text_structure.xml 8.97 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie pana posła Artura Ostrowskiego w sprawie potrzeby aktualizacji ewidencji gruntów ze stanem faktycznym w zakresie użytków gruntowych deklarowanych przez rolników w treści wniosków o dopłaty bezpośrednie, przesłane do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem nr SPS-024-544/06 z dnia 22 lutego 2006 r., wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Zadanie prowadzenia ewidencji gruntów i budynków należy do kompetencji służby geodezyjnej na mocy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027). Zadaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest założenie i prowadzenie krajowego systemu ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz.U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76).</p>
        <p xml:id="div-3">Zdaję sobie sprawę, iż rolników niepokoją wymogi obowiązującego prawa, art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, stanowiącego, iż podmioty wpisane do ewidencji gruntów i budynków (właściciele lub władający gruntami) mają obowiązek zgłaszać do organu prowadzącego ewidencję gruntów - starosty - wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, z wyjątkiem zmian wynikających z decyzji właściwych organów administracji. Koszt przygotowania dokumentacji geodezyjnej, kartograficznej i innej niezbędnej do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków w myśl ust. 3 art. 22 przytoczonej powyżej ustawy ponosi podmiot zgłaszający zmianę.</p>
        <p xml:id="div-4">W celu złagodzenia skutków dla rolników ww. przepisu Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, uwzględniając stanowisko zajęte przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zawarte w piśmie znak: PB-zs-076-30/05-(ad-498) z dnia 18 listopada 2005 r. oraz fakt, że producenci rolni, składając wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych lub o przyznanie płatności z tytułu wsparcia działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, zobowiązani są do wskazania faktycznego stanu użytkowania gruntów znajdujących się w ich posiadaniu (art. 12 rozporządzenia Komisji WE nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r.), dopuszcza, w przypadku kiedy dane zawarte w ewidencji gruntów nie pokrywają się ze stanem faktycznym, możliwość wpisania w 2006 r. w formularzu wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych oświadczenia ˝nieaktualny rodzaj użytków˝. Wpis ten, stanowiący uzasadnienie w formie oświadczenia, wnioskodawca może złożyć jedynie w przypadku, gdy faktycznie na gruncie użytkuje grunt rolny, np. jako grunt orny (R), a w ewidencji gruntów i budynków pozostaje nieaktualny rodzaj użytku, np. zadrzewienia i zakrzewienia (Lz). Wnioskodawca nie może złożyć takiego uzasadnienia w przypadku, gdy deklarowana przez niego działka ewidencyjna posiada numer działki niezgodny z aktualnym stanem w ewidencji gruntów i budynków. Ten przypadek podlega wyjaśnieniu w trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie przyznania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych.</p>
        <p xml:id="div-5">Biorąc powyższe pod uwagę, rolnicy, którzy nie zgłosili zmian do organu prowadzącego ewidencję gruntów (starosty) i stwierdzą rozbieżności dotyczące rodzaju użytków gruntowych dla deklarowanej działki ewidencyjnej (działek ewidencyjnych) pomiędzy danymi w rejestrze ewidencji gruntów i budynków a stanem faktycznym na gruncie, mogą wpisać we wniosku o płatności bezpośrednie do gruntów rolnych na kampanię 2006 ˝nieaktualny rodzaj użytków˝. Umieszczenie przedmiotowego stwierdzenia przez rolnika podlegać będzie jednak w 2006 r. - w każdym takim przypadku, w systemie tzw. kontroli wizualizacji - porównaniu na ortofotomapie cyfrowej. Producenci rolni nie będą pozbawieni płatności bezpośrednich do zadeklarowanych przez nich działek, o ile w swojej deklaracji przedstawili użytkowanie zgodnie ze stanem faktycznym na gruncie.</p>
