text_structure.xml 4.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Tomasza Latosa, przekazane przy piśmie znak SPS-024-658/06 z dnia 2 stycznia 2006 r., w sprawie przekazania praw właścicielskich jazu w m. Mogilno na rzece Panna, uprzejmie przedstawiam stanowisko w sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Własność wody jako kategorię prawną regulują przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, natomiast własność urządzeń wodnych zlokalizowanych na tych ciekach regulowana jest przepisami Kodeksu cywilnego. Właścicielem urządzenia wodnego może być dowolny podmiot, który do prowadzenia swojej działalności potrzebuje tego urządzenia, w tym także właściciel wody, o ile urządzenie to niezbędne jest do prawidłowego utrzymania wód, kształtowania zasobów wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej.</p>
        <p xml:id="div-3">Stosownie do przepisów ustawy Prawo wodne przedmiotem przejmowania (przekazywania) przez właściwe organy, określone w art. 11 ustawy, są śródlądowe wody powierzchniowe płynące wraz z gruntami pokrytymi tymi wodami, przy czym grunty pokryte wodami oznaczają tę część nieruchomości, która znajduje się w granicach linii brzegu. Linia brzegu rozgranicza własność Skarbu Państwa od własności innych osób prawnych lub fizycznych (właściciele gruntów przylegających do wody).</p>
        <p xml:id="div-4">W przypadku urządzenia wodnego (np. kanału, jazu) właściciel lub administrator dysponuje obiektem stosownie do parametrów technicznych i celów funkcjonowania danego urządzenia wodnego i odpowiada za jego utrzymanie polegające na eksploatacji, konserwacji oraz remontach w celu zachowania funkcji tego urządzenia (art. 62 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy Prawo wodne).</p>
        <p xml:id="div-5">W związku z powyższym należy odróżnić uprawnienia właścicielskie do publicznych wód płynących od prawa własności do urządzeń wodnych i obowiązków właścicielskich z tym związanych.</p>
        <p xml:id="div-6">Kierując się przepisami ustawy Prawo wodne, rzeka Panna została w 2003 r. przekazana w administrację Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Z informacji przekazanych przez RZGW w Poznaniu wynika, że KPZMiUW we Włocławku wraz przekazaniem praw właścicielskich w stosunku do gruntów rzeki Panna chciał zrzec się praw właścicielskich w stosunku do jazu zlokalizowanego na rzece Pannie. Na wniosek dotychczasowego właściciela jazu wydana została decyzja o wygaśnięciu pozwolenia wodnoprawnego na piętrzenie wody. W decyzji o wygaśnięciu pozwolenia nie zostały jednak określone obowiązki właściciela urządzenia niezbędne do dalszego funkcjonowania obiektu zgodnie z art. 139 ust. 1 Prawa wodnego.</p>
        <p xml:id="div-7">Kolejna decyzja Starosty Mogileńskiego dotyczyła przeniesienia praw właścicielskich jazu w Mogilnie na administratora cieku, czyli RZGW w Poznaniu. Z uwagi na to, że wspomniany jaz jest własnością Skarbu Państwa, a administratorem tego obiektu w imieniu Skarbu Państwa jest KPZMiUW przekazywanie uprawnień administratora dokonywane jest na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami. W decyzji Starosty Mogileńskiego jako podstawę prawną wskazano art. 139 ustawy Prawo wodne, co, biorąc pod uwagę opisaną zasadę dysponowania mieniem Skarbu Państwa innym niż wymieniony w ustawie Prawo wodne, wydaje się niezgodne z obowiązującymi przepisami. Sprawa jest obecnie przedmiotem postępowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy.</p>
        <p xml:id="div-8">Wydaje się, że słuszne jest stanowisko Dyrektora RZGW w Poznaniu, iż przejęcie praw właścicielskich rzeki Panna nie dotyczy urządzeń. Ponadto wygaśnięcie pozwolenia wodnoprawnego nie jest równoznaczne z wygaszeniem praw własności do obiektu i obowiązku dalszego utrzymywania urządzenia (stosowny zapis winien znaleźć się w decyzji o wygaśnięciu pozwolenia wodnoprawnego). Tym samym finansowanie przez Dyrektora RZGW w Poznaniu remontu urządzenia, którego zadania nie służą do wykonywania powierzonych mu obowiązków, jest sprzeczne z ustawą o finansach publicznych.</p>
        <p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Mariusz-Orion Jędrysek</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 30 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>