text_structure.xml
11.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 7 marca 2006 r., znak: SPS-024-624/06, przesyłające zapytanie Posła Romana Czepe w sprawie oskładkowania pracy sezonowej w Niemczech osób posiadających stałe zatrudnienie w Polsce, uprzejmie wyjaśniam.</p>
<p xml:id="div-2">Do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wpłynęło pismo Posła Romana Czepe z dnia 2.03.2006 r. informujące o skierowaniu na ręce Marszałka Sejmu zapytania poselskiego w sprawie oskładkowania pracy sezonowej w Niemczech osób posiadających stałe zatrudnienie w Polsce oraz przekazujące kopię tego zapytania. W swym piśmie Poseł Roman Czepe podkreślił wagę poruszonej przez niego sprawy oraz fakt, że dotyczy ona wielu polskich obywateli, i poprosił o jej przeanalizowanie i rozważenie stosowanych działań.</p>
<p xml:id="div-3">Ministerstwo pismem z dnia 17.03.2006 r. udzieliło wyjaśnień w podnoszonej przez Posła Romana Czepe sprawie i ustosunkowało się do pytań zawartych w zapytaniu poselskim.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym jako odpowiedź na zapytanie poselskie Posła Romana Czepe, skierowane na ręce Pana Marszałka, przekazuję odpowiedź, której udzielono już w tej sprawie bezpośrednio zainteresowanemu pismem z dnia 17.03.2006 r.</p>
<p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-6">Minister</p>
<p xml:id="div-7">Krzysztof Michałkiewicz</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 22 marca 2006 r.</p>
<p xml:id="div-9">Załącznik</p>
<p xml:id="div-10">Szanowny Panie Pośle! W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 2 marca 2006 r. w sprawie oskładkowania sezonowej pracy Polaków w Niemczech uprzejmie wyjaśniam.</p>
<p xml:id="div-11">Od dnia wejścia Polski do Unii Europejskiej uległa zmianie sytuacja prawna w zakresie zabezpieczenia społecznego polskich pracowników zatrudnionych w innych państwach członkowskich, w tym w Niemczech (tzw. pracowników migrujących). Do pracowników tych mają zastosowanie nie tylko polskie przepisy ubezpieczeniowe, ale także przepisy wspólnotowe w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, tj. rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (Dziennik Urzędowy L 149 z dnia 5 lipca 1971 r., str. 2-50, Celex nr: 31971R1408). Postanowienia tego rozporządzenia muszą być stosowane przez wszystkie państwa członkowskie, w tym Polskę i Niemcy.</p>
<p xml:id="div-12">Powołane rozporządzenie, także w części dotyczącej właściwego ustawodawstwa, jest zbiorem norm kolizyjnych, które m.in. rozstrzygają, w którym państwie członkowskim pracownik migrujący podlega ubezpieczeniu społecznemu, czyli do systemu którego państwa powinny być odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne i z którego systemu przysługują świadczenia.</p>
<p xml:id="div-13">Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia 1408/71 podstawową zasadą jest zasada podlegania ustawodawstwu tylko jednego państwa członkowskiego. Ustawodawstwem tym - na mocy art. 13 ust. 2 pkt a rozporządzenia 1408/71 - jest ustawodawstwo państwa miejsca wykonywania zatrudnienia, a w przypadku zatrudnień wykonywanych równolegle w dwóch różnych państwach - ustawodawstwo państwa miejsca zamieszkania (art. 14.2.bi rozporządzenia 1408/71).</p>
<p xml:id="div-14">Powyższe przepisy wspólnotowe oznaczają w praktyce, że od dnia 1 maja 2004 r. uległa zmianie sytuacja prawna niektórych osób zamieszkałych w Polsce, a podejmujących zatrudnienie (w tym zatrudnienie sezonowe) w innym państwie członkowskim, np. w Niemczech. Dotyczy to tych osób, które:</p>
<p xml:id="div-15">- zatrudnione są w Polsce i w czasie płatnego urlopu wypoczynkowego (wakacji, ferii) dodatkowo podejmują pracę w Niemczech - jako pracownicy sezonowi (art. 14.2bi rozporządzenia 1408/71) lub</p>
