text_structure.xml
6.91 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Odpowiadając na interpelację pana posła Stanisława Piosika w sprawie zasadności czynności kontrolnych prowadzonych na działkach rolnych od sierpnia do listopada 2005 roku, przesłaną do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem nr SPS-024-184/05 z dnia 28 grudnia 2005r., wyjaśniam co nastepuje:</p>
<p xml:id="div-2">Pytanie 1.</p>
<p xml:id="div-3">W Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 19 z dnia 28.01.2005 r. opis i termin, w którym mogą być wykonywane kontrole na miejscu, cyt.: ˝realizowane będą w dwóch następujących etapach: 1. od czerwca 2005 roku do 31 sierpnia 2005 roku, 2. od 1 czerwca 2006 roku do 31 sierpnia 2006 roku˝. Dlaczego nie jest przestrzegany termin?</p>
<p xml:id="div-4">Terminy kontroli zawarte w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 19 z dnia 28.01.2005 roku uległy przesunięciu w wyniku aneksowania umów z wyłonionymi w postępowaniu przetargowym wykonawcami kontroli. Zgodnie z aneksami kontrole zasadnicze miały być realizowane przez zewnętrznych wykonawców kontroli do 10.10.2005 r.</p>
<p xml:id="div-5">Pytanie 2.</p>
<p xml:id="div-6">Jaka jest przyczyna, że kontrola (metodą inspekcji terenowej) producentów rolnych odnośnie do dopłat obszarowych, która powinna być przeprowadzona w okresie czerwca, lipca i sierpnia - w terminie, w którym można stwierdzić obecność upraw, odbyła się w tym roku we wrześniu i październiku?</p>
<p xml:id="div-7">Zarówno w prawodawstwie unijnym, jak i krajowym nie są określone terminy przeprowadzania kontroli w ramach obsługi wniosków obszarowych i ONW. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 769/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 roku ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 1789/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników, artykuł 23 ustęp 1:</p>
<p xml:id="div-8">˝Kontrole administracyjne i kontrole na miejscu przewidziane w niniejszym rozporządzeniu przeprowadza się tak, aby skutecznie zweryfikować zgodność z warunkami, na jakich przyznawana jest pomoc, oraz przestrzeganie wymogów i norm (...)˝. Wszystkie kraje UE mają problem ze spełnieniem tego założenia. Poza tym nie można stwierdzić, że przeprowadzanie kontroli po zbiorach jest całkowicie bezzasadne.</p>
<p xml:id="div-9">W założeniach ARiMR przyjęto, iż kontrole zasadnicze rozpoczną się 5 czerwca, jednak termin ten nie został dotrzymany. Przesunięcie terminu rozpoczęcia realizacji kontroli i w konsekwencji wydłużenie okresu ich realizacji, było skutkiem następujących zdarzeń:</p>
<p xml:id="div-10">1. Przedłużenie terminu składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych w 2005. Końcowa data składania wniosków ustalona na 15 maja 2005 roku rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 marca 2005 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie rodzajów roślin objętych płatnościami uzupełniającymi w 2005 r. została decyzją Komisji z dnia 13/VII/2005 r. w sprawie daty składania pojedynczego wniosku w Polsce w 2005 r. przesunięta na 31 maja 2005 roku. Zgodnie z art. 2 ww. decyzji postanowienia z decyzji stosuje się od dnia 15 maja 2005 r.</p>
<p xml:id="div-11">Ostateczny termin składania wniosków w roku 2005 to 25 czerwca 2005 (producent rolny mógł złożyć wniosek w ciągu 25 dni po 31 maja 2005, przy założeniu, że za każdy dzień opóźnienia naliczane są sankcje).</p>
<p xml:id="div-12">2. W związku z pkt. 1, wydłużenie terminu realizacji kontroli kompletności wniosków wprowadzonych do systemu informatycznego warunkującej rozpoczęcie procesu typowania do kontroli na miejscu.</p>
<p xml:id="div-13">3. Późniejsza niż pierwotnie zakładano modyfikacja modułu typowania do kontroli aplikacji ZSZiK.</p>
<p xml:id="div-14">4. Problemy z terminową realizacją kontroli przez wyłonionych w postępowaniu przetargowym wykonawców kontroli.</p>
<p xml:id="div-15">Z ww. powodów pierwsze typowanie do kontroli na miejscu zostało przeprowadzone w dniu 14 lipca 2005 r. i natychmiast po jego zakończeniu wydano wykonawcom kontroli pierwsze partie danych do kontroli.</p>
<p xml:id="div-16">Pytanie 3.</p>
<p xml:id="div-17">Czy kontrola w miesiącu październiku mogła rzetelnie i wiarygodnie stwierdzić granice upraw i skontrolować zasadność składanych przez rolników wniosków obszarowych?</p>
<p xml:id="div-18">Kontrola na miejscu w zakresie płatności obszarowych ma na celu:</p>
<p xml:id="div-19">- określenie sumy powierzchni działek rolnych w gospodarstwie w ramach poszczególnych grup płatności,</p>
<p xml:id="div-20">- sprawdzenie przestrzegania wymagań dobrej kultury rolnej na działkach rolnych zadeklarowanych we wniosku,</p>
<p xml:id="div-21">- jeżeli to możliwe, to określenie, czy deklarowane działki utrzymane były w dobrej kulturze rolnej zgodnej z wymaganiami ochrony środowiska w dniu 30.06.2003 roku.</p>
<p xml:id="div-22">Po zbiorze uprawy lub nawet po rozpoczęciu prac polowych polegających na przygotowaniu roli pod następny sezon wegetacyjny identyfikacja uprawy jest rzeczywiście utrudniona, ale to nie znaczy, że jest zupełnie niemożliwa. Nawet po zaoraniu działki rolnej widoczne są pozostałości po uprawie (kłosy, bulwy, itp.). Ich obecność można stwierdzić na długo po zbiorze uprawy. W związku z powyższym nie ma decydującego wpływu na wynik kontroli fakt, czy kontrola jest przeprowadzana dzień, tydzień czy dłużej po dacie zbioru uprawy. Ostatecznie, jeżeli nie jest możliwe zidentyfikowanie uprawy, to wynik kontroli jest interpretowany na korzyść producenta rolnego.</p>
<p xml:id="div-23">Sprawdzanie przestrzegania wymagań dobrej kultury rolnej możliwe jest przez cały rok, jeżeli nie ma grubej pokrywy śnieżnej. W przypadku wątpliwości, również w tym przypadku, wynik kontroli jest interpretowany na korzyść producenta rolnego.</p>
<p xml:id="div-24">Natomiast określenie, czy deklarowane działki utrzymane były w dobrej kulturze rolnej zgodnej z wymaganiami ochrony środowiska w dniu 30.06.2003 r., wymaga sprawdzeń sięgających wstecz w stosunku do bieżącego terminu kontroli. Wynik kontroli tego elementu jest więc niezależny od terminu realizacji.</p>
<p xml:id="div-25">Minister</p>
<p xml:id="div-26">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 12 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>