskich związków sportowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy działalność polskiego związku sportowego jest niezgodna z prawem, postanowieniami statutu lub regulaminów. Tym bardziej nie może on ingerować w sprawy rozstrzygnięć dyscyplinarnych, ani wpływać na sposób karania klubów sportowych. Stanowiłoby to niedozwoloną ingerencję w wewnętrzne sprawy w istocie autonomicznych podmiotów, którym przepisy prawa przyznają określone uprawnienia. W tym kontekście należy uznać, że Uchwała Zarządu PZPN z dnia 30 września 2002 r., skutkuje sui generis wobec klubów sportowych, które są członkami PZPN (na podstawie dobrowolnie wypełnionych deklaracji), a nie wobec osób fizycznych, tj. kibiców. Kara dyscyplinarna - jaką jest,,zakaz stadionowy˝, określona w § 4 ust. 2 pkt 2 Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN, orzekana jest zgodnie z § 54 w zw. § 33 lit. m) Statutu Polskiego Związku Piłki Nożnej, przy zachowaniu zasady dwuinstancyjności. PZPN nie posiada uprawnień do karania kibiców sportowych, gdyż wszystkie uprawnienia w tym zakresie posiadają sądy powszechne, na podstawie odrębnych przepisów.</p>
        <p xml:id="div-4">Ograniczone działania jakie może podjąć PZPN, w tym,,zakaz stadionowy˝ mają charakter dyscyplinujący i wynikają z niezapewnienia przez klub, który organizuje w ramach współzawodnictwa sportowego mecz piłki nożnej na obiekcie sportowym, którego jest właścicielem, odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa imprez sportowych określonych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych z dnia 22 sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 909) i Wytycznych PZPN w sprawie wymogów techniczno-organizacyjnych dla poprawy bezpieczeństwa (Biuletyn PZPN 1/95). Zamierzonym efektem nałożenia na klub takiej sankcji przez PZPN, a nawet sama możliwość jej nałożenia, jest konieczność podjęcia przez każdy z klubów sportowych, wszystkich możliwych działań organizacyjnych, technicznych, logistycznych, edukacyjnych, które przyczynią się do zminimalizowania skutków występowania aktów agresji stadionowej. Z analogicznych uprawnień korzystają krajowe federacje piłkarskie (członkowie międzynarodowych organizacji UEFA/FIFA) w wielu innych krajach. Oceniając skuteczność takich działań, należy stwierdzić, że pomimo wysokiego stopnia dolegliwości finansowej dla klubu (brak wpływów ze sprzedaży biletów na organizowany mecz), zamierzony efekt nie zawsze zostaje osiągnięty, wiąże się to jednak z uchybieniami we wdrażaniu przez klub procedur bezpieczeństwa organizowania imprez.</p>
        <p xml:id="div-5">Przedstawiona w interpelacji teza o niezgodności Uchwały Zarządu PZPN z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym, jest niezasadna. Jak wykazano wyżej, PZPN posiada uprawnienia do nakładania kar dyscyplinarnych wobec swoich członków. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Ministerstwo Sportu jest aktywnie zaangażowane we wspieranie wszystkich działań polskich związków sportowych, mających na celu poprawę poziomu organizacji bezpieczeństwa imprez sportowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-7">Minister</p>
        <p xml:id="div-8">Tomasz Lipiec</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 10 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>