text_structure.xml
5.27 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 22 grudnia 2005 r. nr SPS-024-142/05 zapytaniem Pana Posła Jana Łącznego w sprawie środków finansowych na wsparcie gmin chcących wykupić dawne budynki zakładowe sprzedane prywatnym właścicielom uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">1. Zgodnie z regulacją art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Wśród spraw, które obejmują zadania własne gminy, powołany przepis wyszczególnia m.in. gospodarkę nieruchomościami oraz gminne budownictwo mieszkaniowe (pkt. 1 i 7).</p>
<p xml:id="div-3">Zadania gminy wynikające z ogólnych postanowień ustawy o samorządzie gminnym są przedmiotem regulacji ustaw szczególnych. W przepisie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266, z późn. zm.) ustawodawca określił, że tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie gmina zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach (art. 4 ust. 2).</p>
<p xml:id="div-4">Należy podkreślić, iż co do zasady gminy zadania własne finansują ze środków własnych, pochodzących z dochodów własnych i subwencji ogólnej. W tym celu ustawodawca zapewnił gminom odpowiednie źródła dochodów.</p>
<p xml:id="div-5">Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego przewiduje w art. 4 ust. 3, że na obligatoryjne zadania własne wymienione w ust. 1 i 2 art. 4 gminy mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa. Unormowanie art. 4 ust. 3 stanowi o możliwości fakultatywnego dofinansowania z budżetu państwa określonych zadań własnych gmin. Ustawa nie formułuje w tym zakresie obowiązku wsparcia ze strony budżetu państwa. Brzmienie przepisu art. 4 ust. 3 potwierdza, że zadania własne, o których mowa w ust. 1 i 2 art. 4, gminy finansują z dochodów własnych i subwencji ogólnej.</p>
<p xml:id="div-6">Pragnę poinformować, że przekazany do Sejmu RP projekt ustawy budżetowej na rok 2006 nie przewiduje środków finansowych na wsparcie przedsięwzięcia, o którym mowa w zapytaniu Pana Posła.</p>
<p xml:id="div-7">2. Odnosząc się do kwestii instrumentów prawnych wsparcia najemców byłych mieszkań zakładowych, uprzejmie informuję, iż ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości (Dz.U. Nr 157, poz. 1315) zostały stworzone warunki ułatwiające ww. najemcom nabycie tych mieszkań.</p>
<p xml:id="div-8">Chodzi głównie o rozwiązania zawarte w art. 4 i 5 tej ustawy, zgodnie z którymi, w określonych ustawą warunkach może być przywrócone prawo pierwszeństwa nabycia tych mieszkań, pomimo iż obecnie nie należą do przedsiębiorstwa państwowego ani spółki z przeważającym udziałem Skarbu Państwa. I tak np. zgodnie z przepisami art. 5 tej ustawy, na wniosek aktualnego najemcy mieszkania zakładowego (bądź jego poprzednika prawnego) spółka handlowa, w odniesieniu do której Skarb Państwa nie jest podmiotem dominującym, jest zobowiązana sprzedać temu najemcy mieszkanie na zasadach preferencyjnych, w przypadku gdy kiedykolwiek w okresie od dnia 7 lutego 2001 r. do dnia 18 września 2005 r. Skarb Państwa był w odniesieniu do tej spółki podmiotem dominującym.</p>
<p xml:id="div-9">Prawo żądania sprzedania mieszkania przez spółkę handlową przysługuje osobom uprawnionym, którym nie zaproponowano pisemnie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa (Dz.U. z 2001 r. Nr 4, poz. 24, z późn. zm.), prawa pierwszeństwa w nabyciu ich mieszkania, na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie.</p>
<p xml:id="div-10">W przypadku różnicy pomiędzy ceną sprzedaży mieszkania na rzecz osoby uprawnionej a wartością rynkową tego mieszkania, na wniosek zbywcy realizującego wniosek o nabycie, podmiot, który naruszył prawo pierwszeństwa w nabyciu mieszkania, lub jego następca prawny wypłaci zbywcy odszkodowanie w wysokości odpowiadającej tej różnicy. W razie sporu co do wysokości odszkodowania sprawę rozstrzyga sąd, a zapłacie podlega część niesporna.</p>
<p xml:id="div-11">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Elżbieta Suchocka-Roguska</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 13 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>