text_structure.xml 8.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Mieczysława Łuczaka (znak: SPS-024-722/06) w sprawie sytuacji w służbie zdrowia proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Mając na względzie niepokoje społeczne panujące wśród pracowników ochrony zdrowia, jak również zdając sobie sprawę z konsekwencji, jakie może wywołać brak rozwiązań w zakresie wynagradzania, w tym w szczególności konsekwencje związane z otwarciem rynków pracy państw Unii Europejskiej, Minister Zdrowia przedsięwziął kroki zmierzające do polepszenia sytuacji pracowników ochrony zdrowia, tak aby zapewnić jednocześnie bezpieczeństwo wykonywania świadczeń zdrowotnych.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z poleceniem Prezesa Rady Ministrów wypracowaniem propozycji rozwiązań, jakie stanowić będą podstawę do przeznaczenia możliwie największej części dodatkowych środków finansowych, które zgodnie z obecnymi przewidywaniami zasilą system ochrony zdrowia w 2007 r. na podwyższenie wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia, zajął się Trójstronny Zespół ds. Ochrony Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-4">W skład specjalnie powołanego dla powyższego celu podzespołu działającego przy Trójstronnym Zespole weszli przedstawiciele strony rządowej, pracodawców działających w ochronie zdrowia oraz związków zawodowych zrzeszających pracowników ochrony zdrowia. W pracach uczestniczył również przedstawiciel Krajowego Komitetu Porozumiewawczego na Rzecz Wzrostu Wynagrodzeń Pracowników Służby Zdrowia. Opracowane rozwiązania mają umożliwić przekazanie zakładom opieki zdrowotnej dodatkowych środków finansowych z przeznaczeniem na podwyższenie o 30% wynagrodzeń, przy jednoczesnym określeniu ustawowych gwarancji, że środki te nie będą przez kierowników zakładów wykorzystane na inne cele.</p>
        <p xml:id="div-5">Sfinansowanie wzrostu wynagrodzeń możliwe będzie dzięki przeznaczeniu dodatkowych środków w wysokości ok. 4 mld zł, które wpłyną do Narodowego Funduszu Zdrowia w 2007 r. i pochodzić będą z trzech źródeł:</p>
        <p xml:id="div-6">- finansowania sytemu ratownictwa medycznego z budżetu państwa przy jednoczesnym pozostawieniu w dyspozycji Narodowego Funduszu Zdrowia środków obecnie przeznaczanych na ten cel,</p>
        <p xml:id="div-7">- wzrostu składki ubezpieczenia zdrowotnego o 0,25% do poziomu 9% podstawy wymiaru, określonego w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,</p>
        <p xml:id="div-8">- przybliżenia wysokości środków przekazywanych na pokrycie składek osób ubezpieczonych, za które składki opłacane są z budżetu państwa do wysokości składki opłacanej przez pozostałych ubezpieczonych.</p>
        <p xml:id="div-9">Dodatkowe środki planuje się również uzyskać, przeprowadzając dalszą racjonalizację wydatków na leki oraz poprawiając efektywność wydatkowania środków w ochronie zdrowia. Środki finansowe na ochronę zdrowia wzrosną w 2007 r. szacunkowo o ok. 15% w stosunku do ilości środków finansowych przeznaczanych obecnie w systemie ochrony zdrowia. Ponadto informuję, iż Ministerstwo Zdrowia, pozostając w kontakcie z wojewodami, gromadzi bieżące informacje dotyczące zapowiadanych przez pracowników ochrony zdrowia akcji protestacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-10">Podejmowane przez rząd działania zmierzające do zwiększenia wysokości wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia są również jednym ze sposobów przeciwdziałania migracji zawodowej personelu medycznego. Ministerstwo Zdrowia prowadzi prace w zakresie monitorowania zjawiska migracji personelu medycznego w Polsce od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-11">W październiku 2005 r. rząd przyjął ˝Informację na temat zjawiska migracji personelu medycznego i kierunków działań ograniczających możliwe zagrożenia˝. Przedmiotowy dokument obrazuje proces migracji po pierwszym roku od przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-12">Celem opracowania przedmiotowej informacji było:</p>
