text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniami Pana Posła Daniela Pawłowca oraz grupy posłów LPR, pismo znak SPS-024-817/06 z dnia 31.03.2006 r., w sprawie rozwoju obszarów wiejskich pragnę przekazać następujące odpowiedzi.</p>
        <p xml:id="div-2">Pytanie 1. W jaki sposób chce Pan prowadzić politykę rolną, prowadzącą do poprawy poziomu życia rodzin rolniczych oraz innych mieszkańców obszarów wiejskich?</p>
        <p xml:id="div-3">Rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich należy do priorytetów rządu Premiera Kazimierza Marcinkiewicza. W ramach realizacji Programu Działania Rządu Solidarne Państwo opracowywany jest wieloletni, kompleksowy program wsparcia rolnictwa i wsi w Polsce pod nazwą Krajowy Program Rozwoju Wsi. Projekt Założeń do Krajowego Programu Rozwoju Wsi (KPRW) został zaakceptowany w dniu 16 marca br. przez Komitet Rady Ministrów i rekomendowany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.</p>
        <p xml:id="div-4">Krajowy Program Rozwoju Wsi będzie ważnym narzędziem koordynacji polityki państwa wobec obszarów wiejskich i realizacji zasady sprawiedliwości społecznej. Jednocześnie umożliwi osiągnięcie efektu wzajemnego uzupełniania się i wzmacniania działań podejmowanych i realizowanych w różnych resortach. Źródłem jego finansowania będzie: Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Europejski Fundusz Rybacki, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny oraz środki krajowe.</p>
        <p xml:id="div-5">Pierwszym zadaniem KPRW jest skoordynowanie działań w ramach polityk unijnych przygotowywanych do wdrożenia w ramach różnych programów operacyjnych. Drugim zadaniem jest skorelowanie instrumentów polityki krajowej rządu wobec obszarów wiejskich realizowanej przez ministerstwa i podległe jednostki, inwentaryzacja instrumentów polityki krajowej adresowanej do wsi i rolnictwa, a następnie określenie drogi jej harmonizacji wewnętrznej i z politykami Unii Europejskiej. Zadaniem trzecim jest objęcie polityką rozwoju obszarów wiejskich samorządów i różnego rodzaju instytucji publicznych i prywatnych celem skoordynowania działań na rzecz obszarów wiejskich.</p>
        <p xml:id="div-6">Celem Krajowego Programu Rozwoju Wsi jest poprawa poziomu życia rodzin rolniczych oraz innych mieszkańców obszarów wiejskich z wykorzystaniem społecznego, środowiskowego i ekonomicznego potencjału regionów. Będzie on realizowany poprzez:</p>
        <p xml:id="div-7">- poprawę sytuacji ekonomicznej rolnictwa oraz zapewnienie gospodarstwom rolnym stabilnych możliwości rozwoju funkcjonowania na Jednolitym Rynku,</p>
        <p xml:id="div-8">- zwiększenie konkurencyjności gospodarki rolno-żywnościowej,</p>
        <p xml:id="div-9">- zrównoważony rozwój obszarów wiejskich,</p>
        <p xml:id="div-10">- aktywną politykę społeczną wobec wsi i rolnictwa,</p>
        <p xml:id="div-11">- sprawne i efektywne funkcjonowanie administracji publicznej oraz instytucji i organizacji działających na rzecz rolnictwa i obszarów wiejskich,</p>
        <p xml:id="div-12">- stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju edukacji i upowszechniania wiedzy na obszarach wiejskich,</p>
        <p xml:id="div-13">- aktywną politykę wobec rybołówstwa,</p>
        <p xml:id="div-14">- usprawnienie systemu programowania polityki rozwoju,</p>
        <p xml:id="div-15">- zapewnienie środków finansowych na realizację kompleksowej i spójnej polityki rozwoju obszarów wiejskich.</p>
        <p xml:id="div-16">Pytanie 2. W jaki sposób chce pan wyeliminować korupcję i drastyczne, nieuzasadnione dysproporcje w gospodarce żywnościowej?</p>
        <p xml:id="div-17">Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizuje ˝Program Zwalczania Korupcji w ramach Strategii Antykorupcyjnej, II etap wdrażania 2005-2009˝ poprawiony przez Radę Ministrów w dniu 25.01.2005 r. W ramach wdrażania programu wdrożono w resorcie rolnictwa wewnętrzne procedury zmniejszające ryzyko wystąpienia zjawisk korupcyjnych. We współpracy z Najwyższą Izbą Kontroli wdrożono stałe zadanie postulowane w dokumencie ˝Analiza realizacji rekomendacji zawartych w corocznych raportach NIK dotyczących zagrożenia korupcją w Polsce˝, który wynika z części III harmonogramu dotyczącej rolnictwa zawartej w ww. programie. Realizacja wniosków NIK jest w ministerstwie systematycznie analizowana, a komórki realizujące wnioski pokontrolne NIK otrzymują dwa razy w roku analizę dotyczącą ich realizacji.</p>
