text_structure.xml 6.19 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do przysłanego przy piśmie Nr SPS-024-130/05 z dnia 15 grudnia 2005 r. zapytania pani poseł Renaty Beger w sprawie wykorzystania linii kolejowej nr 65 (Linia Hutnicza Szerokotorowa - LHS), przedstawiam w tej sprawie następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Państwa nadbałtyckie: Litwa, Łotwa i Estonia, mają najdłuższy w Unii Europejskiej system kolei o szerokości 1520 mm (Litwa - 2001 km, Łotwa - 2270 km, Estonia - 967 km). Na terenie Polski linią szerokotorową o prześwicie toru 1520 mm jest LHS o długości 394,650 km. Linia ta przebiega pomiędzy polsko-ukraińskim przejściem granicznym Izow - Hrubieszów, a leżącą 30 km od Katowic, stacją Sławków Południowy. Poza tym w Polsce jest ponad 100 km linii szerokotorowych w strefie przygranicznej.</p>
        <p xml:id="div-3">PKP LHS Spółka z o.o. jako samodzielny podmiot gospodarczy (od 2001 r.) zarządza i eksploatuje linię LHW, utrzymuje ją i prowadzi prace inwestycyjne. Nakłady na infrastrukturę i tabor - wyłącznie z własnych środków - pozwoliły spółce na znaczne zwiększenie możliwości eksploatacyjnych linii do 8 mln ton rocznie. Przewozy wynosiły: w 2003 r. - 6117 tys. ton, w 2004 r. - 7301 tys. ton, a w 2005 r. - ponad 5000 tys. ton. W poszczególnych latach linia wykorzystywana była w 70-90%. Dla znacznego zwiększenia przepustowości tej linii niezbędne są dalsze nakłady na inwestycje i modernizację. Muszą one być jednak ściśle powiązane z możliwością wystąpienia zwiększonej podaży ładunków do przewozu. Należy przy tym zauważyć, że w strukturze przewozów ponad 90% stanowi import, zaś w przewozach według grup towarowych ok. 78% stanowi ruda żelaza.</p>
        <p xml:id="div-4">Połączenie transportowe pomiędzy Europą a Dalekim Wschodem można rozpatrywać z punktu widzenia włączenia linii szerokotorowej LHS jako elementu euroazjatyckiego korytarza transportowego, łączącego koleje Europy Środkowo-Wschodniej z kolejową Magistralą Transsyberyjską i krajami Dalekiego Wschodu. Znajdujący się na końcu linii LHS terminal Sławków ma szansę stać się pomostem pomiędzy Azją a Europą Zachodnią. Przewóz kontenerów z Dalekiego Wschodu mógłby trwać prawie o połowę krócej niż w przypadku najpopularniejszego obecnie transportu morskiego. Dzisiaj kolejowe przewozy kontenerowe pomiędzy Azją a Europą stanowią w granicach 1% całości przewozów. Istnieją więc możliwości rozwoju przewozów kontenerowych w tej relacji. Jednak w warunkach Polski bez pomocy finansowej państwa trudno będzie zapewnić odpowiedni rozwój takich przewozów. Pomoc państwa jest niezbędna przede wszystkim w zakresie wspierania inwestycji majątkowych (specjalistyczny tabor, rozwijanie infrastruktury terminali) oraz utrzymania linii kolejowych.</p>
        <p xml:id="div-5">W odniesieniu do postawionych pytań informuję:</p>
        <p xml:id="div-6">1. Czy przewiduje się dostęp do linii LHS przewoźników kolejowych niewchodzących w skład Grupy PKP?</p>
        <p xml:id="div-7">Przewoźnikiem i zarządcą infrastruktury na linii szerokotorowej jest PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Spółka z o.o. Linia LHS nie znajduje się w wykazie linii kolejowych o znaczeniu państwowym (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r.). W związku z tym na podstawie art. 5 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym PKP LHS Sp. z o.o. uzyskała decyzję prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zezwalającą na wykonywanie przewozów rzeczy na wyodrębnionej organizacyjnie linii kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz wykonywania przewozów kolejowych, pod warunkiem nieudostępniania tej linii innym przewoźnikom kolejowym, w tym także przewoźnikom z grupy PKP. Zgodnie z przepisami ww. ustawy spółka posiada świadectwo bezpieczeństwa wydane przez UTK oraz licencję na wykonywanie przewozów kolejowych. Na podstawie art. 36 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym do infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów innej niż 1435 mm (np. linii LHS) nie stosuje się przepisów m.in. związanych z obowiązkiem zarządcy do udostępniania infrastruktury kolejowej.</p>
        <p xml:id="div-8">2. Kiedy i ile wydanych będzie licencji na przewozy towarów na linii LHS?</p>
        <p xml:id="div-9">W obecnej sytuacji nie ma możliwości udostępniania linii kolejowej LHS innym przewoźnikom, bowiem zarządcą i przewoźnikiem jest PKP LHS Sp. z o.o. Przyznanie dostępu do linii LHS innym przewoźnikom wymagałoby zmian restrukturyzacyjnych spółki.</p>
        <p xml:id="div-10">3. Czy w ramach liberalizacji rynku transportu kolejowego w Unii Europejskiej linia LHS będzie dostępna dla przewoźników kolejowych z Unii?</p>
        <p xml:id="div-11">Z informacji przedstawionych w odpowiedzi na 1. pytanie wynika, że obecnie PKP LHS Spółka z o.o. nie udostępnia infrastruktury kolejowej linii LHS innym przewoźnikom kolejowym, ponieważ eksploatuje ją sama jako przewoźnik, a przepustowość tej linii jest ograniczona. Niemniej jednak w kontekście liberalizacji europejskiego rynku kolejowego nie można wykluczyć w przyszłości takiej możliwości. W tym względzie istotne staje się zagadnienie standaryzacji rozwiązań technicznych. Wymagania w tym zakresie określone zostały w dyrektywach o interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei. Polska terytorialnie leży na styku kolei 1435 mm i 1520 mm (na granicy wschodniej), w związku z czym czynione są starania w celu zintensyfikowania działań zmierzających do osiągnięcia interoperacyjności (szeroko rozumianej harmonizacji) pomiędzy tymi systemami kolejowymi.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Minister</p>
        <p xml:id="div-14">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 14 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>