text_structure.xml 4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację z dnia 31 marca 2006 r. znak: SPS-024-825/06 Pana Posła Czesława Litwina w sprawie problemów wynikających z braku ujednolicenia warunków funkcjonowania rodzinnych domów dziecka, udzielam następujących wyjaśnień:</p>
        <p xml:id="div-2">Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego funkcjonują w oparciu o przepisy zawarte w:</p>
        <p xml:id="div-3">- ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64 poz. 593 z późn. zm.);</p>
        <p xml:id="div-4">- rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.U. Nr 37 poz. 331);</p>
        <p xml:id="div-5">- rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie określenia zryczałtowanej kwoty na utrzymanie dziecka oraz stawek na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej (Dz.U. 245 poz. 2461.</p>
        <p xml:id="div-6">Odpowiadając na pierwszą kwestię podnoszoną przez Pana Posła w interpelacji, uprzejmie informuję, że wszystkie świadczenia pieniężne, do których uprawnione są pośrednio, czy też bezpośrednio dzieci umieszczone w różnych formach opieki zastępczej obliczane są od tzw. ˝podstawy˝, która obecnie wynosi 1621 zł. Do czasu wejścia w życie rozporządzenia z 5 listopada 2005 r. w sprawie określania zryczałtowanej kwoty (...), placówki typu rodzinnego były wyłączone ze stosowania tej zasady i wszystkie świadczenia były obliczane od średniego wynagrodzenia. Uznano, że nie ma powodu w dalszym ciągu utrzymywać takiego stanu i zmieniono prawo tak, aby wszystkie świadczenia dla dzieci pozbawionych opieki rodziców obliczane były od ˝podstawy˝. Placówki typu rodzinnego nie poniosły z tego tytułu żadnych strat, bowiem przy zmianie prawa, w omawianym zakresie, dostosowano wartość procentową ˝podstawy˝ do poprzedniej wysokości kwot. Zgodnie z zapisami ustawy o pomocy społecznej wysokość ˝podstawy˝ będzie raz na trzy lata podlegała weryfikacji w terminach weryfikacji kryteriów dochodowych. Pierwsza weryfikacja kryteriów dochodowych jest planowana w bieżącym roku i ze wstępnej analizy wynika, że kwota ˝podstawy˝ ulegnie podwyższeniu.</p>
        <p xml:id="div-7">W przywołanym rozporządzeniu określono zryczałtowaną kwotę na utrzymanie dziecka - jest to kwota wskazana wprost oraz stawki na bieżące funkcjonowanie placówki. Wypłacenie przez powiat stawek jest uzależnione od faktycznie poniesionych przez placówkę rodzinną wydatków. Dlatego też nie można było, tak jak Pan Poseł sugeruje, określić dolnej granicy kwot.</p>
        <p xml:id="div-8">Na zakończenie pragnę poinformować Pana Posła, że Dyrektor placówki rodzinnej funkcjonującej na terenie Powiatu Głogowskiego od kilku lat prowadzi korespondencję z Departamentem Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w której zgłasza różnego rodzaju problemy. Zastanawiający jest fakt, że choć prawo jest jednolite dla wszystkich placówek rodzinnych i tak samo stosowane przez wszystkie powiaty, to tylko na terenie Powiatu Głogowskiego często dochodzi do sporów interpretacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-9">Wynika to prawdopodobnie z niemożności nawiązania właściwej współpracy pomiędzy Dyrektorem placówki, a Starostą Powiatu Głogowskiego i - moim zdaniem - żadna zmiana prawa w zakresie funkcjonowania placówek rodzinnych nie jest w stanie zażegnać istniejącego konfliktu.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Minister</p>
        <p xml:id="div-12">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 28 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>