        <p xml:id="div-18">Pytanie 3. Kiedy rząd utworzy jednolitą Inspekcję Kontroli Żywności?</p>
        <p xml:id="div-19">Przepisami zarządzenia nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 2006 r. w sprawie powołania Rady do Spraw Systemu Bezpieczeństwa Żywności została utworzona Rada do Spraw Systemu Bezpieczeństwa Żywności pełniąca funkcję organu opiniodawczo-doradczego. Funkcję przewodniczącego rady sprawuje minister rolnictwa i rozwoju wsi.</p>
        <p xml:id="div-20">W § 3 ww. zarządzenia ustanowiono, że do zadań rady należy dokonanie analizy obowiązujących przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i jakości żywności oraz opracowanie projektu jednolitego i zintegrowanego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności uwzględniającego m.in. strukturę organów administracji rządowej właściwych w sprawach bezpieczeństwa i jakości żywności oraz zasady koordynacji działań podejmowanych w tym zakresie. Powyższe działania mają na celu przygotowanie projektu rozwiązań umożliwiających optymalizację sposobu wykorzystywania zaplecza laboratoryjnego oraz potencjału ludzkiego, jakim dysponują inspekcje kontrolujące obecnie produkcję, przetwarzanie i dystrybucję żywności, a także rozwiązanie problemów, jakie pojawiają się na styku kompetencji poszczególnych urzędów.</p>
        <p xml:id="div-21">Planowane zmiany dotyczyć będą trzech inspekcji podległych ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi, a mianowicie: Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Ponadto rozważane jest włączenie do tworzonego systemu niektórych zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Inspekcji Handlowej. Przygotowywane rozwiązania realizują wynikającą z przepisów prawa wspólnotowego koncepcję nadzoru nad bezpieczeństwem żywności zgodnie z zasadą ˝od pola do stołu˝ i powinny przynieść osiągnięcie oszczędności budżetowych, przy jednoczesnym ułatwieniu prowadzenia działalności przez podmioty gospodarcze kontrolowane obecnie niezależnie przez kilka inspekcji.</p>
        <p xml:id="div-22">Jednocześnie wyjaśniam, że zgodnie z § 7 ww. zarządzenia przewodniczący rady został zobligowany do przekazania Prezesowi Rady Ministrów sprawozdania z działalności rady do dnia 30 czerwca 2006 r. Wejście w życie przygotowanych przez radę rozwiązań będzie jednak uzależnione od ich akceptacji przez Prezesa Rady Ministrów, a termin ich ewentualnego wejścia w życie - od szybkości prac legislacyjnych, konieczna będzie bowiem zmiana ustaw określających zakresy obecnych kompetencji wymienionych wyżej inspekcji.</p>
        <p xml:id="div-23">Pytanie 4. Jakie trwałe podstawy rozwoju aeroenergetyki na obszarach wiejskich chce Pan stworzyć?</p>
        <p xml:id="div-24">Racjonalne wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych jest jednym z istotnych komponentów zrównoważonego rozwoju. Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym wpływa na poprawę stanu środowiska oraz zwiększenie efektywności wykorzystania i oszczędzania zasobów surowców energetycznych. Zdaniem rządu Rzeczypospolitej Polskiej potrzebne jest zwiększenie pozyskiwania energii z biomasy, wiatru oraz małych elektrowni wodnych, co w konsekwencji przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego, promowania regionalnych struktur gospodarczych, zwiększenia zatrudnienia oraz zmniejszenia uzależnienia Polski od importu paliw i energii.</p>
        <p xml:id="div-25">Polityka energetyczna Polski do 2025 r., przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 4 stycznia 2005 r., wskazuje w sposób jednoznaczny na konieczność zwiększenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Energetyce odnawialnej poświęcony jest rozdział, z którego, jak i zresztą z całego dokumentu, wynika ranga i znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Jednym ze strategicznych celów polityki państwa jest wspieranie wykorzystania odnawialnych zasobów energii umożliwiające uzyskanie 7,5% udziału energii pochodzącej z tych źródeł w bilansie energii pierwotnej w 2010 r. Dokonywać się to ma w taki sposób, aby wykorzystanie poszczególnych rodzajów odnawialnych zasobów energii sprzyjało konkurencji promującej źródła najbardziej efektywne ekonomicznie, tak aby ich rozwój nie powodował nadmiernego wzrostu cen energii u odbiorców. Taki kierunek podejmowanych działań stanowić powinien podstawową zasadę rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii, który prowadzony jest w trzech obszarach:</p>
