text_structure.xml
5.26 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W dniu 7 kwietnia 2006 r. wpłynęło do Ministra Finansów pismo Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, znak: SPS-024-875/06, przekazujące w załączeniu zapytanie Pana Posła Jerzego Zawiszy z dnia 30 marca 2006 r. dotyczące problematyki opodatkowania dochodów polskich podatników uzyskanych z pracy świadczonej na terytorium Zjednoczonego Królestwa.</p>
<p xml:id="div-2">Minister Finansów uprzejmie informuje, iż w 2004 roku podjęto rozmowy ze stroną brytyjską w celu renegocjacji polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W nowej umowie planowane jest przyjęcie innej metody zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, tzw. metody wyłączenia z progresją. Zgodnie z tą metodą, dochód uzyskany w Zjednoczonym Królestwie będzie zwolniony w Polsce od podatku, natomiast będzie wzięty pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od dochodów uzyskanych w Polsce. Metoda ta zastąpi obecnie obowiązującą metodę zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, tzw. metodę zaliczenia proporcjonalnego, polegającą na tym, że podatek zapłacony w Zjednoczonym Królestwie jest zaliczany na poczet podatku polskiego obliczonego od całości dochodów (tj. uzyskanych ze źródeł polskich i brytyjskich) w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł brytyjskich pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Druga tura negocjacji i ich zakończenie przewidziane są w tym roku. Prawdopodobne jest zatem, iż już w 2006 r. zostanie podpisana nowa umowa.</p>
<p xml:id="div-3">W chwili obecnej prowadzone są prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które pozwolą Polakom pracującym za granicą zrekompensować wyższe koszty utrzymania, m.in. poprzez odliczenie od dochodu kwoty, odpowiadającej 30% diety dla osób delegowanych za granicę, za każdy dzień, w którym praca była wykonywana. Rząd liczy na to, że przed końcem tego roku Parlament RP zmiany te uchwali.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie Minister Finansów pragnie zauważyć, iż nie ma w Polsce podwójnego opodatkowania. Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z 81 państwami. Problem niekorzystnego ukształtowania sytuacji podatkowej niektórych osób zamieszkałych w Polsce i pracujących w Zjednoczonym Królestwie nie wypływa z konstrukcji przyjętych przez Polskę rozwiązań, dotyczących zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Metody zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, tj. metoda proporcjonalnego odliczenia lub metoda wyłączenia z progresją, zostały wypracowane w praktyce międzynarodowej OECD i odpowiadają międzynarodowym standardom. Tego typu metody są powszechnie stosowane przez wiele innych krajów na świecie.</p>
<p xml:id="div-5">Źródeł niekorzystnego ukształtowania sytuacji podatkowej niektórych osób pracujących za granicą należy szukać w finansowo-ekonomicznych uwarunkowaniach państwa, w którym praca jest świadczona. I tak niekorzystna sytuacja Polaków pracujących w Zjednoczonym Królestwie wynika z różnic w wysokości dochodów, kosztach utrzymania oraz w systemach podatkowych (np. w Zjednoczonym Królestwie kwota wolna od podatku jest znacznie wyższa niż kwota wolna od podatku w Polsce).</p>
<p xml:id="div-6">W chwili obecnej Minister Finansów dąży do rozwiązania przedstawionego przez Pana Posła Jerzego Zawiszę problemu poprzez:</p>
<p xml:id="div-7">- szybkie sfinalizowanie negocjacji i ratyfikację renegocjowanej umowy z Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,</p>
<p xml:id="div-8">- wprowadzenie zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, które pozwolą Polakom pracującym za granicą (nie tylko w Zjednoczonym Królestwie) na zrekompensowanie wyższych kosztów utrzymania.</p>
<p xml:id="div-9">Możliwość wprowadzenia przepisów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń za pracę najemną wykonywaną za granicą była przedmiotem analizy. Jej wyniki dość jednoznacznie wykazały, że brak jest przesłanek, od zaistnienia których Ordynacja podatkowa uzależnia prawo do wydania takich przepisów. Te przesłanki to interes publiczny lub ważny interes podatnika. Trudno stwierdzić istnienie interesu publicznego dla wydania takich przepisów. Odnosząc się natomiast do drugiej przesłanki, należy wskazać iż zarówno z przepisów Ordynacji podatkowej, jak i z treści orzecznictwa sądów polskich wynika jednoznacznie, że spełnienie przesłanki ważnego interesu podatnika następuje w sytuacji, gdy istnieje zagrożenie interesów podatnika, a w szczególności podstaw jego egzystencji.</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Marian Banaś</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 27 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>