text_structure.xml 6.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 31 marca 2006 r. (znak: SPS-024-837/06), w sprawie zapytania Pana Posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego dotyczącego przyszłości Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego ˝PZL - Kalisz˝ S.A., przedstawiam Panu Marszałkowi stanowisko Ministra Gospodarki (MG) wobec problemów podniesionych w przedmiotowym zapytaniu.</p>
        <p xml:id="div-2">1. WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. - realizując zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, a w szczególności zabezpieczając dostawy podzespołów do produkcji sprzętu lotniczego - odgrywa znaczącą rolę w pozamilitarnym systemie bezpieczeństwa państwa. Potwierdzeniem tego jest zaliczenie Spółki do podmiotów przemysłowego potencjału obronnego (ppo), co nastąpiło na mocy rozporządzenia RM z dnia 15 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu spółek, przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych, prowadzących działalność na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, a także spółek realizujących obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa oraz dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz.U. z 2003 r., nr 86, poz. 790). Ponadto WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. - na podstawie rozporządzenia RM z dnia 20 sierpnia 2004 r. (Dz.U. Nr 192, poz. 1965) - została zaliczona do przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym.</p>
        <p xml:id="div-3">2. W pierwszej połowie bieżącej dekady w sektorze ppo zapoczątkowane zostały procesy konsolidacyjne, przebiegające zgodnie z kierunkami określonymi w przyjętej przez RM w dniu 14 maja 2002 r. ˝Strategii przekształceń strukturalnych przemysłowego potencjału obronnego w latach 2002-2005˝. Najistotniejszym elementem tych procesów było utworzenie dwóch grup kapitałowych: amunicyjno-rakietowo-pancernej skupionej wokół BUMAR Sp. z o.o. (Grupa BUMAR) oraz lotniczo-radioelektronicznej, w której rolę spółki dominującej odgrywa Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (Grupa ARP).</p>
        <p xml:id="div-4">Ewentualne objęcie WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. procesami konsolidacyjnymi jest przedmiotem dyskusji w ramach prac nad programem dalszych przekształceń własnościowych ppo. W tym względzie żadne ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły. Każda z możliwych opcji wymaga bowiem starannego rozważenia pod kątem wpływu przewidywanych rozwiązań na sytuację grup kapitałowych oraz samej WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. w wymiarze ekonomiczno-finansowym, produktowym, technologicznym i handlowym. Wspomniane prace są prowadzone w ramach specjalnie powołanego w tym celu Zespołu zadaniowego, z udziałem przedstawicieli MG, MSP, MON, MF, MEiN, MSZ oraz MSWiA. Problematyka przekształceń strukturalnych ppo jest także przedmiotem szerokich konsultacji społecznych na forum Zespołu Trójstronnego ds. Społeczno-Gospodarczych Warunków Restrukturyzacji Zakładów PPO.</p>
        <p xml:id="div-5">3. WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. dążąc do poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wzmocnienia konkurencyjności, przygotowała ˝Program restrukturyzacji Spółki na lata 2003-2007˝, z którym to dokumentem zapoznał się także Minister Gospodarki i Pracy (MGiP). We wspomnianym programie przyjęto, iż jednym ze źródeł finansowania działań restrukturyzacyjnych Spółki będzie bezzwrotne wsparcie z MGiP lub Ministerstwa Skarbu Państwa, w kwocie 13.352,5 tys. zł, głównie z przeznaczeniem na zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do zapewnienia produkcji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego. W latach 2003-2004 MGiP udzielił Spółce - w trybie ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych - wsparcia dla działań restrukturyzacyjnych w łącznej wysokości 3.492,0 tys. zł, z przeznaczeniem na działalność badawczo-rozwojową i pozyskiwanie majątku niezbędnego do zapewnienia produkcji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego. W dniu 23 lutego 2005 r. - w związku z planowaną przez Spółkę kontynuacją działań restrukturyzacyjnych - WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. zwróciła się do MGiP z wnioskiem o przyznanie w 2005 r. wsparcia w kwocie 5.020,0 tys. zł, z przeznaczeniem na zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do produkcji części do silników czołgowych, trakcyjnych i lotniczych oraz na prace badawczo-rozwojowe związane z modernizacją silnika lotniczego tłokowego. Ponieważ od 2004 r. do chwili obecnej Skarb Państwa nie uzyskał żadnych przychodów z prywatyzacji spółek ppo - które w myśl ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji... stanowią źródło finansowego wspomagania procesu przebudowy strukturalnej ppo - MGiP nie miał możliwości udzielenia WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. wsparcia, o które spółka wystąpiła. Biorąc powyższe pod uwagę oraz dostrzegając potrzebę udzielenia spółce wsparcia, MG w dniu 6 lutego 2006 r. zwrócił się do Prezesa ARP S.A. - Spółki, która już wcześniej utrzymywała kontakty biznesowe z WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A oraz jest mocno zaangażowana w proces restrukturyzacji ppo - o rozważenie możliwości kontynuacji udzielenia WSK ˝PZL - Kalisz˝ S.A. pomocy publicznej indywidualnej na restrukturyzację w kwocie 9.860.500 zł, tj. w wysokości niezrealizowanego wsparcia przez MG. W przedmiotowym wystąpieniu MG zastrzegł, że wymieniona pomoc publiczna powinna być udzielona zgodnie z założeniami Programu restrukturyzacji Spółki na lata 2003-2007.</p>
        <p xml:id="div-6">Z informacji uzyskanych w ARP S.A. wynika, że wystąpienie MG jest przedmiotem wnikliwych analiz, zaś decyzja w tej sprawie ma zapaść w maju br.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Andrzej Kaczmarek</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 24 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>