        <p xml:id="div-26">- energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,</p>
        <p xml:id="div-27">- ciepła z odnawialnych źródeł energii,</p>
        <p xml:id="div-28">- biokomponentów wykorzystywanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.</p>
        <p xml:id="div-29">Dla zapewnienia odnawialnym źródłom energii właściwej pozycji w energetyce Polityka energetyczna przewiduje podjęcie działań realizacyjnych w następujących kierunkach:</p>
        <p xml:id="div-30">- utrzymanie stabilnych mechanizmów wsparcia wykorzystania odnawialnych źródeł energii,</p>
        <p xml:id="div-31">- wykorzystywanie biomasy do produkcji energii elektrycznej i ciepła,</p>
        <p xml:id="div-32">- intensyfikacja wykorzystania małej energetyki wodnej,</p>
        <p xml:id="div-33">- wzrost wykorzystania energetyki wiatrowej,</p>
        <p xml:id="div-34">- zwiększenie udziału biokomponentów w rynku paliw ciekłych i biopaliw ciekłych,</p>
        <p xml:id="div-35">- rozwój przemysłu na rzecz energetyki odnawialnej.</p>
        <p xml:id="div-36">W traktacie akcesyjnym Polska przyjęła cel indykatywny udziału energii elektrycznej wytworzonej w źródłach odnawialnych w krajowym zużyciu brutto energii elektrycznej na rok 2010 w wysokości 7,5%. Należy zaznaczyć, że w Polsce od 2000 r. funkcjonuje system wsparcia wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, który jest systematycznie doskonalony. Istotne zmiany gwarantujące wzmocnienie tego systemu zapewniła nowelizacja ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z pózn. zm.). Określa ona główny mechanizm wsparcia, jakim jest nałożony na przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się sprzedażą energii elektrycznej odbiorcom końcowym, obowiązek uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki określonej ilości świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii bądź uiszczenia opłaty zastępczej. Ponadto w Polsce od kilku lat funkcjonuje na mocy ww. ustawy Prawo energetyczne obowiązek zakupu ciepła ze źródeł odnawialnych. Na skutek realizacji tego obowiązku wykorzystanie energii odnawialnej w ciepłownictwie wzrasta. W polskich warunkach do produkcji ciepła w odnawialnych źródłach energii przewiduje się przede wszystkim wykorzystanie biomasy, energii słonecznej oraz wód geotermalnych.</p>
        <p xml:id="div-37">Dodatkowym wsparciem energetyki odnawialnej jest realizacja ˝Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006˝, w ramach którego angażowane są środki publiczne z puli funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Kontynuacją tych działań będzie realizacja Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i Środowisko˝, ujętego w Narodowej Strategii Spójności 2007-2013, dokumencie, który określa priorytety i obszary wykorzystania funduszy unijnych.</p>
        <p xml:id="div-38">Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, iż rozwój aeroenergetyki ograniczony jest niską opłacalnością ze względu na relatywnie duży koszt urządzeń oraz wymagania dotyczące częstotliwości występowania, siły i stałości wiatru. Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w swoim opracowaniu z 2001 r. określił, że koszty inwestycyjne niezbędne do uzyskania 1 kWh energii w przypadku aeroenergetyki są około czterokrotnie wyższe niż w przypadku pozyskania 1kWh z energii wody lub słońca i dwudziestokrotnie wyższe niż w przypadku pozyskiwania jej z biomasy.</p>
        <p xml:id="div-39">Pytanie 5. Kiedy zostanie powołany program dla Ściany Wschodniej i innych najbiedniejszych regionów?</p>
        <p xml:id="div-40">Rząd Polski wystąpił z inicjatywą opracowania Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 jako dodatkowego instrumentu wsparcia procesów rozwojowych w województwach Polski Wschodniej. Rząd pozyskał na ten cel specjalną pulę środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dodatkowe środki finansowe na współfinansowanie programu wyasygnowane zostały z przeznaczonych dla Polski funduszy strukturalnych.</p>