<p xml:id="div-16">- pracują w Polsce na własny rachunek (w tym rolnicy podlegający ubezpieczeniu z mocy ustawy) i którzy przerywają pracę na własny rachunek w celu czasowego podjęcia pracy sezonowej w Niemczech (art. 14a.1a) rozporządzenia 1408/71).</p>
<p xml:id="div-17">Wymienione osoby - zgodnie z rozporządzeniem 1408/71 - podlegają polskim przepisom ubezpieczeniowym i składki na ubezpieczenia społeczne, również z tytułu pracy sezonowej wykonywanej np. w Niemczech, powinny być odprowadzane wyłącznie do polskiego systemu ubezpieczeniowego, tj. do ZUS. Niemiecki pracodawca jest zobowiązany zgłosić pracownika sezonowego do polskiego ubezpieczenia oraz opłacać i rozliczać należne składki ubezpieczeniowe zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce.</p>
<p xml:id="div-18">Osoby nieaktywne zawodowo (np. bezrobotni, studenci, uczniowie, emeryci, renciści, osoby na urlopach bezpłatnych, osoby niepracujące, ale nie zarejestrowane jako bezrobotne) podejmujący sezonowe zatrudnienie w innych państwach członkowskich - zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt a rozporządzenia 1408/71 - podlegają przepisom ubezpieczeniowym państwa miejsca wykonywania zatrudnienia. Zatem w przypadku podjęcia pracy sezonowej w Niemczech podlegają ustawodawstwu niemieckiemu.</p>
<p xml:id="div-19">Odpowiadając na pytania zawarte w zapytaniu poselskim, przy uwzględnieniu wyżej przedstawionych informacji należy stwierdzić, że:</p>
<p xml:id="div-20">Ad 1. W Polsce zasady opłacania składek ubezpieczeniowych z tytułu wykonywanej pracy określa ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU Nr 137, poz. 887, ze zm.). Ustawa ta nie przewiduje możliwości odmiennego uregulowania zasad opłacania składek dla jakiejś szczególnej grupy osób. Dlatego też także w stosunku do osób będących w Polsce pracownikami i podejmujących pracę sezonową w Niemczech muszą być stosowane zasady wynikające z powołanej ustawy. Określona procentowo wysokość składek jest jednakowa zarówno dla osób zatrudnionych w Polsce, jak i tych, którzy podjęli sezonowe zatrudnienie w innym państwie członkowskim i z tytułu tej pracy podlegają polskim przepisom w zakresie zabezpieczenia społecznego. Wysokość składek ubezpieczeniowych jest więc regulowana przepisami ustawy i ich obniżenie może zostać wprowadzone tylko w drodze zmiany tej ustawy.</p>
<p xml:id="div-21">Należy jednocześnie zauważyć, że zgodnie z polskimi przepisami osoba pracująca na własny rachunek, która podejmuje pracę najemną, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywanej pracy najemnej. Z chwilą podjęcia tej pracy ustaje obowiązkowe ubezpieczenie z tytułu pracy wykonywanej na własny rachunek.</p>
<p xml:id="div-22">Z uwagi na to, że osoby zwykle pracujące w Polsce na własny rachunek i podejmujące krótkotrwałą pracę najemną w Niemczech podlegają polskiemu ustawodawstwu w zakresie ubezpieczeń społecznych, powyższa zasada ma zastosowanie także do tych osób. W związku z tym osoby, które zwykle pracują w Polsce na własny rachunek (w tym rolnicy podlegający ubezpieczeniu z mocy ustawy) i na krótki okres podejmują sezonowe zatrudnienie w Niemczech (pracę najemną) - zgodnie z polskim ustawodawstwem - podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu wyłącznie z tytułu pracy najemnej wykonywanej w Niemczech, natomiast z tytułu pracy na własny rachunek wykonywanej w Polsce są wyłączone z obowiązku ubezpieczeń społecznych (opłacania składek).</p>
