text_structure.xml 10.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania Pana Posła Mariana Piłki (Nr SPS-024-645/06) w sprawie edukacji dzieci niepełnosprawnych, uprzejmie wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Wprowadzenie języka migowego jako przedmiotu na egzaminie maturalnym wymaga wobec wielu kontrowersji szerszej konsultacji społecznej ze środowiskiem naukowym oraz nauczycielami praktykami. Wyodrębnienie tego systemu komunikacyjnego wymaga prac, które pozwoliłyby na uznanie języka migowego jako oddzielnej dyscypliny naukowej. Obecnie nie ma przedmiotu: język migowy na żadnym etapie edukacyjnym. Język migowy jest alternatywną i nieobowiązkową formą komunikacji. Nie opracowano w związku z tym podstaw programowych, standardów kształcenia ani wymogów egzaminacyjnych dla języka migowego. Jak z powyższego wynika, wprowadzenie tego języka w obecnej sytuacji nie jest możliwe.</p>
        <p xml:id="div-3">Mając na uwadze utrudnienia, jakie muszą pokonywać uczniowie niepełnosprawni na sprawdzianach i egzaminach, resort edukacji wprowadził w prawie oświatowym dla tej grupy dzieci i młodzieży przepisy ułatwiające pokonanie barier wynikających z niepełnosprawności.</p>
        <p xml:id="div-4">Uwzględniając szczególną sytuację osoby niesłyszącej oraz jej specjalne potrzeby edukacyjne, Centralna Komisja Egzaminacyjna opracowała ˝Standardy wymagań egzaminacyjnych dla osób niesłyszących z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i języków obcych nowożytnych˝ oraz ˝Informator maturalny dla osób niesłyszących˝. W opracowaniu standardów wymagań egzaminacyjnych oraz informatora, w tym przygotowanie odrębnych arkuszy egzaminacyjnych uproszczonych w wersji leksykalnej, brali udział specjaliści surdopedagodzy. Arkusze egzaminacyjne były standaryzowane w kilku specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i odpowiednio modyfikowane.</p>
        <p xml:id="div-5">Szczegółowa informacja o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego od sesji wiosennej 2005 r. zawarta jest w komunikacie Dyrektora CKE z dnia 24 lutego 2005 r. i znajduje się na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Przyjęcie tych ustaleń jest ochroną osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ustaleniem ich praw w czasie trwania egzaminu maturalnego. Osoba niesłysząca ma prawo do:</p>
        <p xml:id="div-6">- arkuszy egzaminacyjnych dla poziomu podstawowego z: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, historii i wiedzy o społeczeństwie, dostosowanych dla osób niesłyszących;</p>
        <p xml:id="div-7">- zwolnienia z części ustnej oraz w części pisemnej ze sprawdzania umiejętności rozumienia ze słuchu egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego;</p>
        <p xml:id="div-8">- wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku arkuszy standardowych do 30 minut, z wyjątkiem arkusza egzaminacyjnego II z języka obcego nowożytnego;</p>
        <p xml:id="div-9">- obecności w zespole egzaminacyjnym surdopedagoga lub tłumacza języka migowego;</p>
        <p xml:id="div-10">- zdawania części ustnej egzaminu z języka polskiego w języku migowym lub przygotowania prezentacji na piśmie.</p>
        <p xml:id="div-11">W § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-12">zawarto wymóg, aby warunki i formę sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego, egzaminu dojrzałości, a także egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminu z przygotowania zawodowego i egzaminu z nauki zawodu, przeprowadzanych zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, dostosować do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia lub absolwenta niepełnosprawnego, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.</p>
        <p xml:id="div-13">Z powyższego wynika, że przepisy prawa oświatowego stwarzają możliwość dostosowania warunków przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego i maturalnego zgodnie z potrzebami uczniów/absolwentów niesłyszących i słabo słyszących.</p>
        <p xml:id="div-14">2. Uczniowie niepełnosprawni, którzy zdali egzamin maturalny, mają możliwość kontynuowania nauki na: wyższych studiach zawodowych, studiach magisterskich, uzupełniających studiach magisterskich, studiach doktoranckich, organizowanych w szkołach wyższych.</p>
        <p xml:id="div-15">Osoby niepełnosprawne, jak wszyscy kandydaci, przyjmowane są na studia na podstawie zasad ustalonych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym</p>
        <p xml:id="div-16">oraz określonych przez Senat poszczególnych uczelni.</p>
        <p xml:id="div-17">Zwiększanie dostępu do studiów wyższych dla młodzieży niepełnosprawnej szkoły wyższe rozwiązują systemowo.</p>