        <p xml:id="div-13">- dokonanie oceny aktualnej skali i przyczyn migracji lekarzy i pielęgniarek,</p>
        <p xml:id="div-14">- określenie wielkości i kierunków migracji,</p>
        <p xml:id="div-15">- ocena stanu zabezpieczenia kadr medycznych w kraju,</p>
        <p xml:id="div-16">- opracowanie informacji dotyczących potrzeb kształcenia specjalistów.</p>
        <p xml:id="div-17">Za podstawę do oszacowania skali zainteresowania wyjazdem za granicę przyjęto liczby zaświadczeń wydanych w celu uznania kwalifikacji zawodowych w innych państwach członkowskich UE. W chwili obecnej nie jest jednak znana liczba osób, które podjęły pracę za granicą po przystąpieniu Polski do UE. Ilość wydanych zaświadczeń stanowi bowiem jedynie informację na temat zainteresowania podjęciem pracy za granicą. Posiadane dane nie mogą zatem stanowić podstawy do sporządzenia pełnej oceny skali migracji personelu medycznego. Można natomiast wnioskować, iż odpływ specjalistów z Polski nie jest obecnie procesem masowym i nie powinien w najbliższym czasie spowodować zagrożenie dla systemu ochrony zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-18">Na obecnym etapie trudno prognozować dalszy przebieg zjawiska migracji. Jednakże mając na uwadze fakt, iż nadmierny odpływ wykwalifikowanych kadr medycznych może spowodować zagrożenie dla systemu ochrony zdrowia, zjawisko migracji wymaga wnikliwej obserwacji oraz wdrożenia działań zapobiegających ewentualnym zagrożeniom. W bieżącym roku kontynuowany jest monitoring ww. zjawiska, którego efektem będzie opracowanie informacji obrazującej poziom migracji w dwa lata od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-19">Dokonanie oceny zabezpieczenia kadr medycznych w kraju zostanie opracowane dla poszczególnych regionów. W tym celu wystosowana została do wojewodów prośba o współpracę i dokonanie oceny zabezpieczenia kadr medycznych na terenie województwa. We współpracy z korporacjami zawodowymi szczególnej analizie poddana będzie liczba wydawanych zaświadczeń w korelacji z liczbą aktywnych zawodowo na terenie kraju lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych. Celem prowadzonych działań jest dokonanie oceny aktualnej skali i przyczyn migracji personelu medycznego, określenie głównych tendencji i kierunków migracji oraz opracowanie informacji dotyczących potrzeb kształcenia specjalistów ochrony zdrowia. W razie wystąpienia problemów na rynku pracy Minister Zdrowia może bowiem w ramach posiadanych kompetencji zwiększyć limity przyjęć na uczelnie medyczne oraz zwiększyć liczbę miejsc rezydenckich finansowanych z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-20">Realizacja zadania monitorowania procesu migracji personelu medycznego następowała będzie poprzez:</p>
        <p xml:id="div-21">- dokonanie oceny aktualnych zasobów kadr medycznych funkcjonujących w publicznych i niepublicznych podmiotach ochrony zdrowia według danych statystyki medycznej,</p>
        <p xml:id="div-22">- dokonanie oceny aktualnych zasobów kadr medycznych w poszczególnych województwach ze szczególnym uwzględnieniem optymalnego rozmieszczenia kadr na terytorium kraju,</p>
        <p xml:id="div-23">- dokonanie oceny dynamiki zjawiska migracji na podstawie liczby wydawanych zaświadczeń do celów uznania kwalifikacji personelu medycznego za granicą, w okresach półrocznych,</p>
        <p xml:id="div-24">- dostosowanie limitów kształcenia kadr medycznych do potrzeb rynku ochrony zdrowia wobec zjawiska migracji,</p>
        <p xml:id="div-25">- opracowanie priorytetowych zadań zmierzających do przeciwdziałania negatywnym skutkom migracji personelu medycznego.</p>
        <p xml:id="div-26">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-27">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-28">Anna Gręziak</p>
        <p xml:id="div-29">Warszawa, dnia 7 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>