<p xml:id="div-23">Ad 2. Komisja Administracyjna wyraziła swą opinię na temat spornej kwestii podlegania ubezpieczeniom społecznym pracowników sezonowych w Niemczech, którzy pracują w Polsce na własny rachunek (w tym rolnicy objęci ubezpieczeniem rolniczym z mocy ustawy) w połowie grudnia 2005 r. Zdaniem Komisji Administracyjnej, osoby te - na podstawie art. 14a.1a rozporządzenia 1408/71 - podlegają ubezpieczeniom społecznym w Polsce, czyli ma do nich zastosowanie polskie ustawodawstwo. Oznacza to, że niemiecki pracodawca z tytułu pracy wykonywanej w Niemczech ma obowiązek za tych pracowników naliczania i wpłacania do ZUS należnych składek ubezpieczeniowych - według zasad wynikających z polskich przepisów. Powyższa zasada dotyczy także rolników objętych ubezpieczeniem rolniczym z mocy ustawy.</p>
<p xml:id="div-24">Ad 3. Obecnie między Polską a Niemcami nie funkcjonuje żadne szczególne porozumienie dotyczące kwestii opłacania składek ubezpieczeniowych przez Polaków podejmujących sezonowe zatrudnienie w Niemczech. Do osób tych mają zastosowanie wyżej omówione przepisy wspólnotowe w tym zakresie oraz, stosownie do przypadku, polskie lub niemieckie ustawodawstwo. Nie przewiduje się także zawarcia polsko-niemieckiego porozumienia, które regulowałoby kwestie ubezpieczenia społecznego pracowników sezonowych w sposób odmienny niż wynikający z przepisów rozporządzenia 1408/71. Zawarcie takiego porozumienia - zdaniem Komisji Europejskiej, wyrażonym przez jej przedstawiciela podczas posiedzenia Komisji Administracyjnej w grudniu 2005 r. - zostałoby potraktowane jako łamanie przez państwa je zawierające przepisów wspólnotowych i mogłoby stanowić powód wniesienia odpowiedniej skargi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.</p>
<p xml:id="div-25">Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione informacje, należy stwierdzić, że zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym Polaków podejmujących sezonową pracę za granicą wynikają z wyżej powołanych przepisów wspólnotowych. Obowiązek odprowadzania do polskiego systemu ubezpieczeniowego składek od pracy wykonywanej w Niemczech to realizacja przepisów wspólnotowych, obowiązujących wszystkie państwa członkowskie UE/EOG. Nie jest zgodne z prawdą twierdzenie, zawarte w piśmie pracodawcy niemieckiego skierowanym do polskiego pracownika, że obowiązek opłacania składek do polskiego systemu jest efektem ˝postępowania polskiego rządu˝, wynika on bowiem z polskiego ustawodawstwa, wskazanego przez prawo wspólnotowe jako właściwe dla takich przypadków.</p>
<p xml:id="div-26">Ministerstwo oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że pewne grupy osób (pracownicy, osoby pracujące na własny rachunek, rolnicy) - z uwagi na obowiązek odprowadzania składek do polskiego systemu z tytułu pracy wykonywanej w Niemczech - mogą być postrzegane przez pracodawców niemieckich jako mniej atrakcyjne, co może wpływać na rezygnację z ich zatrudniania. Związane to jest ze specyfiką uregulowań niemieckich, które do pracowników sezonowych - cudzoziemców przewidują tylko ubezpieczenie z tytułu wypadku przy pracy, co powoduje że koszt ubezpieczenia takich osób jest niższy.</p>
<p xml:id="div-27">Od dnia wejścia Polski do UE polscy pracownicy sezonowi muszą być traktowani na równi z pracownikami niemieckimi, a zatem zgodnie z przepisami wspólnotowymi muszą podlegać ubezpieczeniu w jednym lub drugim państwie (zależnie od przypadku) - według zasad, jakie wynikają z ustawodawstwa obowiązującego w tym państwie.</p>
<p xml:id="div-28">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-29">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-30">Kazimierz Kuberski</p>
<p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 17 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>