text_structure.xml 4.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 17 lutego 2006 r., o sygn. SPS-024-505/06, przekazującego zapytanie Posłów na Sejm RP: Pani Teresy Piotrowskiej, Pana Tomasza Lenza, Pana Pawła Olszewskiego, Pana Krzysztofa Liska i Pana Macieja Świątkowskiego w sprawie usprawnienia działania powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Kwestie nadzoru budowlanego należą do zakresu właściwości Ministra Transportu i Budownictwa, który kieruje działem administracji rządowej ˝budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa˝. Minister ten sprawuje też nadzór nad Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego. Wszelkie szczegółowe pytania w zakresie problematyki związanej z nadzorem budowlanym należy zatem kierować do Ministra Transportu i Budownictwa.</p>
        <p xml:id="div-3">Przedstawiciele Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji uczestniczą obecnie w pracach rządowych nad projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane, ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy o administracji rządowej w województwie, której celem jest zmiana niektórych przepisów dotyczących utrzymania obiektów budowlanych oraz zasadnicza zmiana organizacji nadzoru budowlanego w Polsce. Proponuje się zwiększenie obowiązków właścicieli i zarządców obiektów budowlanych za utrzymanie obiektów w dobrym stanie technicznym, zwiększenie zakresu kontroli przeprowadzanych w obiektach budowlanych oraz zwiększenie sankcji za nieprzestrzeganie obowiązku utrzymania obiektu budowlanego w należytym stanie technicznym. Projekt nowelizacji zmierza do zmiany organizacji i funkcjonowania organów nadzoru budowlanego, w szczególności na szczeblu powiatowym. Proponuje się utworzenie ok. 100 okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego wchodzących w skład administracji niezespolonej. Według stanu na dzień 1 stycznia 2005 r. w Polsce funkcjonuje 378 inspektoratów nadzoru budowlanego, a stan wykorzystania etatów wynosi 1907,5, co oznacza, że na jeden powiatowy inspektorat przypada 5,2 etatu. Etaty te są wykorzystywane nie tylko na działalność merytoryczną, ale również na obsługę finansową, kadrową i administracyjną.</p>
        <p xml:id="div-4">Wykonywanie zadań z zakresu nadzoru budowlanego wymaga szerokiej wiedzy technicznej i prawnej; Prawo budowlane rozróżnia w tej chwili 9 specjalności w uprawnieniach budowlanych. W każdej z jednostek nadzoru budowlanego winny być zatrudnione osoby posiadające uprawnienia w każdej ze specjalności, co przy dzisiejszym stanie etatowym jest niemożliwe. Ministerstwo Transportu i Budownictwa wskazuje, że optymalnym rozwiązaniem byłoby zatem utworzenie około dwudziestoosobowych inspektoratów.</p>
        <p xml:id="div-5">Przewidywane zmiany organizacyjne zmierzają w kierunku większej koncentracji zasobów ludzkich, środków finansowych i rzeczowych w znacząco mniejszej liczbie jednostek stopnia podstawowego, czyli inspektoratach okręgowych, a poprzez to do uzyskania większej sprawności i efektywności działania organów nadzoru budowlanego przy jednoczesnym zapewnieniu obniżenia kosztów funkcjonowania jednostek. Planuje się również wzmocnienie etatowe inspektoratów nadzoru budowlanego, co zapewni skuteczniejsze działanie inspektorów nadzoru budowlanego.</p>
        <p xml:id="div-6">Projektowane rozwiązania przyczynią się do poprawy sytuacji w zakresie wykonywania zadań nadzoru budowlanego w Polsce i do wyeliminowania problemów występujących na poziomie powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Arkadiusz Czartoryski</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 10 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>