text_structure.xml
5.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W związku z pismem znak SPS-024-162/05 z dnia 22 grudnia 2005 r., przy którym przesłano zapytanie Pana Posła Krzysztofa Mikuły w sprawie problemu podatku od towarów i usług przy projektach finansowanych przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych, uprzejmie informuję.</p>
<p xml:id="div-2">Odnosząc się do podniesionych przez Pana Posła zagadnień, w części dotyczącej rozliczania podatku od towarów i usług pragnę zauważyć, iż Szósta Dyrektywa Rady UE z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru (77/388/EEC), która ustanawia dla krajów członkowskich obligatoryjne zasady funkcjonowania tego podatku, nie przewiduje możliwości wprowadzenia:</p>
<p xml:id="div-3">- zwolnień od podatku przy dokonywaniu dostaw towarów lub świadczeniu usług na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, nawet w przypadku, gdy towary i usługi nabywane są za środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub innego funduszu strukturalnego,</p>
<p xml:id="div-4">- w ramach obowiązujących procedur rozliczania tego podatku, odliczeń lub zwrotu podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów niezwiązanych ze sprzedażą opodatkowaną.</p>
<p xml:id="div-5">W związku z powyższym nie jest możliwe - poprzez zmianę regulacji dotyczących podatku od towarów i usług - wprowadzenie nowych rozwiązań umożliwiających nieponoszenie przez podmioty sektora finansów publicznych ciężaru podatku VAT zawartego w cenach nabywanych towarów lub usług, w tym także finansowanych ze środków finansowej pomocy zagranicznej.</p>
<p xml:id="div-6">W ustawach budżetowych co roku tworzone są rezerwy celowe z przeznaczeniem na współfinansowanie projektów realizowanych w ramach funduszy strukturalnych. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 zaplanowane zostały również dwie rezerwy w części 83:</p>
<p xml:id="div-7">- poz. 10 - dotycząca m.in. programów realizowanych w ramach funduszy strukturalnych: SPO WKP, SPO RZL, SPO Transport, SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich, SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb, PO Pomoc techniczna, IW EQUAL oraz Funduszu Spójności,</p>
<p xml:id="div-8">- poz. 11 - dotycząca ZPORR i IW INTERREG.</p>
<p xml:id="div-9">Należy przypuszczać, że w latach następnych również będą planowane rezerwy na ww. cele.</p>
<p xml:id="div-10">Ponadto uprzejmie informuję, że obecnie, zgodnie z dokumentem przedstawionym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 listopada 2005 r. pn. ˝Zakończenie uzgodnień projektów rozporządzeń dla funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności 2007-2013 na forum Grupy roboczej Rady UE ds. środków strukturalnych (B.6 - Zestawienie nieuzgodnionych zagadnień negocjacyjnych wraz z propozycją stanowiska Polski)˝, Polska traktuje kwestię kwalifikowalności VAT w ramach funduszy strukturalnych jako problem, który wymaga rozstrzygnięcia na szczeblu politycznym Rady Europejskiej. W stanowisku, które zostało przyjęte przez Komitet Europejski Rady Ministrów w dniu 18 listopada 2005 r., Polska postuluje utrzymanie obecnych zasad kwalifikowalności nieodzyskiwalnego podatku VAT.</p>
<p xml:id="div-11">W dokumencie pn. ˝Mandat negocjacyjny na posiedzenie Rady Europejskiej w dniach 15-16 grudnia w sprawie perspektywy finansowej na lata 2007-2013˝, w rozdziale ˝Zasady dostępu do środków polityki spójności˝ napisano, że ˝Polska będzie zabiegała o to, by wydatki za niezwracalny VAT były kwalifikowalne, zwłaszcza jeśli Prezydencja pogorszy swoją propozycję w zakresie współfinansowania (mniej niż 85%)˝.</p>
<p xml:id="div-12">Po zakończeniu ww. negocjacji Rada Unii Europejskiej opublikowała notę nr 15915/05 z dnia 19 grudnia 2005 r., w której zostały przedstawione konkluzje szczytu brukselskiego. W pkt 57 noty przedstawiono propozycje odnośnie do zasad kwalifikowalności VAT przy realizacji projektów współfinansowanych przez fundusze strukturalne.</p>
<p xml:id="div-13">Zapis otrzymał następujące brzmienie:</p>
<p xml:id="div-14">˝W przypadku Państw Członkowskich, których średni PKB na głowę w okresie 2001-2003 wynosił poniżej 85% średniej UE-25, VAT niepodlegający zwrotowi liczony jest jako wydatek kwalifikujący się dla celów obliczania wkładu z funduszy. W przypadku wszystkich pozostałych Państw Członkowskich przepisy regulujące kwalifikowanie się podatku VAT niepodlegającego zwrotowi są następujące: generalnie VAT nie kwalifikuje się do współfinansowania. W przypadku VAT niepodlegającego zwrotowi zastosowany zostanie jednak wyjątek, jeżeli rzeczywiście i ostatecznie ponoszony jest przez innych beneficjentów niż osoby niepodlegające opodatkowaniu przewidziane w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy Rady w sprawie VAT (krajowe, regionalne i lokalne organy władzy i inne instytucje prawa publicznego).˝.</p>
<p xml:id="div-15">Zapis ten znalazł odzwierciedlenie w kolejnym projekcie rozporządzenia Rady UE - Proposal for regulation of the European Parliament and of the Council on the European Regional Development Fund (ERDF) nr 15942/05 z dnia 21 grudnia 2005 r.</p>
<p xml:id="div-16">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-17">Mirosław Barszcz</p>
<p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 13 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>