text_structure.xml
3.82 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo nr SPS-024-653/06 z dnia 9 marca 2006 r., przekazujące zapytanie posłanek Moniki Ryniak i Beaty Szydło w sprawie zabezpieczenia przeciwpowodziowego rzek małopolskich, przedstawiam poniższe informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Inwestorem przebudowy drogi E7 (˝Zakopianki˝) jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dla tego zadania zostały wydane wszelkie niezbędne pozwolenia i decyzje administracyjne. Analiza zagrożenia powodziowego terenów przybrzeżnych w związku z tą inwestycją została przeprowadzona na etapie uzyskiwania pozwolenia wodnoprawnego. Nie wykazano w niej zwiększenia zagrożenia powodziowego miejscowości Pcim i Stróża związanego z przebudową drogi E7.</p>
<p xml:id="div-3">Na rzece Sole, na obszarze gmin Brzeszcze i Oświęcim Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie wykonał w latach 2002-2004 roboty regulacyjne za kwotę 3,2 mln zł w ramach Projektu Usuwania Skutków Powodzi II finansowanego ze środków kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z ograniczoną ilością posiadanych środków finansowych w ramach Projektu EBI II oraz brakiem środków budżetowych na utrzymanie wód realizacja całości tych zadań była niemożliwa, a prace wykonano jedynie na wybranych, najpilniejszych odcinkach.</p>
<p xml:id="div-5">Odnośnie do działań związanych z ochroną przeciwpowodziową rzek Soły i Skawy informuję, że zostały opracowane studia określające granice obszarów bezpośredniego zagrożenia powodzią dla terenów nieobwałowanych w zlewniach tych rzek. Na przedmiotowym obszarze znajdują się również obwałowane odcinki rzek, dla których wyznaczono tzw. potencjalne granice zalewów, tj. granice obszarów zalanych w wyniku przerwania wałów. Granice tych zalewów zostały wyznaczone dla przepływów o prawdopodobieństwie przewyższenia p=0,2% oraz p=1%. Organy samorządu terenowego zostały poinformowane o opracowaniu i o formie jego udostępnienia.</p>
<p xml:id="div-6">W ustawie budżetowej na 2006 r. na realizację programu wieloletniego pod nazwą ˝Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010˝ zapisano kwotę 170 mln zł. Po szczegółowej analizie robót pozostałych do wykonania stwierdzić należy, że możliwe jest utrzymanie dotychczasowego, planowanego terminu zakończenia budowy.</p>
<p xml:id="div-7">RZGW w Krakowie jest państwową jednostką budżetową i z tej formy organizacyjno prawnej wynikają uwarunkowania w zakresie finansowania jego zadań w zakresie utrzymania wód i urządzeń wodnych, jak również inwestycji. Wobec obecnego stanu finansów publicznych wysokość środków przyznawanych na działalność wszystkich RZGW odbiega od potrzeb.</p>
<p xml:id="div-8">Sytuacja taka utrzymuje się od lat i zmusza dyrektorów RZGW do daleko idących oszczędności, a w części przypadków do rezygnacji z wykonania zaplanowanych zadań.</p>
<p xml:id="div-9">Na zakończenie pragnę poinformować, że Minister Środowiska rokrocznie czyni starania o zwiększenie środków budżetu państwa przeznaczonych na gospodarkę wodną. Starania te, ze względu na stan finansów publicznych, nie znajdują jednak pełnego odzwierciedlenia w limitach przyznawanych ustawą budżetową.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Mariusz-Orion Jędrysek</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 30 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>