text_structure.xml
9.79 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie, znak: SPS-024-669/06, wystosowane przez Pana Józefa Piotra Klima, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, do Ministra Skarbu Państwa w dniu 27 lutego 2006 r. (data wpływu do MSP - 14 marca 2006 r.) uprzejmie informuję, co następuje (odpowiedzi są ponumerowane w kolejności pytań zadawanych przez Pana Posła):</p>
<p xml:id="div-2">1. W dniu 7 października 2005 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418). Wykonując delegacje ustawowe nałożone na Ministra Skarbu Państwa przepisami art. 19 ust. 7 ww. ustawy oraz art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420), zostały wydane:</p>
<p xml:id="div-3">- rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów rejestrów zawierających dane dotyczące realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 2101) oraz</p>
<p xml:id="div-4">- rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Rekompensacyjnego (Dz. U. z 2006 r. Nr 3, poz. 23).</p>
<p xml:id="div-5">Ponadto ostatecznie wynegocjowano projekt umowy pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a Bankiem Gospodarstwa Krajowego dotyczącej powierzenia Bankowi Gospodarstwa Krajowego wypłaty świadczeń pieniężnych, wynikających z realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, co spowoduje rychłe zawarcie tej umowy (art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r.)</p>
<p xml:id="div-6">Najbardziej czasochłonnym procesem jest stworzenie narzędzia informatycznego do obsługi rejestrów wojewódzkich oraz rejestru centralnego. Będzie to program komputerowy, który umożliwi sprawną i efektywną wymianę danych pomiędzy urzędami wojewódzkimi, Ministerstwem Skarbu Państwa oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Należy podkreślić, że system taki wcześniej nie istniał, powstała więc konieczność zbudowania go od podstaw. MSP dokłada wszelkich starań, aby został on stworzony jak najszybciej. Wybór wykonawcy, który opracuje i wdroży ww. system informatyczny, nastąpi w trybie negocjacji z ogłoszeniem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177). W najbliższym czasie zostanie powołana komisja przetargowa, która dokona wyboru wykonawcy ww. systemu. Przewiduje się, że do końca bieżącego roku zostanie wyłoniony wykonawca systemu, przygotowane zostanie odpowiednie oprogramowanie oraz dokona się jego wdrożenia.</p>
<p xml:id="div-7">Jeżeli chodzi o Fundusz Rekompensacyjny, którego dotyczy ww. rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 grudnia 2005 r. i z którego będą realizowane wypłaty świadczeń pieniężnych dla Zabużan, należy stwierdzić, że w bieżącym roku budżetowym Agencja Nieruchomości Rolnych przekaże na rachunek Funduszu kwotę 110 mln PLN, co stanowi zabezpieczenie finansowe planowanych wypłat. Jednocześnie tegoroczna ustawa budżetowa przewiduje, że w przypadku gdyby kwota przekazana na rachunek Funduszu Rekompensacyjnego przez ANR okazała się niewystarczająca, w budżecie państwa na ten rok przewidziano w formie pożyczki budżetowej udzielanej Funduszowi Rekompensacyjnemu 1 mld PLN.</p>
<p xml:id="div-8">Dodatkowo nadmieniam, że w celu ułatwienia osobom zainteresowanym potwierdzania ich uprawnień i realizacji prawa do rekompensaty na stronie internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa (www.msp.gov.pl) opublikowano zarówno tekst ustawy z dnia 8 lipca 2005 r., jak i dane teleadresowe właściwych wydziałów urzędów wojewódzkich zajmujących się potwierdzaniem prawa do rekompensaty, a także instytucji zajmujących się obrotem nieruchomościami Skarbu Państwa, na poczet ceny których można zaliczać posiadane uprawnienia zabużańskie.</p>
<p xml:id="div-9">Równolegle do powyższych czynności Minister Skarbu Państwa wykonuje kompetencje organu wyższego stopnia w stosunku do decyzji wydawanych przez wojewodów. Oprócz tego udziela wyjaśnień, odpowiedzi na zapytania i skargi zarówno obywateli, jak i organów administracji państwowej w sprawie wykładni przepisów ustawy.</p>