        <p xml:id="div-18">Informator dla kandydatów na studia wyższe zawiera szczegółowe informacje o tym, jakiego rodzaju pomoc oferowana jest osobom niepełnosprawnym, i tak np. na Uniwersytecie Warszawskim kandydaci niepełnosprawni, a także przewlekle chorzy zamierzający przystąpić do egzaminów wstępnych mogą zwracać się po pomoc i radę do Biura ds. Osób Niepełnosprawnych. Uniwersytet nie wprowadza żadnych ograniczeń w wyborze kierunku studiów, wynikających ze stanu zdrowia kandydata.</p>
        <p xml:id="div-19">Uniwersytet nie wprowadza żadnych ulg lub zwolnień z egzaminów dla osób niepełnosprawnych, zapewnia jednak dostosowanie formy egzaminu, zmieniając jego przebieg tak, by odpowiadało to potrzebom kandydata wynikającym z jego niesprawności.</p>
        <p xml:id="div-20">W przypadku osoby niepełnosprawnej, która ukończyła postępowanie kwalifikacyjne, nie uzyskując wystarczającej do przyjęcia liczby punktów, wydziałowa (instytutowa) komisja rekrutacyjna rozważa na podstawie odwołania kandydata - w ramach indywidualnych decyzji - przyjęcie danej osoby na studia poza limitem miejsc.</p>
        <p xml:id="div-21">W salach wykładowych wielu uczelni zainstalowany jest system FM. Ponadto uczelnie wyższe, w wielu przypadkach, posiadają przenośne systemy FM Solaris. Studenci niesłyszący i niedosłyszący mogą uczyć się języka angielskiego podczas lektoratów prowadzonych w małych grupach. W szczególnych sytuacjach zapewniana jest również pomoc tłumaczy migowych w trakcie zajęć.</p>
        <p xml:id="div-22">Jedną z podstawowych form rozszerzenia dostępu młodzieży niepełnosprawnej do kształcenia w szkołach wyższych jest odpowiedni system pomocy materialnej. Prowadzone przez MEiN działania mają na celu rozszerzenie dostępu do kształcenia w szkołach wyższych.</p>
        <p xml:id="div-23">Zgodnie z ustawą z dnia 7 stycznia 2005 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 23, poz. 187) wszyscy studenci będący osobami niepełnosprawnymi (także kształcący się w systemach wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym oraz w uczelniach niepaństwowych) mogą otrzymywać zwiększone stypendium socjalne w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu. Studenci będący osobami niepełnosprawnymi nadal mogą, niezależnie od powyższego stypendium, otrzymywać pozostałe świadczenia pomocy materialnej dla studentów.</p>
        <p xml:id="div-24">W ramach systemu pożyczek i kredytów studenckich z dopłatą do oprocentowania z budżetu państwa osoby niepełnosprawne mogą ubiegać się o częściowe lub całkowite umorzenie spłaty kredytu studenckiego. W przypadku trwałej niezdolności do spłaty zobowiązań kredytobiorca, który udokumentuje trwałą niezdolność do pracy, może skorzystać z umorzenia spłaty kredytu w całości.</p>
        <p xml:id="div-25">Należy podkreślić, iż likwidowanie barier architektonicznych, informacyjnych, komunikacyjnych, społecznych i psychologicznych w dostępie osób niepełnosprawnych do szkolnictwa wyższego jest jednym z priorytetowych zadań uczelni. Z dotacji budżetowej - poza wypłacaniem wspomnianych świadczeń pomocy - prowadzone są nowe inwestycje i dofinansowywane remonty domów i stołówek studenckich oraz obiektów dydaktycznych pod kątem dostosowania pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych.</p>
        <p xml:id="div-26">W uczelniach prowadzone są specjalne szkolenia dla studentów i pracowników uczelni mające na celu usuwanie barier informacyjnych i propagujące idee kształcenia integracyjnego. W uczelniach coraz częściej powoływani są pełnomocnicy rektora do spraw osób niepełnosprawnych, powstają również centra kształcenia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych zajmujące się organizacją procesu kształcenia osób niepełnosprawnych i prowadzące dla tej grupy studentów działalność usługową, a także centra karier zajmujące się promowaniem osób niepełnosprawnych na rynku pracy.</p>
        <p xml:id="div-27">W uczelniach trwają wysiłki o dostosowanie procedur egzaminacyjnych do zróżnicowanych potrzeb osób o różnych rodzajach niepełnosprawności.</p>
        <p xml:id="div-28">Szanowny Panie Marszałku! Dziękuję Panu Posłowi Marianowi Piłce za zainteresowanie problemami uczniów niepełnosprawnych, szczególnie niesłyszących i słabo słyszących. Podzielam troskę o edukację tej grupy dzieci i młodzieży, która, jak Pan Poseł słusznie podkreśla, wymaga naszego szczególnego wsparcia i pomocy w realizacji zadań oświatowych.</p>
        <p xml:id="div-29">Podjęte przez MEiN działania w kierunku usuwaniu barier na poziomie zdobywania wiedzy na pewno przyczynią się również do zwiększenia zatrudnienia osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.</p>
        <p xml:id="div-30">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-31">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-32">Warszawa, dnia 23 marca 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-33">Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167)</p>
        <p xml:id="div-34">Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 ).</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>