        <p xml:id="div-6">Należy zauważyć, że z punktu widzenia płatności bezpośrednich do gruntów rolnych jedynie zmiany użytkowania gruntów uprawnionych do płatności na nieuprawnione są istotne (np. powiększenie powierzchni zabudowanej - użytku gruntowego B w działce ewidencyjnej kosztem powierzchni użytku gruntowego R w tej działce), a nieaktualny rodzaj użytków w ewidencji gruntów i budynków, co do zasady, nie powoduje odmowy płatności, zaś powstała rozbieżność podlega procesowi wyjaśnień z wykorzystaniem m.in. ortofotomapy cyfrowej.</p>
        <p xml:id="div-7">Na uwagę zasługuje też wyjaśnienie pojęcia trwałych użytków zielonych, wokół którego na styku płatności bezpośrednich z ewidencją gruntów i budynków istnieje niezrozumienie. Systematyka trwałych użytków zielonych w rozumieniu przepisów IACS jest inna niż systematyka trwałych użytków zielonych (Ł, Ps) w rozumieniu przepisów o ewidencji gruntów w dziedzinie geodezji i kartografii. Trwałym użytkiem zielonym, w rozumieniu przepisów o płatnościach bezpośrednich (art. 2 rozporządzenia Komisji WE Nr 796/04), oprócz ww. łąk (Ł) i pastwisk (PS), może też być powierzchnia gruntu ornego (w ewidencji gruntów oznaczona jako R), na którym rolnik zasiał np. trawę lub inną roślinę paszową i podejmuje zobowiązanie utrzymania tej powierzchni co najmniej przez 5 lat. Powierzchnia użytków zielonych, jaką rolnicy deklarowali we wnioskach o płatności bezpośrednie w 2005 r., w rozumieniu ww. art. 2 rozporządzenia Komisji, jest powierzchnią referencyjną, w stosunku do której zostaną porównane dane z wniosków 2006 r. i lat następnych, a nie powierzchnią trwałych użytków zielonych (Ł, Ps) zawartą w ewidencji gruntów i budynków.</p>
        <p xml:id="div-8">Jednocześnie uprzejmie informuję, że w oparciu o ww. przepis unijny Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie dokonywać weryfikacji wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych z wykorzystaniem tzw. geograficznych systemów informacyjnych, tzn. w oparciu o powierzchnie określone na podstawie zintegrowanych wektorowych danych ewidencji gruntów i budynków i wektorowych pól zagospodarowania (obszarów niekwalifikujących się do płatności) pozyskanych z aktualnej ortofotomapy cyfrowej. W tym celu, sukcesywnie od roku 2003/2004, w perspektywie do roku 2006/2007 pozyskiwane są do krajowego systemu ewidencji producentów informacje o sposobie faktycznego użytkowania gruntów. Budowane są przez Agencję bazy graficzne Systemu Identyfikacji Działek Rolnych - komponentu składowego zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (IACS), które zawierają niezbędne do przyznania płatności informacje na temat stanu użytkowania, zgodne z wymogami rozporządzeń unijnych w tym zakresie. Działania te skoordynowane są z działaniami służby geodezyjnej. W celu komasacji środków finansowych, dla realizacji zadania, ARiMR i GUGiK podjęły działania wspólne, na podstawie podpisanego porozumienia z dnia 15 marca 2002 r. W ramach tych prac wykonywana jest też w ograniczonym zakresie, niezbędnym dla potrzeb IACS, weryfikacja konturów użytków gruntowych na podstawie ortofotomapy cyfrowej. Wykonanie tego etapu prac będzie podstawą do wszczęcia przez starostów, sukcesywnie, dalszej procedury administracyjnej, zakończonej wprowadzeniem zmian w ewidencji gruntów (etapowa modernizacja ewidencji gruntów i budynków w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454).</p>
        <p xml:id="div-9">Przewidywany termin zakończenia zadania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa to przełom 2006 i 2007 r. Od tej chwili rodzaj użytku gruntowego w systemie IACS pochodzący z ewidencji gruntów i budynków nie będzie miał zasadniczego znaczenia w procesie kontroli kwalifikowania się do płatności bezpośrednich i będzie stanowił informację ważną, ale dodatkową. Informacja ta będzie istotna np. w przypadku, gdy zostanie stwierdzone, że rolnik samowolnie, bez zgody odpowiedniego organu, wykarczował las, a działki zadeklarował we wniosku o przyznanie płatności lub gdy na gruncie trwale wyłączonym z produkcji rolniczej zadeklarował działkę rolną.</p>
        <p xml:id="div-10">Minister</p>
        <p xml:id="div-11">Krzysztof Jurgiel</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 15 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>