text_structure.xml 9.36 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie złożone przez Pana Posła Jakuba Szulca, przesłane pismem z dnia 22 grudnia 2005 r., znak: SPS-024-153/05, w sprawie sposobu rozstrzygnięcia konkursów na kontrakty medyczne przez Komisję Leczenia Szpitalnego Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:</p>
        <p xml:id="div-2">Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 116, poz. 985), określa wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia m.in. szpitala. Przepis § 76 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia dopuszcza dostosowanie przez szpitale pomieszczeń i urządzeń do wymagań określonych w rozporządzeniu w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r. Warunkiem uzyskania zgody na dostosowanie do wymagań określonych w ww. rozporządzeniu jest przedstawienie w terminie do dnia 31 grudnia 2005 r. przez kierownika zakładu, organowi prowadzącemu rejestr, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408), programu dostosowania zakładu opieki zdrowotnej do wymagań określonych w przepisach rozporządzenia, zaopiniowany pozytywnie przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.), dalej zwanej ˝ustawą˝, przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a także monitorowanie ich realizacji i rozliczanie należy do zakresu działania Narodowego Funduszu Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-4">Podstawowym zadaniem Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia jest, w ramach posiadanych środków finansowych, zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych mieszkańców danego województwa. Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia realizuje to zadanie poprzez zawieranie ze świadczeniodawcami umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ogólne kryteria wyboru świadczeniodawców w prowadzonym konkursie ofert określa art. 142 ust. 5 pkt 1 ustawy, wskazując na konieczność wyboru oferty lub większej liczby ofert, które zapewniają ciągłość udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, ich kompleksowość i dostępność oraz przedstawiają najkorzystniejszy bilans ceny w odniesieniu do przedmiotu zamówienia. Szczegółowe kryteria wyboru świadczeniodawców określa załącznik do zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia nr 88/2005 z dnia 13 października 2005 r. w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ww. załącznik określa parametry kryteriów oceny ofert oraz ich odpowiednie wagi punktowe.</p>
        <p xml:id="div-5">Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie jest zobligowany do zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z każdym świadczeniodawcą, który złożył ofertę, o ile takie postępowanie nie prowadzi do niewłaściwego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-6">Art. 146 ustawy nakłada na Prezesa NFZ obowiązek określenia m.in. warunków wymaganych od świadczeniodawców. Prezes Funduszu, ustalając przedmiotowe warunki, nie ma całkowitej swobody w ich kształtowaniu, bowiem nie może ich obniżyć poniżej warunków określonych przez przepisy powszechnie obowiązujące. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia określił wyższe standardy niż te, do których przestrzegania świadczeniodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących, w celu wyboru świadczeniodawcy zapewniającego wyższy standard udzielania świadczeń. Taką normą jest wymóg wobec świadczeniodawcy określony w punkcie 1.2.5 załącznika nr 3a do zarządzenia nr 93/2005 z dnia 17 października 2005 r. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie przyjęcia ˝Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne˝, tj. wymóg, iż pomieszczenia lub miejsca w głównym holu wejściowym zakładu opieki zdrowotnej powinny być zlokalizowane w sposób umożliwiający swobodny dostęp dla osób niepełnosprawnych, w tym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.</p>
        <p xml:id="div-7">Znaczącą okolicznością dla oceny powyższych wymogów Narodowego Funduszu Zdrowia jest konstytucyjny nakaz zawarty w art. 68 ust. 3 Konstytucji RP, który zobowiązuje do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku. Ważną okolicznością jest również to, że wskazane wymogi stanowią bezpośrednie wykonanie zadań wynikających z ˝Karty Praw Osób Niepełnosprawnych˝ przyjętej uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. (M.P. Nr 50, poz. 475), w którym Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uznał, że osoby niepełnosprawne mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz nie mogą podlegać dyskryminacji, a wszystko to poprzez m.in. prawo osób niepełnosprawnych do dostępu do leczenia i opieki medycznej, wczesnej diagnostyki, rehabilitacji i edukacji leczniczej, a także do świadczeń zdrowotnych uwzględniających rodzaj i stopień niepełnosprawności, w tym do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny. Należy także wskazać, że wymaganie przez Narodowy Fundusz Zdrowia od świadczeniodawców spełniania warunków, które umożliwiają niedyskryminujący dostęp osób niepełnosprawnych do świadczeń opieki zdrowotnej, wpisuje się w cele solidarnej polityki społecznej państwa, która dąży do jak najszerszej aktywizacji osób niepełnosprawnych, mającej na celu zapobieżenie ryzyku wykluczenia społecznego osób należących do tej grupy polskich obywateli.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto należy dodać, że art. 155 ust. 1 ustawy stanowi, że do umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Art. 3531 Kodeksu cywilnego stanowi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.</p>
        <p xml:id="div-9">Jednocześnie z dokumentacji i wyjaśnień uzyskanych z Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu: leczenia szpitalnego zostały zapewnione w SP ZOZ w Kłodzku na oddziałach: chorób wewnętrznych, intensywnej terapii, pediatrycznym, neonatologicznym, ginekologiczno-położniczym, chirurgii ogólnej, chirurgii urazowo-ortopedycznej i izbie przyjęć. W wyniku dodatkowych negocjacji zawarto umowę w sprawie zawarcia umowy na oddział urologiczny i kardiologiczny na okres 6 m-cy roku 2006 oraz umożliwiono rozliczanie przez SP ZOZ w Kłodzku procedur z zakresu neurologii i dermatologii w ramach umowy na oddziale chorób wewnętrznych.</p>
        <p xml:id="div-10">Jednocześnie informuję, że w wyniku przeprowadzonej u wymienionego świadczeniodawcy kontroli stwierdzono istotne naruszenia w realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, które skutkowały jej rozwiązaniem w tym zakresie z dniem 17 grudnia 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-11">Odnośnie złożonego przez SP ZOZ w Kłodzku, na podstawie art. 154 ust. 1 ustawy, odwołania od rozstrzygnięcia postępowania ustawa przewiduje określony w niej tryb postępowania, tj. na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego NFZ w ciągu siedmiu dni od otrzymania odwołania może je uwzględnić. W razie jego nieuwzględnienia jest zobowiązany przekazać odwołanie Prezesowi Funduszu, który w ciągu 14 dni od jego otrzymania jest zobowiązany je rozpatrzyć. Na podstawie art. 154 ust. 8 ustawy, na decyzję Prezesa Funduszu świadczeniodawca może wnieść skargę do sądu administracyjnego. Z powyższymi przepisami koresponduje art. 163 ust. 5 ustawy, który z ogólnej kompetencji Ministra Zdrowia do badania decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wyrażonej w art. 163 ust. 2 ustawy wyłącza m.in. badanie decyzji wydanych w wyniku wniesienia odwołania w trakcie postępowania o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-13">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 12 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>