<p xml:id="div-10">2. Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. nie precyzuje terminu na realizację decyzji o przyznaniu rekompensaty. W art. 19 ust. 2 ustawodawca stwierdza jedynie, że: ˝wojewodowie przekazują raz na kwartał, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, dane zawarte w rejestrach wojewódzkich ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, który prowadzi rejestr centralny˝. Po otrzymaniu tych danych Minister Skarbu Państwa będzie je przekazywał niezwłocznie (w ustawie brak ściśle określonego terminu) do Banku Gospodarstwa Krajowego, który z kolei będzie wzywał osoby uprawnione do odbioru należnych im świadczeń. Aby proces ten przebiegał szybko i sprawnie oraz aby wyeliminować ewentualne nadużycia, konieczne jest stworzenie infrastruktury informatycznej, o której mowa w pkt 1. Formy realizacji prawa do rekompensaty zostały wymienione w art. 13 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z 8 lipca 2005 r.</p>
<p xml:id="div-11">Ocenia się, że po zbudowaniu systemu informatycznego, o którym mowa powyżej, wypłata rekompensaty powinna następować w okresie nieprzekraczającym 3 miesięcy od momentu, w którym decyzja o jej przyznaniu stała się ostateczna.</p>
<p xml:id="div-12">Nawiązując do treści pytania, precyzuję, że rekompensata przewidziana ustawą z dnia 8 lipca 2005 r. nie jest odszkodowaniem w znaczeniu prawnym, ale ma charakter świadczenia pomocowego, którego wartość majątkowa obliczana jest w oparciu o wartość nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Wysokość tych świadczeń nie jest ekwiwalentna w stosunku do wartości pozostawionych nieruchomości, stanowi bowiem 20% tejże wartości. Dlatego też w tym przypadku określenie ˝odszkodowanie˝ nie jest adekwatne do treści samego świadczenia. Pragnę podkreślić, że zgodnie z art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 8 lipca 200 5r. wysokość świadczenia ustalonego w decyzji wojewody podlega waloryzacji na zasadach określonych w art. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603), liczonej od momentu potwierdzenia uprawnienia w formie decyzji lub zaświadczenia do dnia wypłaty.</p>
<p xml:id="div-13">3. Wprowadzenie w formie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa ram czasowych, które określałyby termin wypłaty rekompensaty osobom uprawnionym, jest niemożliwe ze względu na brak odpowiedniej delegacji ustawowej. Dokonanie w tym zakresie nowelizacji ustawy zabużańskiej z formalnoprawnego punktu widzenia jest możliwe, jednakże ze względu na konieczność stworzenia systemu informatycznego, o którym mowa w pkt 1, faktyczne wdrożenie takiej regulacji będzie wymagało czasu. Ponadto precyzyjne określenie proponowanego przez Pana Posła terminu, z uwagi na ryzyko prawne występujące w procesie udzielania zamówienia publicznego (protesty, odwołania itp.), z dokładnością do daty miesięcznej, będzie trudne.</p>
<p xml:id="div-14">Z inicjatywy Ministra Skarbu Państwa w najbliższym czasie zostanie zgłoszony projekt nowelizacji ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. (który przeszedł już uzgodnienia międzyresortowe), precyzujący sposób przekazywania przez Agencję Nieruchomości Rolnych środków na rachunek Funduszu Rekompensacyjnego.</p>
<p xml:id="div-15">Według posiadanego przez Ministerstwo Skarbu Państwa rozeznania wypłaty świadczeń pieniężnych dla Zabużan rozpoczną się w IV kwartale bieżącego roku lub w I kwartale roku 2007. Taka prognoza uwzględnia konieczność stworzenia systemu informatycznego w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, gdyż poprzednicy kompetencyjni Ministra Skarbu Państwa (były Minister Infrastruktury) takiego systemu nie stworzyli.</p>
<p xml:id="div-16">Rozumiejąc zniecierpliwienie środowiska Zabużan związane z długim okresem oczekiwania na otrzymanie rekompensaty, należy zwrócić uwagę, że w uzasadnieniu do ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. ustawodawca przewidział zwiększenie liczby etatów w Ministerstwie Skarbu Państwa w związku z koniecznością wdrożenia wyżej wymienionej ustawy. W trakcie prac nad ustawą budżetową Minister Skarbu Państwa wnioskował o przyznanie Ministerstwu Skarbu Państwa dodatkowych 6 etatów na ww. cel, lecz wniosek ten został rozpatrzony negatywnie. W związku z powyższym sprawy rekompensat dla Zabużan są realizowane przez jeden wydział w Departamencie Reprywatyzacji i Udostępniania Akcji MSP, który posiada niepełny skład osobowy.</p>
<p xml:id="div-17">Pomimo skromnych (w stosunku do skali potrzeb) środków osobowych, którymi dysponuje Minister Skarbu Państwa, jesteśmy zdeterminowani, aby szybko i zgodnie z przepisami prawa wdrożyć ustawę z 8 lipca 2005 r. i w ten sposób zaspokoić roszczenia Zabużan.</p>
<p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-20">Piotr Rozwadowski</p>
<p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 21 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>