        <p xml:id="div-41">W ramach programu realizowane będą duże inwestycje i przedsięwzięcia stwarzające podstawy do zainicjowania procesów trwałego rozwoju województw Polski Wschodniej. Jego priorytety wpisują się w założenia odnowionej strategii lizbońskiej postulującej rozwój gospodarki opartej na wiedzy.</p>
        <p xml:id="div-42">Dla Polski Wschodniej lata 2007-2013 będą okresem wdrażania projektów infrastrukturalnych i innych projektów rozwojowych z zakresu rozwoju zasobów ludzkich, przedsiębiorczości i innowacyjności. Następne siedem lat poświęcone będzie wdrażaniu projektów i uruchomieniu inwestycji przemysłowych i gospodarczych zapewniających trwały wzrost województw Polski Wschodniej i odsuwających w przeszłość jej dzisiejsze społeczne i ekonomiczne pozostawanie w tyle za innymi regionami Polski.</p>
        <p xml:id="div-43">Za przygotowanie Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej odpowiedzialne jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W pracach nad programem biorą czynny udział przedstawiciele innych ministerstw, samorządów województw nim objętych oraz specjalnie powołani eksperci. Instytucją zarządzającą i wdrażającą program jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej powstaje we współpracy z przedstawicielami urzędów marszałkowskich pięciu województw (lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego), ekspertami oraz przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Transportu i Budownictwa, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej jest podniesienie konkurencyjności gospodarczej i społecznej województw Polski wschodniej w układzie krajowym i europejskim oraz zwiększenie ich spójności terytorialnej w wymiarze ponadregionalnym. Cel ten nawiązuje do programu rządu RP ˝Solidarne państwo˝ i wynika ze formułowanych w perspektywie średniookresowej celów Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015 oraz jest zgodny z celem Narodowej Strategii Spójności 2007-2013, którym jest ˝przyśpieszenie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, wzrost zatrudnienia oraz zwiększenie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej z krajami Unii Europejskiej.˝</p>
        <p xml:id="div-44">Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej będzie komplementarny wobec regionalnych programów operacyjnych, które przygotowują same województwa, i wobec sektorowych programów operacyjnych: Konkurencyjna Gospodarka, Infrastruktura i Środowisko, Kapitał Ludzki oraz innych programów współfinansowanych przez Unię Europejską.</p>
        <p xml:id="div-45">Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej jest pierwszym w powojennej Polsce programem rządowym skierowanym do najsłabiej rozwiniętych obszarów naszego kraju, którego celem jest wyrównanie poziomu rozwoju między regionami wschodnimi a pozostałą częścią kraju. Pomoc ta jest niezbędna, aby zatrzymać proces pogłębiających się dysproporcji. Należy podkreślić, iż poprzez realizację programu dla Polski Wschodniej nie uszczupla się puli unijnych pieniędzy przeznaczonych na inne programy operacyjne, z których korzystać będą mogły wszystkie regiony. Pieniądze z tego programu będzie można wykorzystać na projekty związane m.in. z rozwojem infrastruktury szkół wyższych, wspieraniem funkcji metropolitalnych miast, modernizacją dróg wojewódzkich, wsparciem działań promocyjnych oraz rozbudową parków przemysłowych i naukowo - technologicznych. Obecnie została wypracowana I wersja Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.</p>
        <p xml:id="div-46">Podstawą dla przygotowania podziału środków finansowych programu będą propozycje projektów inwestycyjnych przedłożone przez samorządy pięciu województw objętych programem. Projekty te powinny spełniać cele programu dotyczące wzrostu konkurencyjności województw, innowacyjności, spójności terytorialnej i powinny pobudzać działania rozwojowe. Przez cały czas są zbierane uwagi do programu.</p>
        <p xml:id="div-47">Konsultacje społeczne projektu Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej odbywają się na organizowanych konferencjach, które stanowią forum do dyskusji dla przedstawicieli wszystkich województw*).</p>
        <p xml:id="div-48">Z poważaniem,</p>
        <p xml:id="div-49">Minister</p>
        <p xml:id="div-50">Krzysztof Jurgiel</p>
        <p xml:id="div-51">Warszawa, dnia 26 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>